No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem

No Backer's Sky: zákeřnosti s platbou předem

Michal Rybka

Michal Rybka

9. 9. 2016 19:00 15

Seznam kapitol

1. No Backer 2. Velké oči, velké prachy, velký průšvih 3. Sliby, chyby 4. Nakup a zapomeň 5. Raději nic nečekat?

Řada lidí se už alespoň jednou spálila na s financováním projektu na Kickstarteru, s nákupem v předprodeji anebo s platbou za betaverzi hry. Kauza kolem No Man's Sky je jenom jedna z posledních a ilustruje dobře problém s tím, když si něco kupujete na základě pouhých – i když asi dobře míněných – příslibů.

Reklama

No Man's Sky jsem nehrál. Zájem jsem měl, ale poté, co jsem dva týdny poslouchal hořekování kolegy na to, za co že to předem proboha zaplatil, se mi ani valně nechce. Jde o to, že No Man's Sky přes velké sliby a ohromující demo videa zapadl do kategorie „Battlecruiser Dereka Smarta“, u nás známé jako „sliby chyby“.

Derek Smart je vývojář, který představuje v herní komunitě stejný zdroj obveselení jako Kayne West v oblasti průmyslového designu. Zcela přesvědčený o své genialitě, vrhl se Derek Smart na komplexní simulaci kosmického bitevního křižníku vybaveného vším možným, s miliony různých menu a možností, z nichž nebyla žádná dodělaná a jen málo nebylo zabugovaných. Přesto jeho nudné a chybami a bizariemi promořené simulace vycházely dále a dále – vybavuji například si děsivost jménem Universal Combat (2004).

Derek Smart měl navíc tendenci pouštět se do crowdfundovaných projektů podobného střihu a kritizovat je, v poslední době jsem si všiml například jeho přestřelky s autory Star Citizen. Star Citizen vybral od fanoušků téměř 90 milionů dolarů a zatím se hra nedostala do fáze vydání, což se prostě stává. Derek od nich nicméně vyžadoval analýzu nákladů, stanovení finálního data vydání a kompenzace pro fanoušky za čekání, což mi zvláště od něj přijde téměř komické.

Ve skutečnosti se díváme na jednu a tu samou historku stále kolem dokola: Autoři přijdou s ideou na hru či nějaký produkt, úspěšně se zafinancuje na Kickstarteru anebo podobné crowdfundingové platformě a pak se čeká a čeká a čeká, přičemž projekt často přijde pozdě, v osekané či zásadně změněné podobě anebo nepřijde vůbec. K tomu může nastat malér, jako že si zveřejněného nápadu povšimne nějaký čínský výrobce a zatímco autoři točí cool progress videa o tom, jak si zařizují kanceláře, Číňan tu věc začne prostě prodávat, jako se stalo například tlačítku Pressy.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama