YouTube vs tvůrci: Příjmy z reklam už jen pro správná videa
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek YouTube vs tvůrci: Příjmy z reklam už jen pro správná videa

YouTube vs tvůrci: Příjmy z reklam už jen pro správná videa | Kapitola 6

Michal Rybka

Michal Rybka

16. 9. 2016 03:00 29

Seznam kapitol

1. YouTube gigantický 2. Malý český YouTube 3. Normální obsah netáhne 4. Bez sexu, násilí...
5. ...sprostých slovíček, drog... 6. ...i válek a tragédií 7. Masy láká kontroverze 8. Bulvár seriózně?

YouTube před nedávnem (opět) změnil community guidelines. Jednoduše řečeno značně přitvrdil pravidla, která videa lze monetizovat a která ne. Někdo říká, že už bylo načase, protože řada pravidel existovala, ale nevymáhala se. Zajímavější otázkou ale je, jaký je vlastně vztah mezi vlastníky platformy a tvůrci, kteří pro ni tvoří obsah.

Reklama

Controversial or sensitive subjects and events, including subjects related to war, political conflicts, natural disasters and tragedies, even if graphic imagery is not show.

(Kontroverzní a citlivá témata a události, zahrnující události týkající se války, politických konfliktů, přírodních katastrof a tragédií, i když nedojde k zobrazení dotyčných událostí.)

Tohle pravidlo považuji za nejkontroverznější, protože uživatelé YouTube stárnou a jelikož je to pro ně primární informační kanál, logicky se zajímají i o politiku, události a komentáře. Tohle vágně definované pravidlo zasahuje přímo do svobody slova, protože je jenom na úvaze YouTube, zda pod něj spadá váš komentář anebo ne.

Politika je většinou kontroverzní a obsahuje čistý konflikt – a demonetizace nezávislých kanálů znamená, že ty budou muset hledat svoje financování jinde. Ty, které jsou placené externími sponzory, ať jsou to norské fondy, Sorosovy fondy anebo třeba Goldman Sachs, jsou stále v pohodě. Problém mají ti komentátoři, kteří jsou opravdu nezávislí, říkají si, co je napadne a spoléhají na financování od YouTube. Propaganda je v pohodě, jí demonetizace nevadí, nezávislí si budou muset hledat jiné zdroje financování a to je skutečně špatně.

Zatímco předchozí čtyři body bych s vrčením překousl, bod pátý je zcela špatně a měl by být odstraněn. Ano, rozumím tomu, že se takový obsah inzerentům moc líbit nemusí – ale co? I nezávislá média mají reklamu. Jistě by se našli inzerenti, kterým nevadí, že inzerují svoje produkty na kanálech s politickými komentáři, zvláště když můžou reklamu cílit. Konzervativní kanály mohou mít reklamu na Coca Colu (oblíbený brand Warrena Buffetta), liberální kanály třeba reklamy na Ugovu salaterii. Pokud je kanál čitelný a ví se, koho oslovuje, přece je možné identifikovat obsah, který jeho diváky bude zajímat!

Ano, YouTube musí z něčeho žít a kupovat další disková pole, serverové farmy a podobně. Důležitá je ale také strana tvůrců, kteří ho plní obsahem – a to zvláště populárních a tedy efektivně fungujících tvůrců. Jejich pohled není možné ignorovat. Jedna věc je ideální představa o lidech, jakýsi snový teoretický pokrokový člověk, kterého si vysnili utopisté, jako byl Václav Havel. Druhá věc je reálný konzument, který chce to, co ho zajímá a dívá se řekněme na Datla, protože ho prostě baví. Snový člověk je vzdělaný a duchovní, ten reálný se dívá na utopení iPhonu 6S v lávě anebo na nějaké pranky. Nemám z toho radost, ale Techraxovo publikum je větší než to, které se dívá na Zámek od Kafky. To je realita.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama