Jak se zastánci vize konce 19. století střetli s 21. stoletím
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak se zastánci vize konce 19. století střetli s 21. stoletím

Jak se zastánci vize konce 19. století střetli s 21. stoletím | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

17. 6. 2017 03:00 53

Seznam kapitol

1. Zpátky na kola 2. Ohrožený druh 3. Na kolech do budoucnosti 4. Nuselský slalom 5. Volnost! Rovnost! Bratrství!

Nátlakové cyklistické skupiny jako Auto*Mat žádají pro členy svého kmene exkluzivní výsady jak na úkor automobilistů, tak i chodců. A nejen to: Ze své vize budoucnosti, připomínající Saigon 50. let, vyhání i moderní pohybovadla ze stejné skupiny: Segwaye, hoverboardy, elektrokola i elektrokoloběžky. Ty totiž do cykloaristokratických vizí nepatří!

Reklama

Já osobně mezi novými vehikly a těmi tradičními žádný rozdíl nevidím. Dnes nikdo po nikom nežádá ani řidičák, ani SPZ, nic. Na nové i staré můžete hned vlézt a zmrzačit se, což je strašná legrace, dokud se jí neúčastní nikdo další. Jako pěšec, ohrožovaný rychle se pohybujícími vehikly, konstatuji, že je mi úplně jedno, jestli je to, co mě smete, poháněno elektromotorem anebo opravdu urputně šlapajícím velocipedistou.

Proto žádám: Volnost! Rovnost! Bratrství!

Ať si lidé jezdí, na čem chtějí. Pokud se někudy smí řítit velociped, nechť se tou samou cestou smí řítit jakýkoliv jiný samohyb, ať už elektrický, anebo mechanický. Pokud se může MHD transportovat kolo, nechť je to možné i u dalších vehiklů.

SAIGON 1950 – Rue Catinat – by Harrison Forman (zdroj: Flickr)

Na druhou stranu by všechny podobné vehikly měly mít identifikační značky, abyste jako chodci měli představu, kdo vás právě přejel a nějakou smysluplnou informaci pro policii, až ji budete volat. (Absence SPZ u kol je patrně jednou z příčin, proč se cykloaristokracie chlubí velmi nízkým počtem policii nahlášených srážek – když vám cyklista pláchne, bude se dost špatně identifikovat.) Plus by bylo možné k Vyšehradu umístit kameru a díky identifikaci pomocí SPZ pěkně skásnout tu záplavu jedinců ignorujících značení u tunelu.

Navíc – a to je taky možná dobré ke zvážení – by nebyl od věci nějaký kurz či školení, které by poučily osoby, které míní svištět mezi ostatními vysokou rychlostí. Tam by se vzdělaly, pochopily smysl záhadných značek, jako je třeba ona nepochopitelná „Cyklisto, veď kolo“ a prokázaly, že mají představu, jak dopravu zvládat lépe.

Samozřejmě, ideální by bylo od sebe nějak oddělit chodce a rychlejší pohybovadla, protože i chodci se mohou chovat nevyzpytatelně, větší davy dokážou zarvat celou ulici a zvláště děti dokážou prudkou změnou směru pohybu značně překvapit. Míchat cyklostezky s chodníkem věru není dobrý nápad. Nemám nic proti tomu, kdyby se dedikovaná stezka zavěsila například přímo nad Vltavu. Nevidím ale žádný důvod, proč by tam velociped směl jet a segway ne.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama