Nádherný lesk technologických bublin | Kapitola 2
Seznam kapitol
Všechny finanční bubliny jsou fascinující. Nejzajímavější jsou ale technologické bubliny, protože u nich jen skutečně těžko odhadneme, zda se díváme na něco, co má reálný potenciál změnit svět, anebo na další nesmysl, který se vší parádou vybuchne ve vzduchu. A je možné, že se další korekce blíží.
Ze začátku to vypadalo, že se situace Yahoo zlepší – přišlo zdvojnásobení ceny akcií a k opětovné probuzení zájmu mladých vývojářů o práci v Yahoo. Pak se ale ukázalo, že to úplně jednoduše nepůjde. Problémy Yahoo jsou v jeho minulosti – byl to totiž webový portál a do značné míry to také stále je webový portál. Koncept webového portálu vznikl v temných dobách raného internetu, kde se neustále objevovaly a mizely různé projekty a služby, ale normální smrtelník je neměl šanci evidovat.
Yahoo vzniklo jako svého druhu digitální digest, zjednodušující průvodce, který by pomáhal v orientaci běžným smrtelníkům. Původní název projektu byl „Jerry and David's Guide to the World Wide Web“, čili inspiraci představovaly běžné turistické průvodce. Koncept to byl úspěšný a dal vzniknout řadě podobných portálů, jako byl například neúspěšný Globopolis anebo naopak úspěšný Seznam.
Vrchol Yahoo přišel 3. ledna 2000, kdy se akcie Yahoo prodávala za 118,75 USD. Pak přišel dotcomový pád, společnost přežila, ale její kapitalizace se masivně propadla: 1. září 2001 se akcie Yahoo prodávala za 4,01 USD. To byl pane sešup! V době nástupu Marissy Mayer stála akcie kolem 15 USD, vystoupala až na necelých 52 USD. Dnes jsme na 37,15 USD, stále hluboko, hluboko pod maximem dosaženým během dotcomové bubliny.
U Yahoo je už model podnikání jasný a přehledný a stagnující ceny akcií naznačují, že to už není žádný dravec, který by se snažil ovládnout planetu. Ve skutečnosti je možná Yahoo až příliš velké, v podstatě však stále jde o široce zaměřený portál s vlastním obsahem spíše bulvárního charakteru. Během času spolklo (a občas beze zbytku strávilo) řadu jiných projektů a služeb, což je ostatně problém všech firem nabízejících internetové služby – kynou a kynou, často docela nelogicky – a někdy je složité jednoduše popsat, co to vlastně dělají. Faktem zůstává, že Yahoo je obrovské a obsahově i stylově hodně heterogenní, občas na vás vypadne kus rozhraní, které vypadá jako by se na něj při postdotcomovém úklidu zapomnělo. Jako třeba samotné Yahoo Finance.