No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem

No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

9. 9. 2016 19:00 15

Seznam kapitol

1. No Backer 2. Velké oči, velké prachy, velký průšvih 3. Sliby, chyby 4. Nakup a zapomeň 5. Raději nic nečekat?

Řada lidí se už alespoň jednou spálila na s financováním projektu na Kickstarteru, s nákupem v předprodeji anebo s platbou za betaverzi hry. Kauza kolem No Man's Sky je jenom jedna z posledních a ilustruje dobře problém s tím, když si něco kupujete na základě pouhých – i když asi dobře míněných – příslibů.

Reklama

Crowdfunding přináší různé katastrofy, od pokusu složit se na řecký dluh u Mezinárodního měnového fondu pro týpka z Filadelfie, který nutně potřebuje masturbační pomůcku za 64 dolarů. Většina podobných katastrof je bizarních, někdy zábavných, ale ten opravdu vážný problém se týká právě nesplněných slibů u vážně míněných projektů. Některé mají skutečně záhadný charakter, jako například Asylum Playing Cards, kdy lidé z Altius Management vybrali 25000 USD na projekt spočívající ve vytisknutí balíčku karet s originální grafickou podobou. Přestože překročili původně požadovanou částku o 10000 USD a „vše, o co šlo, bylo vytisknutí těch za*raných karet“ (jak se vyjádřil jeden nespokojený sponzor), prostě se jim nepovedlo projekt dodělat a karty rozeslat, takže nakonec na soudní příkaz museli peníze vracet.

No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem
i Zdroj: PCTuning.cz

Někdy nastane problém v tom, že projekt je sice zdárně ukončen, ale strašlivě se vleče. Děsně. Autoři překročí očekávanou dobu dodání o rok, o dva, což například u rozsáhlých softwarových projektů není až tak divné a řekl bych, že to je svým způsobem lepší, než když se projekt uzavře a vydá ve stavu, v jakém zrovna je – což se stalo Derekovi Smartovi s Universal Combat a dost pravděpodobně i u No Man's Sky. Na straně autora sice existuje vůle projekt dokončit, ale nemá na to kapacitu anebo dostatek prostředků. Někdy se přestřelí odhad komplexity problému a ukáže se, že na stávajícím hardware se to v požadované kvalitě implementovat nedá.

No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem
i Zdroj: PCTuning.cz

To všechno jsou normální vývojové problémy, které postihují více či méně každý projekt. Fáze „prořezávání designu“, kdy se z něj odstraňují vývojově náročné, ale herně nepříliš podstatné prvky, je úplně normální, dokonce bych řekl, že jde o jednu z nejsložitějších věcí, které musí autoři zvládnout. Dokud si vyvíjíte projekt sami, ze svých anebo investorských peněz, je to celkem v pořádku. Nikdo neví, co jste z projektu vyhodili, co se změnilo a o co horší je oproti počáteční vizi. Protože to nikdo neviděl předem, nikoho to moc netrápí. Viděl jsem hry a videa, která mi přišla super, ale autor si stěžoval, o co to mohlo být lepší, kdyby mu vydavatel schválil původní verzi anebo kdyby měl víc peněz. Ano, asi to mohlo být lepší, ale dokud je to OK, nikoho to netrápí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama