Nádherný lesk technologických bublin
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Nádherný lesk technologických bublin

Nádherný lesk technologických bublin | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

4. 6. 2016 03:00 26

Seznam kapitol

1. Jakou hodnotu mají internetové služby? 2. Rychlý sešup a jen pozvolný růst 3. Yahoo a Twitter? 4. Rosteme, a nevyděláváme 5. Když se dravec změní v molocha

Všechny finanční bubliny jsou fascinující. Nejzajímavější jsou ale technologické bubliny, protože u nich jen skutečně těžko odhadneme, zda se díváme na něco, co má reálný potenciál změnit svět, anebo na další nesmysl, který se vší parádou vybuchne ve vzduchu. A je možné, že se další korekce blíží.

Reklama

Ze začátku to vypadalo, že se situace Yahoo zlepší – přišlo zdvojnásobení ceny akcií a k opětovné probuzení zájmu mladých vývojářů o práci v Yahoo. Pak se ale ukázalo, že to úplně jednoduše nepůjde. Problémy Yahoo jsou v jeho minulosti – byl to totiž webový portál a do značné míry to také stále je webový portál. Koncept webového portálu vznikl v temných dobách raného internetu, kde se neustále objevovaly a mizely různé projekty a služby, ale normální smrtelník je neměl šanci evidovat.

Yahoo vzniklo jako svého druhu digitální digest, zjednodušující průvodce, který by pomáhal v orientaci běžným smrtelníkům. Původní název projektu byl „Jerry and David's Guide to the World Wide Web“, čili inspiraci představovaly běžné turistické průvodce. Koncept to byl úspěšný a dal vzniknout řadě podobných portálů, jako byl například neúspěšný Globopolis anebo naopak úspěšný Seznam.

Nádherný lesk technologických bublin
i Zdroj: PCTuning.cz

Vrchol Yahoo přišel 3. ledna 2000, kdy se akcie Yahoo prodávala za 118,75 USD. Pak přišel dotcomový pád, společnost přežila, ale její kapitalizace se masivně propadla: 1. září 2001 se akcie Yahoo prodávala za 4,01 USD. To byl pane sešup! V době nástupu Marissy Mayer stála akcie kolem 15 USD, vystoupala až na necelých 52 USD. Dnes jsme na 37,15 USD, stále hluboko, hluboko pod maximem dosaženým během dotcomové bubliny.

U Yahoo je už model podnikání jasný a přehledný a stagnující ceny akcií naznačují, že to už není žádný dravec, který by se snažil ovládnout planetu. Ve skutečnosti je možná Yahoo až příliš velké, v podstatě však stále jde o široce zaměřený portál s vlastním obsahem spíše bulvárního charakteru. Během času spolklo (a občas beze zbytku strávilo) řadu jiných projektů a služeb, což je ostatně problém všech firem nabízejících internetové služby – kynou a kynou, často docela nelogicky – a někdy je složité jednoduše popsat, co to vlastně dělají. Faktem zůstává, že Yahoo je obrovské a obsahově i stylově hodně heterogenní, občas na vás vypadne kus rozhraní, které vypadá jako by se na něj při postdotcomovém úklidu zapomnělo. Jako třeba samotné Yahoo Finance.

Nádherný lesk technologických bublin
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama