Jak nás vydavatelé dohnali k AdBlocku a teď zuří | Kapitola 6
Seznam kapitol
Když se objevil AdBlock, byl to obskurní plugin pro pár nerdů. Dnes má 200 milionů uživatelů a digitální vydavatelé ho označují za největší hrozbu pro svou existenci. Dokonce začali s řadou „osvětových kampaní“, které ve mě ale vůbec nevzbuzují lítost. Za tuhle polízanici si můžou sami a jsem si téměř jistý, že oni sami ji nevyřeší.
Tato blbost se opakuje stále, což asi souvisí s tím, že polovina populace má inteligenční kvocient pod 100, což znamená, že jim jednu informaci musíte sdělovat opakovaně. Lidi s vyšší kognitivní kapacitou mají ale na brainwashing tendenci reagovat tím, že se jim udělá zle a začnou zvracet, o čemž se rovněž přesvědčili komunisté v 80. letech.
To, co naopak akceptují, jsou zajímavé novinky a zajímavé nabídky – slevy, akce a podobně. Z nabídky parapetů, čelních autoskel, zahradních nástrojů a enzymoterapie je mi zle, protože nic z toho nepotřebuji a nechci. Když se ale ozve Klimatex, že má akci na oblečení se 40% slevou, tak se sbalím a běžím, protože tohle se mi naopak hodí!
A v tom je právě podstata problému, to, co se musí doopravdy změnit: Musí zmizet představa, že komukoliv lze narvat do chřtánu cokoliv a to v jakémkoliv měřítku, stačí jen zaplatit reklamní agentuře. Musí přijít model, kdy se reklama bude nabízet přiměřeně a neintruzivně a to tak, že si uživatel bude určovat, kolik toho chce a co chce.
Představa, že máte unikátní obsah, který nikdo jiný nemá, a proto vám za něj čtenář musí platit anebo strpět co vy chcete, je v drtivé většině případů zcestná. Existují výjimky, ale těch je málo, a mainstream se jimi řídit nemůže.
Do doby, než vydavatelům a reklamkám dojde, že centrem je odběratel a ne oni, můžou blokovat adblockery jak chtějí, ale dočkají se pouze blockerů blockerů adblockerů a agregátorových webů, které budou opisovat obsah z těch, které blokují přístup všem s adblockerem. Něco mi říká, že cesta k jejich osvícení bude ještě dlouhá...