Navždy v pronájmu, navždy bez nároků
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Navždy v pronájmu, navždy bez nároků

Navždy v pronájmu, navždy bez nároků | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

13. 5. 2016 03:00 99

Seznam kapitol

1. Auto byste neukradli... 2. S plackou v ruce... 3. Pronájem na dobu určitou 4. Protože vám stačilo to, co už máte...
5. Různé produkty pro různé lidi! 6. Vaše... 7. Kupředu, zpátky ni krok!

Bylo nebylo, kdysi jste si koupili software a byl váš. Byl váš nejen v tom smyslu, že jste ho mohli používat a dělat s ním, co jste uznali za vhodné, ale taky jste ho mohli třeba prodat. Anebo darovat. Anebo ho dát svým dětem, když jste uznali za vhodné. Stejné to bylo s videem i hudbou. Ta éra ale končí, protože tahle situace není pro vlastníky autorských práv výhodná. V budoucnosti už jenom pronájem!

Reklama

Lidé se dělí do mnoha kategorií a hodně lidí je ochotno si připlatit za exkluzivní edice. Co přesně je špatného na tom dělat různé formy nosičů a různě exkluzivní ceny alb pro různé zákazníky? Osobně mi to dává větší smysl než všechny narvat do univerzálního streamovacího pronájmu.

Znáte Kickstarter? Kdo ne! Tam si také můžete nastavit, jak moc chcete podpořit projekt, který se vám líbí. A není to bez pozitivních následků, jak ukazuje řada kampaní, včetně Kingdom Come – jen se podívejte na video od Drakkarie, které ukazuje výrobu limitované série mečů pro štědré backery!

A všichni z toho mají profit: Warhorse Studios ukazují, „že to myslí vážně“, když svým backerům rozesílají battle ready meče evropského typu. Kovárna Arma Epona ukazuje, že tyhle zbraně prostě umí – a to je jistě výborná reklama. A každý štědrý backer dostane ke hře meč se skvělou sběratelskou hodnotou, který je navíc battle ready, což je u meče doslova k nezaplacení.

Nikdy nevíte, kdy se vám taková sběratelská zbraň může hodit, což se ukázalo před časem v Argentině. Dům postaršího muže napadla trojice zlodějů, kteří se zpočátku tvářili, že chtějí dům jen vykrást. Majitel jim nekladl odpor a dostal pár ran, což strpěl do chvíle, než zloději rozhodli odvléct jeho ženu a zřejmě ji chtěli znásilnit. Pak majitel popadl svoji dekorativní katanu, se kterou odvedl překvapivě dobrou práci (bacha, fotky v odkazu jsou pro silnější žaludky) – a svou ženu nakonec uchránil!

I sběratelský předmět se tak může stát legendární. Důležité je právě to, že to je věc, že je to vaše, že to můžete předat potomkům, prodat – cokoliv. Tohle je přesně ono: Box s Beatles v Apple Museu, meče rozdané backerům Kingdom Come, meč, kterým postarší muž ubránil svoji ženu a donutil zločince prolít jejich krev. Chceme sběratelské edice, vzácné a unikátní předměty. Chceme luparu a motorovou pilu Doom Edition, chceme zvláštnosti, zajímavosti, pozoruhodnosti. Když už nás vydavatelé učili, že i obsah může být exkluzivní a vzácný – proč nám najednou tu unikátnost, raritu a vzácnost odpírají a chtějí nám místo toho nabídnout jenom modernější verzi rádia po drátu?

Velcí poskytovatelé obsahu si budoucnost představují jako svět služeb, kde se za používání všeho bude pravidelně platit a kde si vlastníci autorských práv zanechají absolutní kontrolu nad vším. To má docela děsivé důsledky, protože to otevírá možnosti například k neomezené retrakci obsahu. Dosud platilo, že co si koupíte, je taky vaše. Problém je v tom, že si poskytovatel obsahu může rozmyslet, co vlastně bude nabízet a když se mu nějaká komponenta obsahu znelíbí, tak ji prostě stáhne.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama