Budoucnost versus minulost: SmartCity versus DumbCity
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Budoucnost versus minulost: SmartCity versus DumbCity

Budoucnost versus minulost: SmartCity versus DumbCity | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

1. 4. 2016 12:00 108

Seznam kapitol

1. Budoucnost vs. minulost: SmartCity versus DumbCity 2. Město budoucností pro elektromobily... 3. z města pro papaláše... 4. ...anebo raději pro kola a povozy? 5. Nezastavujem, máme zpoždění! 6. Ucpaním města pro pohodovou budoucnost?

V jednom týdnu jsem zažil jak fantastickou vizi měst budoucnosti na výstavě Ampér 2016, tak i šok z patrně nejstupidnějšího urbanistického nápadu, s jakým jsem se za posledních 25 let setkal. Ilustruje to výrazný rozpor v tom, jak vnímat budoucnost měst: Buď jako návrat do minulosti, anebo jako cestu k jiné a snad lepší budoucnosti.

Reklama

Smyslem celé technologie je optimální využití zdrojů tak, aby zároveň náklady pro spotřebitele byly co nejnižší. Je to skvělá technologie, která začíná do svého systému zahrnovat i elektromobilitu, přicházející elektromobily, což je podle mého mínění ta největší změna, ke které vůbec dojde. Elektromobily nemají žádné emise, dovolují rekuperaci (zpětnou přeměnu pohybové energie v elektrickou při brždění), jsou tiché, a pokud je bude podporovat distribuční síť, tak nás zbaví závislosti na čerpacích stanicích. Elektromobil si můžete dobít během noci, tedy v době, kdy je elektřina nejlevnější, asi jako když si dobíjíte mobil. Tím se pokryje drtivá většina spotřeby auta pro běžné pojíždění – a na delší cesty využijete rychlonabíjecí stanice. Je to skvělá technologie.

Aby fungovala, potřebujeme změny v infrastruktuře, rozvody, rychlodobíjecí stanice, parkoviště s podporou dobíjení a podobně. To, čím by se města měla ve svých rozvojových plánech zabývat, je právě rozvoj infrastruktury pro elektromobilitu. Je jasné, že „hloupá“ parkoviště stačit nebudou a že ani postávání před domy není pro elektromobily optimální. Aby elektromobilita fungovala ve velkém rozsahu a zároveň při hromadném zapojení nabíjení nesložila celou elektrickou síť, budeme potřebovat chytré parkovací domy, které budou nabíjet auta postupně podle nějakých priorit.

By Avda - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28332724
i Zdroj: PCTuning.cz
By Avda - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28332724

Dovedu si představit jak: Auto budoucnosti bude nejen elektrické, ale i chytré. Dojedete ke svému domu, vyndáte si nákupy a na svém telefonu navolíte, aby auto dojelo k nejbližšímu automatickému parkovišti. V něm si také navolíte, zda chcete prioritní nabíjení (protože plánujete možná ještě večer někam jet) anebo že chcete cenově optimální nabíjení, protože auto potřebujete až zase v osm ráno. Auto odjede, zaparkuje se v nadzemním či podzemním chytrém parkovišti, dobije se a buď na vás bude čekat před domem ve stanovenou dobu anebo přijede, až ho budete potřebovat.

Základem téhle vize jsou právě automatická parkoviště, kam chytrý elektromobil dojede a dovede se dobít. Nemusí blokovat chodník, ucpávat ulice – a vy nemusíte naopak do parkoviště jezdit, protože to auto zvládne samo. Není potřeba asfaltovat další hektary půdy, s automatickým řízením lze konstruovat nové typy parkovišť, do kterých by člověk už vstupovat neměl – výtahová, revolverová – extrémně úsporná a ve finále ekologická. Automatika dokáže auta navést sama, už dnes se na tom pracuje a tyto technologie vyvíjí jak Google, Apple, tak i třeba Valeo, které má vývojové centrum u nás v Praze.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama