Budoucnost versus minulost: SmartCity versus DumbCity
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Budoucnost versus minulost: SmartCity versus DumbCity

Budoucnost versus minulost: SmartCity versus DumbCity | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

1. 4. 2016 12:00 108

Seznam kapitol

1. Budoucnost vs. minulost: SmartCity versus DumbCity 2. Město budoucností pro elektromobily... 3. z města pro papaláše... 4. ...anebo raději pro kola a povozy? 5. Nezastavujem, máme zpoždění! 6. Ucpaním města pro pohodovou budoucnost?

V jednom týdnu jsem zažil jak fantastickou vizi měst budoucnosti na výstavě Ampér 2016, tak i šok z patrně nejstupidnějšího urbanistického nápadu, s jakým jsem se za posledních 25 let setkal. Ilustruje to výrazný rozpor v tom, jak vnímat budoucnost měst: Buď jako návrat do minulosti, anebo jako cestu k jiné a snad lepší budoucnosti.

Reklama

Vidím budoucnost dopravy jasně – zbavit se vozidel na fosilní paliva, vytvořit vysoce optimalizované automatické parkování a maximálně zvýšit propustnost komunikací. Pokud budou mít robotická auta dedikované komunikace, mohou se pohybovat mnohem rychleji a tím nás zbaví kolon. Základem je ale minimalizovat možné konflikty mezi chodci, vozidly a hromadnou dopravou. Je to důležité nejen z hlediska rychlosti, ale i z hlediska bezpečnosti. Konvenční křižovatka je přežitek, je nutné ideálně odklonit různě rychlé druhy dopravy tak, aby pomalá neblokovala rychlou, pozemní kolejovou a chodci se nevrhali pod kola aut. Čím menší blokace, tím vyšší plynulost dopravy, tím vyšší propustnost a tím nižší zácpy.

Takto budoucnost nevidí na Praze 4, kde přišli se suverénně nejšílenější urbanistickou myšlenkou, kterou jsem kdy viděl. Kdy jsem o ní četl článek na iDnesu, měl jsem nutkavý pocit, že je právě apríla a chvíli jsem se tomu smál, než mi došel plný rozsah hrůzy, kterou hodlají spáchat.

Pro neznalé popíšu místní situaci: Centrem Prahy vede magistrála, což je hodně radikální komunistický koncept, jak dotáhnout dálnici přímo k bývalému komunistickému parlamentnímu hnízdišti v centru Prahy.

Pražská Severojižní magistrála (Google maps)
i Zdroj: PCTuning.cz
Pražská Severojižní magistrála (Google maps)

Myšlenka táhnout dálnici přímo středem města je hodně divná, což ukazuje například mnohem starší kniha Jana Bati „Budujeme stát pro 40 000 000 lidí“. Baťa navrhoval jak levně a efektivně postavit silniční, železniční a vodní infrastrukturu pro původní ČSR. V Baťově modelu neprochází hlavní dopravní tepny centrem měst, ale míjí je ve vzdálenosti zhruba 20–30 km. Z komunikací vychází odbočky, které jsou lemovány tím, čemu se dnes říká logistická centra. Vzdálenost mezi komunikační páteří a městem jednak snižuje ekologickou zátěž, nabízí prostor pro průmyslové zóny, ale také dává prostor městu pro růst. Je to extrémně inteligentní a vizionářské řešení.

Komunisty propagovaný model dovlekl dálnici přímo do centra Prahy a obětoval spoustu historických budov, včetně Těšnovského nádraží. Bylo to řešení hodně hloupé, tak jak to dokázala vymyslet jenom Strana a Vláda, ale magistrála se už prostě stala realitou. Je hodně vytěžovaná, jak ostatně zmiňují i její kritici (podle nich přes 90 % vozidel Prahou přes magistrálu neprojíždí, ale zajíždí do ní). Z magistrály si dělali legraci i Cimrmani, ale je tu, je to prostě faktem. V kontextu nastupující elektromobility ji nevidím jako až tak špatné řešení, stačí z ní vyhnat nafťáky a další smradotvůrce, ale když už tu je, tak bych citlivě zvažoval, jakou by měla mít roli po dostavění Pražského okruhu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama