No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem
Seznam kapitol
Řada lidí se už alespoň jednou spálila na s financováním projektu na Kickstarteru, s nákupem v předprodeji anebo s platbou za betaverzi hry. Kauza kolem No Man's Sky je jenom jedna z posledních a ilustruje dobře problém s tím, když si něco kupujete na základě pouhých – i když asi dobře míněných – příslibů.
No Man's Sky jsem nehrál. Zájem jsem měl, ale poté, co jsem dva týdny poslouchal hořekování kolegy na to, za co že to předem proboha zaplatil, se mi ani valně nechce. Jde o to, že No Man's Sky přes velké sliby a ohromující demo videa zapadl do kategorie „Battlecruiser Dereka Smarta“, u nás známé jako „sliby chyby“.
Derek Smart je vývojář, který představuje v herní komunitě stejný zdroj obveselení jako Kayne West v oblasti průmyslového designu. Zcela přesvědčený o své genialitě, vrhl se Derek Smart na komplexní simulaci kosmického bitevního křižníku vybaveného vším možným, s miliony různých menu a možností, z nichž nebyla žádná dodělaná a jen málo nebylo zabugovaných. Přesto jeho nudné a chybami a bizariemi promořené simulace vycházely dále a dále – vybavuji například si děsivost jménem Universal Combat (2004).
Derek Smart měl navíc tendenci pouštět se do crowdfundovaných projektů podobného střihu a kritizovat je, v poslední době jsem si všiml například jeho přestřelky s autory Star Citizen. Star Citizen vybral od fanoušků téměř 90 milionů dolarů a zatím se hra nedostala do fáze vydání, což se prostě stává. Derek od nich nicméně vyžadoval analýzu nákladů, stanovení finálního data vydání a kompenzace pro fanoušky za čekání, což mi zvláště od něj přijde téměř komické.
Ve skutečnosti se díváme na jednu a tu samou historku stále kolem dokola: Autoři přijdou s ideou na hru či nějaký produkt, úspěšně se zafinancuje na Kickstarteru anebo podobné crowdfundingové platformě a pak se čeká a čeká a čeká, přičemž projekt často přijde pozdě, v osekané či zásadně změněné podobě anebo nepřijde vůbec. K tomu může nastat malér, jako že si zveřejněného nápadu povšimne nějaký čínský výrobce a zatímco autoři točí cool progress videa o tom, jak si zařizují kanceláře, Číňan tu věc začne prostě prodávat, jako se stalo například tlačítku Pressy.