Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu?

Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu? | Kapitola 5

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

4. 4. 2016 05:00 36

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Oculus Rift vs. HTC Vive: jaké jsou hlavní rozdíly? 3. Možnosti virtuální reality v podání Riftu a Vive 4. Input lag, latence, zpoždění...
5. Připojení headsetů 6. Rozlišení, displeje a optika 7. Mě ale nějaké VR neláká, proč bych mě mělo zajímat? 8. Závěr

Virtuální realita je v módě. Velké firmy přicházejí s headsety a systémy pro VR. Jaké jsou vlastnosti a možnosti takového Riftu nebo Vive? Co od těchto novinek čekat a naopak jaké jsou jejich limity? A není nakonec hlavním omezením virtuální reality současný hardware, který i ve špičkových konfiguracích jen stěží zvládne 4K?

Reklama

Když se bavíme o virtuální realitě, tak se nám sice daří plnit tu virtuální část, ale co se týče reality, tam to ještě vázne, doslova. Oba popisované VR headsety je pochopitelně nutné připojit k mozku virtuální reality, v našem případě k obyčejnému počítači (nebo spíš nadupanému stroji, ať si nic nenalháváme). A připojení VR headsetu není žádná legrace. Co za tím vězí?

Když uvažujeme o tom, jestli něco chceme mít bezdrátové, nebo pevně přidrátované, vesměs nás napadají periferie typu myš nebo klávesnice. No a co se týče přenosového pásma, náročnost i špičkové herní myši je poměrně nízká – proto stačí hubený USB kabel. Takový VR headset je ale na druhé straně spektra datové náročnosti. Nejenže musí přenášet informace z mnohem více senzorů, než kolika disponuje zmiňovaná myš, ale také audio s potenciálně více než dvěma kanály a hlavně obrazový signál.

A video s podobnými parametry, to už chce pořádný kabel. VR je datově žravější než běžné monitory – potřebuje vyšší rozlišení i vyšší obnovovací frekvenci. Ve výsledku tak přenášíte se současnými headsety výrazně více dat než do běžného monitoru (přes 200 MPix/s). To nám diktuje při současných standardech a možnostech připojení použít tučný kabel a navíc jsme omezeni jeho délkou, která nemůže překročit určitou hranici kvůli rychle rostoucím ztrátám v signálu.

Suma sumárum jste nuceni za sebou vláčet svazek kabelů, kterým by nepohrdl kdejaký opalovač měděného sběru. Rift a zejména pak Vive je tímto faktem poněkud omezen. Pokud jste v místnosti sami, a chcete se volně pohybovat, tak musíte dávat bacha na to, kam šlapete. Jinak totiž v lepším případě vytrhnete násilně kabeláž z PC, případně strhnete celý stroj, v horším případě skončíte na zemi také.

Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu?
i Zdroj: PCTuning.cz

Řešení? Moc jich zatím není. Někdo by mohl navrhnout, že zavěsí kabeláž na strop. To není špatný krok, ale musíte mít na paměti, že máte opravdu omezenou délku kabelů, takže je možné, že počítač, ke kterému se připojujete, budete muset pověsit na strop také. Také bych čekal, že se záhy objeví zpráva, kde bude uvedené, jak se nějaký chudák oběsil, protože se mu zamotala hlava obtočená kabelem. Lepší variantou by bylo bezdrátové spojení, ale to zatím není technicky možné, respektive přidalo by to latenci, kterou rozhodně nechceme. Navíc by musely přibýt i baterie, což už tak těžkým VR headsetům ještě přitížilo.A ani intenzivní bezdrátová komunikace přímo na hlavě by nemusela být spoustě lidí milá, někteří by asi před obavou z rakoviny museli začít nosit na hlavě alobal.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama