Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem
No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem
autor: Michal Rybka , publikováno 9.9.2016
No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem

Řada lidí se už alespoň jednou spálila na s financováním projektu na Kickstarteru, s nákupem v předprodeji anebo s platbou za betaverzi hry. Kauza kolem No Man's Sky je jenom jedna z posledních a ilustruje dobře problém s tím, když si něco kupujete na základě pouhých – i když asi dobře míněných – příslibů.


Má tedy Crowdfunging reálný smysl? Někteří mí známí říkají, že občas podpoří něco, co se jim líbí – aniž by vlastně čekali, že za to něco dostanou nazpět. Vidí to jako dar svému oblíbenému vývojáři, dar, za který možná, ale jenom opravdu možná dostanou něco zpět. To mi dává smysl, jinak je to totiž strašná investice a hodně nepraktický nákup. Obecně se mi ale zdá, že dávat předem peníze na něco, o čem nevíte, zda to dopadne a jak to dopadne, nedává smysl. No Man's Sky by si asi po vydání a po recenzích nekoupila řada lidí, kteří projekt podporovali na základě rozsáhlých slibů a simulovaných videí.

Pozor by si měli dávat i autoři a vynálezci. Úspěch na Kickstarteru je totiž dvousečný. Za prvé buduje velká až nerealistická očekávání, za druhé když vývojář dostane výrazně více, než čekal, může spadnout do podivné pasti, kdy se rozhodne projekt za extra peníze více vylepšit, čímž se protáhne dodání zboží a překvapivě často se také sníží pravděpodobnost, že se projekt vůbec dodělá. Tohle není můj výmysl, to je reálná věc, která se nazývá „overfunding“.

Zvláště indie týmy mají tendenci přepálit odhad svých reálných možností a v záchvatu nadšení si naloží více, než zvládnou. Pouze asi 35 % kampaní na Kickstarteru dosáhne základního cíle, ale opravdu není od věci, aby se vývojáři připravili na alternativu, že opravdu uspějí a měli rozmyšlené a připravené „stretch goals“, rozšířené cíle, pokud by dostali více peněz, než se čeká. Přišívat věci do hotového designu není opravdu dobré a je třeba mít vymyšlené, kde vezmete rychle více lidí, jak je uřídíte a podobně. Případy, kdy je tým překvapen úspěchem, půl roku panicky najímá lidi, aby se nakonec zjistilo, že zakladatelé týmu nezvládají řízení většího množství lidí, nejsou tak neobvyklé.

Kickstarter sám upozorňuje na to, že vyšší financování obvykle znamená více sponzorů a tedy i vyšší náklady na jejich odměny, není to prostě „víc peněz zdarma“. Selhání větších projektů navíc podrývá kredibilitu Crowdfungingu a může ho dlouhodobě poškodit. Stačí snad jediné slovo: Ouya.

Jeden z nejúspěšnějších projektů z hlediska financování, ale technologické zklamání a nepříliš kvalitní produkt s velmi omezeným publikem, který byl následně odkoupen Razerem a likvidován. Přesto, že vybral 8,5 milionu USD, se prodával pouze v letech 2013–2015 a za jeden rok se prodalo něco přes 7000 kusů, což lze označit za průšvih.

Počet zájemců o Crowdfundování roste, varovné znamení je, že počet úspěšně financovaných projektů procentuálně klesá. Je možné, že s tím, jak se objevují další a další projekty typu „sliby chyby“, jsou sponzoři stále opatrnější. Jenomže máme se tomu divit?



Tagy: kickstarter  indie gogo  no man's sky  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
10.9.2016 01:01:01   188.175.34.xxx 158
Obecný problém je iluze mnoha lidí, že tvůrci budou tvůrčí na povel - že jim dáte hodinovou mzdu (nebo jasně vymezený časový rámec) a oni budou konstatní rychlostí chrlit nápady a řešení - je to vážně problém se kterým se setkávám nejvíce. Druhá potíž je v neschopnosti cenit si náležitě své práce - ono je to tak nějak nemožné, protože dílo může většího významu a ceny nabýt buďto např. časem a tím, že ho uchováte v zlaté kleci, nebo právě tím, že je tvůrcem podceňeno a tudíž snadno dostupné. Největší problémy jsou s tvůrci, kteří o tomhle moc dobře vědí a tady dojde ke klasickému lámání chleba - existují pouze dva typy lidí a) vychcanci b)idealisti - oba tyhle typy už bez znalosti věci mohou být jak obrovským přínosem, tak naprostým průserem. Sázce na tvůrčí a umělecké podniky by mělo předcházet zkoumání tvůrců a jejich minulosti - a pokud mají zatím čisté portfolio, pak jde o čirou loterii - v tom je celé kouzlo věci.

Co se týče crowdfundingu, tady budu za pravičáka, ono si to lehne po pár průserech jako je právě NMS a samo se to zreguluje (když uhnu "trošku" do leva a prohlásím, že se o to postará právě internet), ano bude to víceméně pravidelně tu více, tu méně, bolet - nic k divení.

No Mans Sky byl úplně mimo - od začátku tenhle projekt smrděl jen marketingovým cvičením.
10.9.2016 07:27:18   188.75.128.xxx 157
Nechápu ty, co se do tohoto komunitního financování hrnou. Sám chci buď reálný produkt a ten si koupím v okamžiku, kdy existuje a nebo chci někoho podpořit v tom, aby nějaký produkt vymyslel a zrealizoval, a za to bych chtěl podíl ve společnosti.
Riskovat peníze a vědět, že z toho v nejlepším možném případě bude to, že dostanu produkt, který si mohou ostatní koupit, byť možná za o kapku vyšší cenu, není moc logické.
Naopak riskovat peníze za to, že jednou ten produkt bude mít úspěch a já se na jeho úspěchu přiživím, by mi tak špatné nepřišlo.
10.9.2016 07:59:40   85.207.22.xxx 142
Komunitní financování samo o sobě špatné není. Závisí to na developerovi jak pravdivá ta kampaň bude a na sponzorech co od toho vlastně očekávají.

Star Citizen například je masivní projekt a jako takový má dost velké šance na absolutné neúspěch. A přesto sem tam $70 narval. Jednoduše proto, že chci vidět co z toho vznikne a beru to jako investici, které se mi nemusí vrátit.
Stejně tomu tak je u většiny EA titulů.

Bohužel většina sponzorů si chtějí teď hned zahrát (nebo věc teď hned mít/použít) a tyhle rizika ignorují. Potom tu máme situaci viz článek.
10.9.2016 12:30:10   188.175.34.xxx 17
Ve chvíli, kdy ks kampaň začne operovat s příspěvky v řádech stovek až tisíce dolarů (nedejbože více), bez podílu na věci, tak to začíná opravdu hodně smrdět.

Jinak na modelu víceméně předobjednávky nevidím nic špatného, pokud člověk důkladně prověří schopnosti tvůrce. Rozhodně není dobré z předobjednávek dělat obecný standart - protože samozřejmě budou lidé, kteří tě budou chtít podvést - je to model, který nasazený v plošném měřítku představuje prostě rakovinu byznysu - předobjednávku udělám pouze u zcela vyjímečných a spolehlivých tvůrců.
10.9.2016 08:11:36   85.207.22.xxx 112
Jakkoliv souhlasím s článkem, NMS se vymyká.

Něco jiného je "slib" na začátku, a něco jiného je čistá "lež" těsně před vydáním, kdy už vývojář/vydavatel ví, že tam půlka slíbeného obsahu není.

To je jedna věc co položila NMS na ramena. Ta druhá je Sean Murray.

Samozřejmě, po bitvě je každý generál, ale to co Sean vypouštěl do světa bylo možná víc lhaní sám sobě než cokoliv jiného. Děláme to všichni, jenže ono je to docela problematické u hry za €60, kdy je dost dobrá šance, že to ovlivní statisíce lidí.
10.9.2016 08:17:57   88.103.85.xxx 50
Casto ani nejde o to ze by vyvojari vec neimplementovali ale ze neni zabavna v pocitaci tak jak se zdala na papire a tak ji musej vyskrtnout. Casto je to o rozhodnutich co za penize na vyvoj poridit- chceme dobrou singleplayerovou kampan nebo editor assety a multiplayer? Takjako tak nekoho naserete. Pravidlo je ze co clovek nevidi zabavne behat ve hre s tim nema pocitat - rekl bych ze to neni problem vyvojaru ale zakazniku co si na tenhle model jeste nezvykli
12.9.2016 08:02:03   81.30.247.xxx 44
Cituji: "Derek od nich nicméně vyžadoval analýzu nákladů, stanovení finálního data vydání a kompenzace pro fanoušky za čekání, což mi zvláště od něj přijde téměř komické."
reakce: Co ti příjde komické? Má pravdu, pokud někdo nedodrží termín a jen maže med kolem huby tak buď musí vyložit karty na stůl a říct jestli to zvládne a nebo zavčas ukázat že na tom není nic hotovéhoa tu zpronevěru zavčas zastavit a vrátit co se ještě vrátit dá! To není k smíchu, to je realita.

Citace: "o co to mohlo být lepší, kdyby mu vydavatel schválil původní verzi anebo kdyby měl víc peněz. Ano, asi to mohlo být lepší, ale dokud je to OK, nikoho to netrápí."
reakce: Ne doslova mě to štve, všechny hry jsou osekané až na kost, genderově vyvážené, musí tmam být přece multikulti černoši, asiaté, muslimové, kteří przní bílé, přesně tak jak vyžaduje nový světový řád USA-EU. Vždyť i to GTA je osekané.
12.9.2016 09:06:22   172.24.4.xxx 40
Já nechápu autorovu posedlost Derekem Smartem. O jeho hrách si můžeme myslet, co chceme, ale fakt, že vždy vydal další svědčí o tom, že mu předchozí hry vydělaly. Za druhé, pokud vím, tak ke každému Battlecruiseru bylo k dispozici demo. Takže každý věděl předem, co čeho jde. A co je proboha špatného na tom, že se zeptal, kam těch vybraných 90 milionů zmizelo? Tipuji, že odpověď na tuto otázku by chtěl znát každý, včetně mne.
No a co se NMS a pana Murraye týče, on opravdu někdo věřil těm kecům? Ten chlap je totálně slizký na jakémkoliv videu, které jsem viděl. Je to přesně ten typ podomního prodejce čehokoliv, před kterým máte zabouchnout dveře, nebo ještě lépe je ani neotvírat. A pokud někoho netrklo ani toto, tak ho měla probrat cenovka 60EUR/USD. Proboha tolik nestojí ani AAA tituly. Takže sorry, ale lidé si naletěli sami. A nejhorší je, že se nepoučí. Vždyť je to pořád dokola.
12.9.2016 17:58:11   37.48.1.xxx 21
Financoval jsem par projektu a tenhle model proste nikdy nemuze fungovat, kdyz jsou na obou stranach v random rolich trollove a blbouni. Financoval jsem Outerru, ktera vypadala slibne, ale vzeslo z toho takove NMS. Proste jen planetarni engine, ve kterem se da pohybovat par vozidly - zadna slibovana hra, zadna mesta, jiny planety, jen teren s kesovanymi texturami.
Financoval jsem pCARS, jehoz tvurci stali za nfs shift a tam jsem zklaman nebyl, dokonce jsem i nejake prachy (cca 150%) dostal zpatky...
Nejhorsi je ale hype kolem pre-purchase veci. Totalni vystrizliveni v tomto ohledu pro me bylo The Crew, kde jsem se o tu hru po E3 aktivne zajimal a ta komunita, to bylo neco strasnyho. Kazdy druhy prispevek ve foru byly kecy typu: kdyz tam nebude fiat uno (a podobny plecky), tak pro me ta hra nema smysl, nezaplatim atd. - strasna komunuta. A vysledna hra sice splnovala nejake to ocekavani (velikost herniho sveta), ale na druhou stranu pak ve hre byly hovadiny, typu: brzdy zlepsujici akceleraci a vubec debilni levlovani performance auta, kazdy zavod mel letmy start, kampan se nedala restartovat, padalo to a vubec optimalizace byla strasna, hlavne na amd kartach... a hlavne slibovany mp s tisice hraci vyresili vyvojari sešnama po osmi(!) hracich.
Nakonec vydali dlc a kdo si ho nekoupil, mel vlastne mrtvou hru, kde potkate jednoho hrace, kdyz mate stesti.
Od te doby pro me ubisoft skoncil a TC's Division je presne to same. Hype, roky hypu a vysledek je jen sed, ktera zapadne, ztrati zakladnu a se hrou je konec.
Posledni projekt, ktery zatim dostal moje prachy, byla stavba noveho re-play studia. Tam je imho velka sance na uspech, je to dostatecne transparentni, ale NMS? To nemelo sanci.
Star Citizen by se mohl dostat dal, ale stejne si toho na bedra vzali tolik, ze v uplny uspech neverim, proto jim nic nedam a hlavne me nelaka hra typu "second life" a za balik lodi chtit treba 10 tisic korun? Zlodejina, kdyz ten kriznik ani nemuzu ovladat sam a kdyz mi vyprsi pojistka jsem v pejci, jak Bata s drevakama... Takovou hru pak znici komunita blbounu a trollu, ktery proste jen chtej videt svet v plamenech, nudi se, nebo oboji.
Stejne podobne leti ke dnu Overwatch, respektive ten jejich ranking system v competetive play. Hraci z diamantove ligy zamerne kazi hru, aby se dostali na ty nejnizsi ranky a mohli jen vyhravat a tahat cely tym, jenze tim kazi hru nejdriv spoluhracum, a pak protihracum - hlavne, ze maj z toho videjko.
12.9.2016 21:20:28   81.30.247.xxx 01
uka video z overwatch.
13.9.2016 11:31:42   85.207.215.xxx 20
Takto jsem před pár lety podpořil DayZ...Hra dodnes nebyla vydána a navíc na sestavě, na které se celou dobu hrát dala se již hrát nedá a pokrok také veškerý žádný.
15.9.2016 17:51:38   82.150.184.xxx 20
Já zbožňuju crowdfunding! Prostě necháte ostatní lidi nasypat peníze do projektů a výsledek, pokud za něco stojí, pak koupíte někde ve výprodeji.

Profit.
17.9.2016 15:19:33   88.100.171.xxx 10
..a pak tu máme hry jako Divine Divinity: Original Sin, které díky crowdfundingu vznikla a kvalitou utřou v podstatě jakékoliv RPG dnešní doby (ok Witcher 3 je dobrej ).
19.9.2016 15:20:55   37.188.235.xxx 01
nj tak Derek to je kapitola sama pro sebe

jinak ja na kickstarteru nepodporil nic, prave z duvodu naproste nejistoty co z toho vlastne vznikne a navic, ty zajimavejsi projekty byly vetsinou velice rychle zafinancovany ostatnima lidma.

Prachy jsem dal akorat do Star Citizenu, ale az behem vyvoje kdy bylo jasne videt, ze to pekne slape, tak proc neusetrit par korun a mit navic pristup do alfy a bety
4.10.2016 12:45:44   84.175.224.xxx 00
Z clanku som pochopil, ze Rybka zainvestoval do evidentneho megapruseru zvaneho Star Citizen a potreboval to vyventilovat. Cital som par clankov Dereka Smarta na toto tema a ma imho so SC 100% pravdu. Bol to nadejny projekt, ktory Roberts bohuzial evidentne poslal do kytiek a zmenil na (byt imho neumyselne) lietadlo.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

96 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 46.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.