Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Nádherný lesk technologických bublin
Nádherný lesk technologických bublin
autor: Michal Rybka , publikováno 4.6.2016
Nádherný lesk technologických bublin

Všechny finanční bubliny jsou fascinující. Nejzajímavější jsou ale technologické bubliny, protože u nich jen skutečně těžko odhadneme, zda se díváme na něco, co má reálný potenciál změnit svět, anebo na další nesmysl, který se vší parádou vybuchne ve vzduchu. A je možné, že se další korekce blíží.


Znamená to, že je ve světě příliš volných investic a můžeme čekat, že do technologických firem poteče ještě víc peněz? Valuace některých firem je pro mě záhadou – a jejich podnikání samotné je i problémem pro politiky. Uber se v Evropě potýká s klasickými taxislužbami, které mají za to, že je ohrožuje. Přitom se Uber nijak netají tím, že konečným řešením pro něj budou plně automatická auta, která nebudou potřebovat řidiče.

Nádherný lesk technologických bublin

Ke konečné fázi se blíží i Facebook. Po létech omezování dosahu postů se dopracoval do bodu, že v podstatě už není možné zvětšovat publikum, pokud za to neplatíte. Stránky jsou na soukromé a businessové rozdělené už dávno, takže v podstatě nic nebrání tomu, aby všechny businessové posty byly výhradně placené. Podobný systém filtrování informací omezováním jejich dosahu se nově začíná vtírat i do Instagramu. I tam může dojít k situaci, kdy firmy budou platit.

Hodnota Facebooku je v tom, že se z hodného správce lesní cesty mění na někoho, kdo má u vstupu celnici a vybírá tam mýtné. Proto roste a roste. Situace to není nijak nová, ostatně už Cornelius Vanderbilt dokázal drtit železniční konkurenci tím, že „zabral klíčová místa na mapě“ - a když držel konkurenta v hrsti a ten nemohl dopravit zboží až do cíle, prostě tu hrst jemně zmáčkl, přidusil ho a levně odkoupil.

Google to má také ošetřené ze všech stran, od vyhledávání přes operační systémy až po služby. Stále je tu mýtus o službách, které prudce vyrostou a budou stoupat až nad mraky – u většiny firem obrazně, u SpaceX doslova. Tempo, kterým nové firmy rostou, je jednoduše šokující. To, co mě fascinuje, je rychlost nárůstu tržní kapitalizace, která je nejen vysoká, ale taky velice rychlá. Nárůst hodnoty Yahoo v roce 2000 vypadá vedle Facebooku prostě jenom jako krtinec. Je to udržitelné?



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
84 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 38Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.