Fake problémy s fake news: Když profíci ohýbají realitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Fake problémy s fake news: Když profíci ohýbají realitu

Fake problémy s fake news: Když profíci ohýbají realitu | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

17. 3. 2017 03:00 64

Seznam kapitol

1. Když už jsou i drbny online 2. Na hraně pravdy 3. Proč zase letí propaganda? 4. Jak poznat, že je zpráva falešná? 5. Jak moc nás vodí za nos? 6. Protože nám to vyhovuje...

V poslední době se řeší tak zvané problémy s fake news. V nejjednodušším chápání jde o problém s informacemi, které neschválila oficiální propaganda. Tento problém ale není ani nový, ani unikátní. Dnes je existence propagandy a countepropagandy exponována proto, že oficiální propagandě už věří jen málokdo.

Reklama

Jak poznat fake news? Podívejme se na tipy z Wikipedie.

  • Consider the source (to understand its mission and purpose) – Zvažte zdroj informace a jeho účel. Velmi problematická myšlenka, nechápu, jak má běžný člověk analyzovat zdroj a jeho účel. U řady webů lze dohledat jeho vlastníka, například Atominfo.cz je server provozovaný z Ruska a propagující ruskou jadernou energetiku. U mnoha projektů je ale těžké identifikovat vlastníka a jeho záměry.

  • Read beyond the headline (to understand the whole story) – Přečtěte si celý článek, abyste ho pochopili celý. Velmi podstatný bod, běžně se stává, že lidé čtou jenom nadpis či abstrakt, pokud jde ale o fake news, bude i obsah článku účelový. Pomáhá to ale v tom, že čtenář nečiní závěry pouze ze přehnaných, zkreslených nadpisů.

  • Check the authors (to see if they are real and credible) – Důležitý, ale poněkud pracný bod. Díky kontrole pozadí Manfreda Spitzera jsem zjistil, že tento autor, označovaný za neurovědce, se sám považuje za neuroteologa a jeho kniha Digitální demence je spíš filozofickým než faktickým dílem. Lustrování autorů je ale poměrně pracné, zvláště když přecházejí mezi různými typy médií anebo za sebou aktivně zametají stopy.

  • Assess the supporting sources (to ensure they support the claims) – Ověřte si, zda doplňkové zdroje poskytují oporu jejich tvrzení. Poněkud problematické, nicméně velmi silným indikátorem fake news je to, že nemají žádné zdroje anebo se referencují kruhem s jinými podobnými médii. To, že nejste schopní dohledat podpůrné zdroje, ale neznamená, že nejde o pravdu.

  • Check the date of publication (to see if the story is relevant and up to date) – Zkontrolujte si datum vydání, abyste si ověřili, zda jde o relevantní a aktuální zprávu. Řada fake news vzniká spontánně, nejde o úmysl, ale o nepochopení zastaralé informace. Po sestřelení Flight 17 na Doněckem řadu lidí spletla zpráva o tom, že se „Ukrajina přiznala k sestřelu“, čímž byl míněn zcela jiný incident z roku 2001. Kontrola data vydání článku by měla být automatická, řada z nich má časově jen omezený význam (například u technických problémů, které se časem vyřeší či podezření, která se vyjasní).

  • Ask if it is a joke (to determine if it is meant to be satire) – Ověřte si, zda nejde o vtip, zda zpráva není satirou. Internet je plný satiry a parodie. Weby jako The Onion, National Report nebo AZ247 publikují zdánlivě seriózní články, které jsou ale jenom satirou. Spousta lidí ale vtip nepochopí a předávají ho dál. Pokud informaci kreativně zpracují, může se vtip vytratit, protože ztratí svůj kontext a tím se změní na fake news (viz Context Matters, Ben!)

  • Review your own biases (to see if they are affecting your judgement) – Zvažte svoje vlastní předsudky a zvažte, zda nezkreslují vaše uvažování. Problematické, každý máme předsudky a oproštění se od nich je vskutku buddhistickou kvalitou. Pro začátek postačí uvědomit si, že každý předsudky má a že svět vnímá podle nich. Už to samo o sobě je hlubokým náhledem.

  • Ask experts (to get confirmation from independent people with knowledge) – Zeptejte se odborníků, ověře si informace od expertů. Komplikované, názory odborníků se nezřídka liší a posuzování jejich kvalifikace je komplikované. Možné to v zásadě je, na dotazy odborníci například z Akademie věd obvykle odpovídají, pokud jim vysvětlíte, proč se jich ptáte.
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama