The Wall Street Journal Gate: PewDiePie a pád tradičních médií
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek The Wall Street Journal Gate: PewDiePie a pád tradičních médií

The Wall Street Journal Gate: PewDiePie a pád tradičních médií | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

24. 2. 2017 10:00 30

Seznam kapitol

1. Pád tradičních médií 2. David a Goliáš, ale kdo je kdo? 3. Dáme Vám prostor... 4. Stáhněte to! 5. Nic proti ničemu 6. Taková novodobá žurnalistika

Poslední týden se řeší tak zvaná kauza kolem youtubera PewDiePie. Tři stateční novináři z The Wall Street Journalu prošli jeho videa a odhalili, že blonďatý švédský komik je ve skutečnosti antisemita a nacista. Kvůli tomu přišel o vlastní pořad na YouTube a Disney s ním ukončil spolupráci. Skandál ale není na jeho straně, ale na straně WSJ.

Reklama

Reakci The Walt Disney Company se nedivím. Walt Disney byl salónní antisemita a do začátku Druhé světové války sympatizoval s Německem podobně jako Henry Ford. Nevím, kde se jejich postoje vzaly, jestli šlo o předsudky anebo měli nějaké negativní zkušenosti například s židovskými bankéři, ale na přelomu 19. a 20. století byl salónní antisemitismus poměrně rozšířený.

To ale neznamená, že by byť jeden z jich souhlasil s vražděním – Hitlerův praktický antisemitismus byl na míle vzdálený tomu salónnímu. Navíc poté, co se ukázalo, co je vlastně Herr Hitler zač, si jak Ford, tak i Disney svoje priority rychle přerovnali – a zatímco Ford se pustil do výroby tanků, Disney začal zásobovat spoluobčany protinacistickou komedií, jako je „Der Fuehrer's Face“ (1943)

anebo ještě mnohem explicitnějším filmem „Education for Death“ (1943), který z tohoto linku ale neuvidíme, protože Disney na něj má copyright a nechce, abychom se na něj zadarmo dívali, ačkoliv je to opravdu hodně ostrá parodie na nacismus.

Video můžete vidět na tomto linku, který Disney ještě nenašel – ale perfektně ukazuje, o co jde v celé kauze s antisemitismem a nacismem:

Ano, firmě The Walt Disney Company nejde o nacismus anebo antisemitismus, ale o prachy. Disney se nezbavil PewDiePie proto, že by komik byl antisemita anebo že by připomínal temné kapitoly z minulosti zakladatele, ale proto, že Disney chce pouze výnosné a nekonfliktní značky. Další díl Trona nevznikne proto, že by byl jakkoliv kontroverzní, ale proto, že druhý Tron nevynesl dost. Disney je takový McDonalds moderní kultury: Vše, co produkuje, musí být měkké, musí se to dobře žvýkat, nesmí to být nic proti ničemu a musí to vynášet hodně peněz. Jak tím prošel Star Wars Rogue One (2016), provedením téměř surově válečný film, trochu nechápu. A, počkat, je to druhý nejvýnosnější film roku 2016 v USA, to dává smysl!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama