F1 2016 – rozbor hry a vlivu nastavení detailů na výkon | Kapitola 10
Seznam kapitol
Závody F1 nám Codemasters přinášejí pravidelně každým rokem. Ročník 2016 se vydařil, v recenzích je velice chválen po stránce hratelnosti a my se tedy podíváme na technickou stránku hry. Jako vždy se budeme věnovat vlivu jednotlivých detailů na kvalitu obrazu a výkon. Samozřejmě zhodnotíme i optimalizaci hry.
Vylepšení grafiky přes ovladače VGA
Že nastavení grafiky nemusí končit jen tím, že ve hře nastavíte všechno na maximum, už víte z předchozích rozborů. Grafiku her je možné ještě doladit přes ovladače grafické karty.
F1 2016 opět patří mezi hry, kde není možné aktivovat MSAA vyhlazování hran. Je nutné se opět spolehnout na metody post-processingu. Kvůli tomu také není možné aktivovat TRAA vyhlazování přes ovladače, ale nutno dodat, že metoda TAA si s vyhlazením transparentních textur v pohybu také umí poradit celkem slušně.
Podíváme se alespoň na to, jak hře pomůže aktivace 16× HQAF přes ovladače grafické karty.
16× High Quality AF
Dnešní hry, až na výjimky (Watch Dogs), zapínají nějakou úroveň anizotropního filtru, ale ve většině případů není kvalita anizotropního filtrování nastavitelná ve hře tou nejkvalitnější možnou. Jednoduchým nastavením 16× HQAF přes ovladač grafiky si můžete aktivovat nejkvalitnější možný filtr pro všechny hry včetně těch, které AF vůbec nepodporují. Minimálně na grafikách Nvidie bez výjimek funguje aktivace 16× HQAF bez problémů a v této kapitole si budeme ukazovat, jaký se zvýší kvalita obrazu proti původnímu AF a zaměříme se i na případné rozdíly proti filtraci u AMD...
Pokud jste nikdy AF filtr přes ovladač grafiky neaktivovali, zde máte jednoduchý návod:
Grafické karty Nvidia:
Otevřete ovládací panel a zvolte nabídku: Nastavení 3D > Spravovat nastavení 3D, kde najdete rozličné položky, které lze v nvidia ovladači nastavit. Buď ponechte Globální nastavení (kvalitní AF doporučujeme mít na rychlých grafikách stále aktivní), anebo si vyberte v nabídce Nastavení programu přímo profil pro hru F1 2016. Rozdíl je jen v tom, že globální nastavení funguje pak na jakoukoliv hru, kterou pustíte, kdežto nastavení konkrétního programu jen pro vybranou hru či aplikaci. Ve zvolené nabídce se zaměřte na dvě položky: Anizotropní filtrování a Filtrování textur – kvalita. Obě položky pak nastavte podle následujícího obrázku:
Grafické karty AMD:
Postup je podobný. Od ovladačů Radeon Software Crimson Edition AMD změnilo vzhled svých ovladačů. Všechna nastavení grafiky jsou nyní pohromadě na jednom místě v podobě dlaždicového menu. Zvolte nabídku: Hraní, zde si můžete vybrat zda editovat Globální nastavení nebo jen profil hry (kvalitní AF doporučujeme mít na rychlých grafikách stále aktivní).
V nastavení Globální grafika (případně Profil grafiky) se zaměřte na dlaždice s názvem: Úroveň anizotropního filtrování, Kvalita filtrování textury a nastavte je podle následujícího obrázku na 16x a Vysoká.
A jak se obraz při 16x HQAF změnil proti in-game nastavení? Na první pohled moc viditelných změn neuvidíte, ale při zkoumání okolí tratí si všimnete, že některé textury jsou po aktivaci 16x HQAF v ovladači ostřejší. Vypadá to, že na některé textury autoři neaktivovali v enginu plnou úroveň 16x AF i když je zvolena v menu hry. Změna je tedy občas viditelná, ale vzhledem k rychlosti hry není 16x HQAF nijak významná. Na testované scéně si můžete všimnout lépe prokreslených transparentních textur (zábradlí a pletivo).
16x HQAF přes ovladače (po najetí myší se zobrazí AF in-game)
Výkon se aktivací 16x HQAF změnil jen mírně – 64 fps vs. 66fps. Aktivace 16xHQAF přes ovladače přináší tedy mírnou změnu k lepšímu a také mírně ovlivní výkon. Myslím, že v tomto případě můžu doporučit aktivaci 16x HQAF.