No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem |
autor: Michal Rybka , publikováno 9.9.2016 |
Seznam kapitol |
---|
1. No Backer |
2. Velké oči, velké prachy, velký průšvih |
3. Sliby, chyby |
4. Nakup a zapomeň |
5. Raději nic nečekat? |
Řada lidí se už alespoň jednou spálila na s financováním projektu na Kickstarteru, s nákupem v předprodeji anebo s platbou za betaverzi hry. Kauza kolem No Man's Sky je jenom jedna z posledních a ilustruje dobře problém s tím, když si něco kupujete na základě pouhých – i když asi dobře míněných – příslibů.
Má tedy Crowdfunging reálný smysl? Někteří mí známí říkají, že občas podpoří něco, co se jim líbí – aniž by vlastně čekali, že za to něco dostanou nazpět. Vidí to jako dar svému oblíbenému vývojáři, dar, za který možná, ale jenom opravdu možná dostanou něco zpět. To mi dává smysl, jinak je to totiž strašná investice a hodně nepraktický nákup. Obecně se mi ale zdá, že dávat předem peníze na něco, o čem nevíte, zda to dopadne a jak to dopadne, nedává smysl. No Man's Sky by si asi po vydání a po recenzích nekoupila řada lidí, kteří projekt podporovali na základě rozsáhlých slibů a simulovaných videí.
Pozor by si měli dávat i autoři a vynálezci. Úspěch na Kickstarteru je totiž dvousečný. Za prvé buduje velká až nerealistická očekávání, za druhé když vývojář dostane výrazně více, než čekal, může spadnout do podivné pasti, kdy se rozhodne projekt za extra peníze více vylepšit, čímž se protáhne dodání zboží a překvapivě často se také sníží pravděpodobnost, že se projekt vůbec dodělá. Tohle není můj výmysl, to je reálná věc, která se nazývá „overfunding“.
Zvláště indie týmy mají tendenci přepálit odhad svých reálných možností a v záchvatu nadšení si naloží více, než zvládnou. Pouze asi 35 % kampaní na Kickstarteru dosáhne základního cíle, ale opravdu není od věci, aby se vývojáři připravili na alternativu, že opravdu uspějí a měli rozmyšlené a připravené „stretch goals“, rozšířené cíle, pokud by dostali více peněz, než se čeká. Přišívat věci do hotového designu není opravdu dobré a je třeba mít vymyšlené, kde vezmete rychle více lidí, jak je uřídíte a podobně. Případy, kdy je tým překvapen úspěchem, půl roku panicky najímá lidi, aby se nakonec zjistilo, že zakladatelé týmu nezvládají řízení většího množství lidí, nejsou tak neobvyklé.
Kickstarter sám upozorňuje na to, že vyšší financování obvykle znamená více sponzorů a tedy i vyšší náklady na jejich odměny, není to prostě „víc peněz zdarma“. Selhání větších projektů navíc podrývá kredibilitu Crowdfungingu a může ho dlouhodobě poškodit. Stačí snad jediné slovo: Ouya.
Jeden z nejúspěšnějších projektů z hlediska financování, ale technologické zklamání a nepříliš kvalitní produkt s velmi omezeným publikem, který byl následně odkoupen Razerem a likvidován. Přesto, že vybral 8,5 milionu USD, se prodával pouze v letech 2013–2015 a za jeden rok se prodalo něco přes 7000 kusů, což lze označit za průšvih.
Počet zájemců o Crowdfundování roste, varovné znamení je, že počet úspěšně financovaných projektů procentuálně klesá. Je možné, že s tím, jak se objevují další a další projekty typu „sliby chyby“, jsou sponzoři stále opatrnější. Jenomže máme se tomu divit?
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Co se týče crowdfundingu, tady budu za pravičáka, ono si to lehne po pár průserech jako je právě NMS a samo se to zreguluje (když uhnu "trošku" do leva a prohlásím, že se o to postará právě internet), ano bude to víceméně pravidelně tu více, tu méně, bolet - nic k divení.
No Mans Sky byl úplně mimo - od začátku tenhle projekt smrděl jen marketingovým cvičením.
Riskovat peníze a vědět, že z toho v nejlepším možném případě bude to, že dostanu produkt, který si mohou ostatní koupit, byť možná za o kapku vyšší cenu, není moc logické.
Naopak riskovat peníze za to, že jednou ten produkt bude mít úspěch a já se na jeho úspěchu přiživím, by mi tak špatné nepřišlo.
Star Citizen například je masivní projekt a jako takový má dost velké šance na absolutné neúspěch. A přesto sem tam $70 narval. Jednoduše proto, že chci vidět co z toho vznikne a beru to jako investici, které se mi nemusí vrátit.
Stejně tomu tak je u většiny EA titulů.
Bohužel většina sponzorů si chtějí teď hned zahrát (nebo věc teď hned mít/použít) a tyhle rizika ignorují. Potom tu máme situaci viz článek.
Jinak na modelu víceméně předobjednávky nevidím nic špatného, pokud člověk důkladně prověří schopnosti tvůrce. Rozhodně není dobré z předobjednávek dělat obecný standart - protože samozřejmě budou lidé, kteří tě budou chtít podvést - je to model, který nasazený v plošném měřítku představuje prostě rakovinu byznysu - předobjednávku udělám pouze u zcela vyjímečných a spolehlivých tvůrců.
Něco jiného je "slib" na začátku, a něco jiného je čistá "lež" těsně před vydáním, kdy už vývojář/vydavatel ví, že tam půlka slíbeného obsahu není.
To je jedna věc co položila NMS na ramena. Ta druhá je Sean Murray.
Samozřejmě, po bitvě je každý generál, ale to co Sean vypouštěl do světa bylo možná víc lhaní sám sobě než cokoliv jiného. Děláme to všichni, jenže ono je to docela problematické u hry za €60, kdy je dost dobrá šance, že to ovlivní statisíce lidí.
reakce: Co ti příjde komické? Má pravdu, pokud někdo nedodrží termín a jen maže med kolem huby tak buď musí vyložit karty na stůl a říct jestli to zvládne a nebo zavčas ukázat že na tom není nic hotovéhoa tu zpronevěru zavčas zastavit a vrátit co se ještě vrátit dá! To není k smíchu, to je realita.
Citace: "o co to mohlo být lepší, kdyby mu vydavatel schválil původní verzi anebo kdyby měl víc peněz. Ano, asi to mohlo být lepší, ale dokud je to OK, nikoho to netrápí."
reakce: Ne doslova mě to štve, všechny hry jsou osekané až na kost, genderově vyvážené, musí tmam být přece multikulti černoši, asiaté, muslimové, kteří przní bílé, přesně tak jak vyžaduje nový světový řád USA-EU. Vždyť i to GTA je osekané.
No a co se NMS a pana Murraye týče, on opravdu někdo věřil těm kecům? Ten chlap je totálně slizký na jakémkoliv videu, které jsem viděl. Je to přesně ten typ podomního prodejce čehokoliv, před kterým máte zabouchnout dveře, nebo ještě lépe je ani neotvírat. A pokud někoho netrklo ani toto, tak ho měla probrat cenovka 60EUR/USD. Proboha tolik nestojí ani AAA tituly. Takže sorry, ale lidé si naletěli sami. A nejhorší je, že se nepoučí. Vždyť je to pořád dokola.
Financoval jsem pCARS, jehoz tvurci stali za nfs shift a tam jsem zklaman nebyl, dokonce jsem i nejake prachy (cca 150%) dostal zpatky...
Nejhorsi je ale hype kolem pre-purchase veci. Totalni vystrizliveni v tomto ohledu pro me bylo The Crew, kde jsem se o tu hru po E3 aktivne zajimal a ta komunita, to bylo neco strasnyho. Kazdy druhy prispevek ve foru byly kecy typu: kdyz tam nebude fiat uno (a podobny plecky), tak pro me ta hra nema smysl, nezaplatim atd. - strasna komunuta. A vysledna hra sice splnovala nejake to ocekavani (velikost herniho sveta), ale na druhou stranu pak ve hre byly hovadiny, typu: brzdy zlepsujici akceleraci a vubec debilni levlovani performance auta, kazdy zavod mel letmy start, kampan se nedala restartovat, padalo to a vubec optimalizace byla strasna, hlavne na amd kartach... a hlavne slibovany mp s tisice hraci vyresili vyvojari sešnama po osmi(!) hracich.
Nakonec vydali dlc a kdo si ho nekoupil, mel vlastne mrtvou hru, kde potkate jednoho hrace, kdyz mate stesti.
Od te doby pro me ubisoft skoncil a TC's Division je presne to same. Hype, roky hypu a vysledek je jen sed, ktera zapadne, ztrati zakladnu a se hrou je konec.
Posledni projekt, ktery zatim dostal moje prachy, byla stavba noveho re-play studia. Tam je imho velka sance na uspech, je to dostatecne transparentni, ale NMS? To nemelo sanci.
Star Citizen by se mohl dostat dal, ale stejne si toho na bedra vzali tolik, ze v uplny uspech neverim, proto jim nic nedam a hlavne me nelaka hra typu "second life" a za balik lodi chtit treba 10 tisic korun? Zlodejina, kdyz ten kriznik ani nemuzu ovladat sam a kdyz mi vyprsi pojistka jsem v pejci, jak Bata s drevakama... Takovou hru pak znici komunita blbounu a trollu, ktery proste jen chtej videt svet v plamenech, nudi se, nebo oboji.
Stejne podobne leti ke dnu Overwatch, respektive ten jejich ranking system v competetive play. Hraci z diamantove ligy zamerne kazi hru, aby se dostali na ty nejnizsi ranky a mohli jen vyhravat a tahat cely tym, jenze tim kazi hru nejdriv spoluhracum, a pak protihracum - hlavne, ze maj z toho videjko.
Profit.
jinak ja na kickstarteru nepodporil nic, prave z duvodu naproste nejistoty co z toho vlastne vznikne a navic, ty zajimavejsi projekty byly vetsinou velice rychle zafinancovany ostatnima lidma.
Prachy jsem dal akorat do Star Citizenu, ale az behem vyvoje kdy bylo jasne videt, ze to pekne slape, tak proc neusetrit par korun a mit navic pristup do alfy a bety