Čtyřicet let Apple: klikatá cesta ke hvězdám
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Čtyřicet let Apple: klikatá cesta ke hvězdám

Čtyřicet let Apple: klikatá cesta ke hvězdám | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

8. 4. 2016 03:00 21

Seznam kapitol

1. Dějiny Apple stokrát jinak 2. Přehmaty a kotrmelce 3. Hlavně jednoduše 4. Vše pro vizi
5. Velké čistky 6. Temné zákulisí 7. Neptejte se, co chtějí

Apple byl založen 1. dubna 1976. V poslední době se k jeho historii objevují dosti kritické komentáře – dozvěděli jsme se třeba, že „Apple ztrácí sílu inovovat“ a „v mnohém jen kopíruje jiné“. Dovolím si s tím nesouhlasit: Apple vždycky vstupoval až na bojiště, které prozkoumal někdo jiný – a to obvykle s produktem, který ve finále většinou uspěl.

Reklama

Jobsova posedlost obětovat vše své vizi vedla k rozkolu s provozním vedením Apple. John Sculley se orientoval na výnosnost, Jobs na budoucnost, což nevyhnutelně nutně vedlo ke kolizi, která skončila vyhozením Jobse z Apple. Sculley se zaměřil na zvýšení výnosnosti, což vedlo k dražším produktům, které postupně ztrácely kompetitivní výhodu oproti PC klonům a nové generaci výkonných domácích počítačů jako Atari ST a Amiga, které nabízely podobné vlastnosti jako Macintosh za podstatně příznivější cenu.

Apple se snažil zachovat ziskovost, což vedlo k poklesu výrobní kvality – hlavně ve smyslu používání obyčejnějších materiálů a méně nápaditého designu. Apply se na konci 80. let začaly velmi podobat PC, objevily se například i rebrandované tiskárny, které pro Apple vyráběli jiní výrobci, Apple sám je jenom označil svým logem.

S propadajícími se cenami PC a nárůstem výkonu jejich procesorů Apple ztrácel kompetitivní výhodu. Windows, v prvních dvou iteracích spíše komické, ve verzi 3.1 a 3.11 nabídly použitelnou grafickou platformu i pro DTP i pro korporátní uživatele vyžadující síťové aplikace. S tím, jak systém Windows vyzrával, ubývalo důvodů, proč si koupit Apple.

Apple se snažil diverzifikovat své portfolio, například vstupem do oblasti herních konzolí (Apple Pippin, 1996) anebo kapesních počítačů (Apple Newton – 1993 až 1998). Tyto experimenty, jakkoliv zajímavé, ale nebyly úspěšné a jenom zvýšily počet projektů, které Apple souběžně rozvíjel.

Řeznické Jobsovo řešení po jeho návratu do Apple – totiž zlikvidovat drtivou většinu projektů a zaměřit se jen na několik – bylo nepochybně kruté, ale asi v zásadě správné. Stále se mám tendenci dívat na historii IT z pohledu sběratele, který oceňuje podivnosti, ale manažer musí nechat žít to, co firmě pomůže růst a zabít to, co ji potápí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama