Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Jak blízko je opravdová umělá inteligence?
Jak blízko je opravdová umělá inteligence?
autor: Michal Rybka , publikováno 13.10.2017
Jak blízko je opravdová umělá inteligence?

O umělou inteligenci se snaží počítačová věda od svých samotných začátků. Vždy se objevil nějaký módní směr, jako funkcionální programovací jazyky, expertní systémy, automatické klasifikátory či neuronové sítě. A vždy se po čase narazilo na limity, které ta či ona metoda přináší, na scestí, na které může zajít. Jak blízko je skutečná umělá inteligence?


Hive mind AI může být nejen praktická, ale taky může přijít mnohem dřív, než si myslíme. Pozornost lidí je obrácena k technologické singularitě, ale mozek, který v singularitě vznikne, může být neprakticky obrovský. Vyrobit další anebo lepší mozek by bylo pracné. V případě hive mind singularity ale může inovace přijít velice rychle a velice rychle změnit podobu celé civilizace.

Nedávno jsem sledoval kritickou analýzu pádu Blockbusteru. Není pravda, že by si firma, která založila svoji existenci na půjčování DVD, nebyla vědoma nástupu streamingu. Naopak, před rokem 2000 se pustila do streamovacích experimentů spolu s Enronem, což ale spolu s ním zkolabovalo. Blockbuster se připravoval na přechod na digitální distribuci, ale předpokládal, že půjde o postupný proces, že to bude trvat minimálně patnáct let. Že budou mít dost času na to, aby změnili obchodní model založený na velkém množství půjčoven na ten digitální, že výnos z půjčování bude klesat postupně a že jim zaplatí změnu infrastruktury. Jenomže právě ta prudká změna, ten prudký nástup internetových technologií se mu stal osudný. Nedokázali reagovat dost rychle – a zbyl z nich jenom vtip v South Parkovském dílu „A Nightmare on Face Time“.

Dnes protestují řidiči taxi proti řidičům Uberu. Je možné, že za pár let budou společně protestovat proti tomu, jak je všechny jednoho dne nahradí robotická taxi, taxi, která nepodvádí, respektují předpisy, jezdí nepřetržitě 24/7, nabízí standardní a jasně měřitelnou službu? A že tato změna skutečně může přijít ze dne na den?



Tagy: ai  tesla  umělá inteligence  cloud  robotika  práce  big data  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
13.10.2017 12:45:18   185.163.1.xxx 615
No jo, Lympahterův vzorec atd. To je problém spousty lidí, neumí si představit blízkou budoucnost. Současná úroveň technologie probouzí skepsi, jenže, co když se objeví další pan Fleming? Co bude další ekvivalent penicilínu, ohňe, elektřiny?! Na A.I. jedině Lema...
Skepticky bude velmi obtížné překlenout mezeru mezi manuálem a automatem - bude to víceméně "buď všichni, nebo nikdo".
13.10.2017 13:59:07   80.188.118.xxx 75
To je těžké, i ten sebelepší a nejužitečnější vynález nelze okamžitě dát všem. Nejsou takové výrobní kapacity, a hlavně vždy bude někdo, kdo si na tom bude chtít nahrabat = pro spoustu lidí to bude finančně nedostupné.
14.10.2017 13:08:02   188.167.252.xxx 101
Bud to schvália a nebude môcť jazdiť človek!! Uznávam potom bude autonómna prevádzka ozaj bezpečnejšia .
Ibaže pravo na riadenie vozidla bude mat stroj stým ze odoberú pravo človeku?
13.10.2017 13:55:54   80.188.118.xxx 82
Tak ten kamioňák byl slušný matroš. To je nejhorší, člověk se snaží jezdit s rozumem a předvídat, a pak přijde takový tydýt a nedá se nic. Když člověka takový kolos zavře v protisměru mezi svodidla, nedá se nic. Ještě že ten blb ihned letěl, a doufám, že přišel i o papíry. Tohle na silnici nemá co dělat. Vím, že zaměstnavatelé je honí a penalizují za každé zpoždění, ale tím se to ospravedlnit nedá, život se nedá resetnout.
13.10.2017 14:54:29   89.102.122.xxx 824
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
13.10.2017 16:19:41   89.176.244.xxx 92
O to ani (v tomto clanku) nejde - AI nemusi byt schopna psat basne a grilovat a vychovavat deti, aby nahradila taxikare. Staci, kdyz se nauci ridit taxik aspon skoro stejne dobre, ale za nizsi cenu (vcetne ceny uprav auta rozpoctene na zivotnost), nez prumerny taxikar. V tu chvili taxikare proste prevalcuje.

Uz to vidime ve hrach, kde jsou pocitacovi protivnici zamerne zpomalovani a penalizovani, protoze za rovnych podminek by hraci nemeli se svymi reflexy proste sanci - pocitac by to upocital driv a trefil se kazdym vystrelem.

Problem je, ze spousta veci se da delat "prez pocitac", nebo "prez nejaky manipulator" a tam muze AI zamerena na tu jednu cinnost (skupinu cinnosti) cloveka nahradit. desky do radia uz taky neletujou cinani za misku ryze, ale osazujou roboticke stroje.

A hlavni problem neni v tom, ze by AI byla celkove lepsi nez clovek ve vsem, ale v tom, ze ho muze v jednotlivych oborech snadno prekonat, aniz by zvladala to ostatni. A pokud se nahodou dostane k necemu destruktivnimu (at uz valce, nebo vyrobe leku s chybou, nebo), tak muze cloveka (temer) vyhubit, aniz by si uvedomila, ze je to Pyrhovo vitezstvi a ze si pod sebou prave urizla vetev, protoze dalsi generaci uz nikdo nevymysli, nesestroji ...


On taky jeden mravenec stonozku neudola, ale jak je videt v tom videu, tak kdyz jich jsou stovky, tak i se svou nepatrnou vypocetni a bojovou silou ji nakonec daji (i za cenu obeti na vlastni strane).

Mravenec ma jen par stovek neuronu a je vypocetne zvladnutelny na beznem smartfonu, co zatim (nastesti) neumime je udelat tomu nozicky a kusadla a senzory a vyrabet to po miliardach se zanedbatelnymi naklady.
13.10.2017 16:59:28   89.102.122.xxx 94
to byla spíš odpověď na řečnickou otázku položenou v nadpise. Počítače jsou přece od toho aby počítaly rychle a člověk neztrácel čas zbytečnou mechanickou činností
Dá se to přirovnat k lidské ruce bušící do kamane za účelem tvorby štěrku - mechanická ruka do zvládne rychleji a neunaví se, proto jistě není lepší než člověk. Je to pouze nástroj který nástrojem zůstane ikdyž k němu připojí počítací stroj s neuronovou sítí který bude zkoumat jak nejefektivněji bušit
13.10.2017 18:35:37   89.176.106.xxx 29
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
13.10.2017 16:31:04   89.176.244.xxx 38
Kdyz ti ze strechy na hlavu spadne cihla, tak jsi mrtvy. Ta cihla se mozna rozbije, urcite ti v zadnem ohledu nesaha ani po kotniky a sama se nevyrobi, ale ty jsi proste mrtvy.

Kdyby zmizel internet, tak jsou miliny mrtvych hned prvni deena a dalsi dny to bude jeste horsi (protoze jidlo, voda, teplo ...). Kdyby byla cilene zneuzita vsecna zarizeni k internetu pripojena tak to bude jeste horsi.
13.10.2017 18:32:37   213.192.2.xxx 1114
Až na to, že člověk od přírody "není konstruován" na to aby žil jako mravenci a ani na to, aby žil pod centrální autoritou. Diverzita je klíč k přežití a k inovacím.

Taxikáři protestovat nemusí - takové takxíky možná někdy budou, ale osobně bych si do takového nikdy nesedl a věřím, že většina soudných lidí také ne. On už pak totiž zbývá jenom malinkatý krůček k tomu, aby se někde nějaká AI rozhodla že "mnou zvolená cílová destinace pro mne není optimální".
13.10.2017 18:41:04   37.188.152.xxx 51
Nejvetsi problem bude smazat vyhodu mozku kdy software dokaze menit HW a navic hranice softwaru a HW nelze rozpoznat. To bude neprekonatelnej problem pro AI pocitacovou
13.10.2017 20:43:44   89.176.106.xxx 313
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
13.10.2017 20:44:49   89.176.106.xxx 14
Ono to v textu bylo videt, ale po odeslani jsem zjistil, ze to videt neni, takze takto:

AIlaha = a i l a h a
13.10.2017 21:37:53   89.102.70.xxx 61
Že by na tenhle článek odkazovaly i Novinky?
13.10.2017 23:38:59   109.81.211.xxx 33
0/1, 00/11, pořád to je jen hromada hradel... a jak už zadá že chci jedno hradlo... Už to pro mě není umělá inteligence... tak že smůla není možná... a to mě nikdo nevimluví...
14.10.2017 09:28:26   5.79.68.xxx 00
No, nedožiješ Musk přeci zachází v úvahách dále, až k simulované realitě.
13.10.2017 23:30:48   37.48.45.xxx 00
https://www.csfd.cz/film/295443-lovci-zlocincu/prehled/
14.10.2017 07:33:35   81.30.247.xxx 311
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
14.10.2017 08:16:07   188.75.128.xxx 28
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
14.10.2017 10:44:12   94.242.92.xxx 184
Proč tady pořád propíráte Teslu, jak přišla s autonomním řízením? Něco, s čím už experimentovaly jiné automobilky dávno v 80 letech. Pro zajímavost, vůz značky Mercedes-Benz jel sám z Mnichova do Kodaně a zpět již v roce 1995. Jediné, s čím Musk a jeho Tesla přišla prvně, je testování této, a nejen této, technologie na platících zákaznících, v ostrém provozu. Což je něco, co by si zaběhnuté automobilky nedovolily. Je to čistý hazard, a byť je právně vše ošetřeno, stejně dochází ve vozech Tesla k nehodám právě při použití autonomního řízení.
*Aneb, ne každý je rozumný a uvážlivý řidič a když mu řeknete nepoužívejte toto nebo tamto, když se děje tohle nebo tamto, stejně to použije.

Toto všechno není otázkou, zda je to technicky možné. Je to otázkou morálního hlediska, hlediska odpovědnosti za škodu. Musíme si položit otázku, kdo bude odpovědný v případě nehody autonomně řízeného vozu? Jak už jsem zmínil, Tesla automobily již bouraly při použití autonomního řízení, vždy byl na vině vnější vliv (zúžení/práce na silnici, slunce oslnilo kamerový systém vozu, sníh na senzorech...), který by průměrný řidič dokázal jednoduše a bezpečně řešit.

Je jedna věc mít robotizaci a automatizaci v kontrolovaném prostředí, např. automatický svařovací stroj, lakovna... Ale venku, na silnici, kde jsou tisíce, desítky tisíc proměnných, to už je prostě jiná liga. A když je o tom řeč, proč není dávno robotizováno řízení letového provozu? Kde máte mnohem méně proměnných, alespoň ve fázi letu, a zároveň piloti letadla a jejich stroje mají vyšší míru kontroly, než řidiči automobilů a jejich vozy.
15.10.2017 07:32:36   89.176.106.xxx 49
"Něco, s čím už experimentovaly jiné automobilky dávno v 80 letech. Pro zajímavost, vůz značky Mercedes-Benz jel sám z Mnichova do Kodaně a zpět již v roce 1995. Jediné, s čím Musk a jeho Tesla přišla prvně, je testování této, a nejen této, technologie na platících zákaznících, v ostrém provozu."

Takze vznasis dotaz a hned si na nej odpovidas? O to prave jde, ze ty tradicni automobilky na tom makaj od 80. let a furt nic. Tesla to za par let dokazala dostat na ulice, uzasne a famozni.
15.10.2017 09:15:26   137.74.73.xxx 02
Imho, letadlo je naopak nejsložitější (stupně volnosti, povětrnostní vlivy). O plně automatizovaných vlacích se nahlas mluví tuším ve Francii a Německu - to bude předstupeň věci, následovány kamionovou a hromadnou dopravou. Samozřejmě s tím úzce souvisí pokročilá úroveň infrastruktur (z našeho pohledu notoricky smrdí).
15.10.2017 10:05:38   94.242.92.xxx 51
@Redmarx: Famózní to není, jen hazard, který s dobrým PR zatím nějak vychází.

@Xcute: Já mluvím o řízení letového provozu (ze země), jinak autopilot funguje už řadu let. A proměnných tam je právě méně, ve fázi letu. Počítač by tady ''pouze'' vyhodnotil radarová data o poloze letadel a korigoval jejich dráhu letu tak, jak to dnes dělá lidská obsluha. Přičemž opět se vracíme k odpovědnosti za škodu.
15.10.2017 12:21:03   192.160.102.xxx 13
Povětrnostní podmínky komplikují jak použití autopilota, tak řízení letového provozu. Proměnných je více. Na drahách (systém hromadné dopravy v Londýně) už vše právně funguje. Až v rovině osobních vozidel to je složitější.
15.10.2017 13:04:02   176.10.104.xxx 15
Letadlo není volant a pár pedálů; a informace o vlivech, kterým je vystaveno během letu, jsou objemem minimálně o několik řádů dále, než osobní auto.
15.10.2017 15:19:11   46.183.218.xxx 14
Možná lépe řečeno "mohou být". Dálniční síť a hromadná doprava vyloženě vybízí k autonomii - mají ke "kontrolovaným podmínkám" mnohem blíže (než letadlo).
15.10.2017 16:10:42   46.17.97.xxx 13
Pak příjde průkopnická městská silniční hromadná (otevřená) doprava a jednoho dne budou umět řídit jen ti největší hackeři (vzhledem k pokračující urbanizaci).
15.10.2017 16:26:56   94.242.92.xxx 40
Zřejmě nevíš, čím se zabývá řízení letového provozu. Řízení letového provozu ''pouze'' sleduje polohu letadel prostřednictvím dat z radaru a radio majáků a udržuje letadla od sebe v bezpečné vzdálenosti, příp. rozhodne o řazení letadel k přistání a odletu. Toto dnes dělají lidé, kteří sedí u obrazovky a sledují malé tečky s pár písmeny a čísly, jak se hýbou ve vymezeném prostoru.
15.10.2017 20:21:45   65.19.167.xxx 02
Podstatou diskuze byla množina proměnných (jistoty predikce), která je u letové provozu mnohem větší.
15.10.2017 15:17:18   89.176.106.xxx 21
Kdo nic nedela, nic nezkazi. Bohuzel to funguje i obracene, ale lepe neco sem tam zkazit nez zustat ve stredoveku navzdy.
15.10.2017 18:16:09   95.103.57.xxx 00
Som toho nazoru, ze uroven technologickeho pokroku potrebnu ku kvalitnemu/stastnemu zivotu sme dosiahli uz pred nejakym casom.
15.10.2017 18:26:00   89.176.106.xxx 10
Porad chodime do prace (teda nekteri z nas), tim nerikam, ze bych do prace chodit nechtel, ale dokazal bych si predstavit, ze bych do prace chodil na mene hodin.

Vidim jeste spoustu moznosti, jak automatizovat ruzne cinnosti a priblizit se stavu, ze se lide at uz v praci nebo ve svem volnu budou venovat predevsim tvurcim cinnostem.

To je samozrejme daleka mnohageneracni vzdalenost, ale technologie by k tomu mely pomoct se priblizit a teda nesouhlasim, ze dalsi technologicky pokrok netreba.
15.10.2017 18:55:06   94.242.92.xxx 00
Potom se ale dostaneme do bodu, který se řešil nedávno ve Švýcarsku. V referendu se rozhodovalo, jestli mají lidé dostávat kapesné ze státního rozpočtu, protože s růstem robotizace ubývá dělnických pozic, kterých se to dnes týká asi nejvíc. Kupodivu všem, Švýcaři rozhodli, že si nepřejí kapesné a bylo to. Nutno také poznamenat, že Švýcaři na to ty peníze mají, na rozdíl od ČR, která už časem nebude mít ani na starobní důchody.

Hodně živě si umím představit, že by se Češi hrnuli k volebním urnám vyjádřit svůj souhlas se zavedením kapesného. Jestli se pamatuju dobře, tak kapesné měli bral jak pracující, tak i nezaměstnaní, nad rámec sociálních dávek.

Ale politika sem nepatří a tady bych to také ukončil.
15.10.2017 20:34:00   65.19.167.xxx 20
Není to nad rámec sociálních dávek, ale namísto sociálních dávek (hlavním argumentem pro je výrazné zjednodušená samospráva).
14.10.2017 18:02:23   93.91.149.xxx 30
Už to mám na papíře, jenom najít čas to přepsat do kodu. Myslel jsem že to sfouknu o dovolené, ale musel jsem malovat a teď budem zas zabíjet prase, ale o Vánocích už určitě.
14.10.2017 19:26:45   217.195.175.xxx 36
Už aby to tady bylo. Bohužel politici typu ČSSD budou vývoj zdržovat, co to půjde...
15.10.2017 07:35:08   81.30.247.xxx 42
Chtěl bych zde ještě zmínit jednu úvahu. Každá technologie, pokud ji dáte lidem má své úskalí. Dovedu si tedy velmi dobře představit, že taková banda imigráčků si sežene za nějaký čas samohybné auto, napěchuje jej až po střechu rychle rozpínavými materiály, zadá adresu a pak se nechá kochat prohlášením politiků, že se nesmíme nechat zastrašit.
15.10.2017 13:14:58   188.167.59.xxx 21
A bez samohybneho auta sa neda odpalit bomba na dialku? ...
15.10.2017 14:31:58   85.216.176.xxx 22
a ještě dlouho existovat nebude. Zatím počítače zvládají jenom konkrétní úlohy strojového učení. Třeba řízení auta, překlad textu, rozeznávaní obličeje, hra Go a podobně.
Takže být autorem bych raději termín AI nepoužíval.
16.10.2017 00:18:10   185.94.5.xxx 01
Mě teda neděsí ani tak umělá inteligence sama osobě. AI má mnoho podob a nemusí to být nutně zešílené robotické auto. Člověk se s AI dokonce setkává nevědomky na internetu denně. Vadí mi představa všudypřítomné AI na cokoliv si člověk jen pomyslí. To musí nutně ze spousty lidí nadělat trotly. Spíš bych tak řekl že ubyde obyčejného myšlení nad všedními věcmi. Ochota samostatně zkoumat nové věci. Tohle všechno poskytne AI člověku a sebere možnost přijít věcem na kloub vlastními silamy. Svět se nutně rozdělí na lidi kteří budou schopní využít AI k vlastnímu prospěchu a zdokonalení a na lidi kteří v takovém prostředí AI nebudou schopní žít. Nebudou se moct sžít s tím že jejich život řídí kdesi v datacenteru nějaká AI. Pro takové lidi to znamená jen pseudo svobodu.
16.10.2017 15:49:32   185.184.164.xxx 12
"Svět se nutně rozdělí na lidi kteří budou schopní využít AI k vlastnímu prospěchu a zdokonalení a na lidi kteří v takovém prostředí AI nebudou schopní žít. "
Jo presne tak. Akurat bude problem presvedcit vsetkych ludi na politiku "1 rodina=1 dieta" aby postupne priebezne klesala populacia.Lebo uz terajsi stav 7+ miliard je naozaj zbytocne nepotrebne vela. Ani pokles na 1 mld. by neohrozil pohodlne prezitie ludstva ...
16.10.2017 20:02:34   185.94.5.xxx 02
Ano bohužel je to tak. Na druhou stranu lidstvo už toto dělá určitou dobu samo, že to musím říct tak zle. Je to začarovaný kruh. Jediná možnost je expanze na blízké planety a měsíce naší sluneční soustavy. Problém je že jsou extrémně nehostinné. A o nějaké teraformaci nemůže být řeč jelikož nejsme schopní doletět ani na měsíc.
17.10.2017 14:00:26   185.184.164.xxx 11
Ved prave to . Keby sa namiesto plytvania na blbosti,vojny a zbytocnu expanziu populacie radsej sustredili dostupne zdroje na osidlovanie dalsich planet. Teoreticke poznatky na teraforming uz mame ,len chyba politcka vola to prefinancovat.
17.10.2017 18:51:03   185.94.5.xxx 11
Znovu s vámi souhlasím. Jen jsem to nenapsal protože jsem se nechtěl zaobírat politikou. Jak přijde na politiku dostanu se do varu.
17.10.2017 19:33:42   82.113.55.xxx 00
Jako ze by AI vyhodnotila, ze by bylo velice lukrativni system pestovani jedincu z druhu homo sapiens na nahradni dily? Ja toto tema se uz toho tolik napsano a natocilo...
18.10.2017 12:22:51   185.184.164.xxx 00
Ano samozrejme ze je to efektivne.Ani nam to nemusi povedat AI. Pretoze "pestovani jedincu z druhu homo sapiens na nahradni dily" sa uz davno zacalo tak nejak automaticky.
Podpora rozrastania populacie ludi je prakticky ine pomenovanie pre pestovanie ci chov. Bez ohladu na aky ucel,proste na vsetky ucely: na potravu,na pracu ,na spievanie alebo nahradne diely.
Bud si na nahradny diel (pecen,srdce,ladvinu) pockate v "legalnom" poradovniku alebo si ho zozenie skor na ciernom trhu Funguje to rovnako na umele vyrobene nahrady a rovnako aj na biologicky vypestovane nahrady od dobrovolnych alebo aj nedobrovolnych darcov.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

81 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 36.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.