Jak nás vydavatelé dohnali k AdBlocku a teď zuří
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek Jak nás vydavatelé dohnali k AdBlocku a teď zuří

Jak nás vydavatelé dohnali k AdBlocku a teď zuří | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 3. 2016 20:00 86

Seznam kapitol

1. Internet je převálcuje! 2. Válka s Googlem 3. Víc reklamy! 4. Válka se čtenáři 5. Válka s AdBlockem 6. Opakování je matkou blbosti

Když se objevil AdBlock, byl to obskurní plugin pro pár nerdů. Dnes má 200 milionů uživatelů a digitální vydavatelé ho označují za největší hrozbu pro svou existenci. Dokonce začali s řadou „osvětových kampaní“, které ve mě ale vůbec nevzbuzují lítost. Za tuhle polízanici si můžou sami a jsem si téměř jistý, že oni sami ji nevyřeší.

Reklama

Celá tahle válka o zobrazování či nezobrazování reklamy má ale jen jednoho viníka: Naprosto absurdní množství reklamy, kterou čtenáře bombardují vydavatelské weby. iPhony a iPady zatím adblockery nepodporují a u Androidu to jde jen nepřímo (přes proxy, která filtruje reklamní weby), takže stále vidím, jak vypadá svět se zapnutou reklamou. Je příšerný, pomalý, hnusný, se spoustou klikacích pastí a tahá si co chce zcela bez ohledu na cenu mobilních dat. Je to zběsilé.

Jak nás vydavatelé dohnali k AdBlocku a teď zuří
i Zdroj: PCTuning.cz

Vydavatelům vůbec nedochází, že právě jejich agresivita, jejich snaha narvat lidem do chřtánu maximum reklamy bez ohledu na jejich názor je to, co stojí za vzestupem adblockingu a jejich snaha adblockery blokovat či obejít povede pouze k dalšímu kolu „závodů ve zbrojení“. Další generace adblockerů bude reagovat na jejich pokusy adblockery detekovat a obcházet, to je úplně jisté.

Skutečná příčina současné vydavatelské paniky je v tom, že během posledního roku přestaly být adblockery „divná technologie pro divné a chudé nerdy“. Dokud si reklamu blokovali jenom středoškoláci a vysokoškoláci mužského rodu, reklamky to až tak moc netrápilo, protože jsou chudí a jim stejně nic neprodají. Problém nastal ve chvíli, kdy tito nezbedníci vysvětlili svým rodičům, prarodičům a přítelkyním, jak adblocking funguje a jak poklidný mohou mít život bez reklamy.

Od poloviny roku 2013 se tak počet uživatelů s adblockery zečtyřnásobil, začali masivně zasahovat i obecné servery a podle Business Insideru zlobivci připravili americké mediální společnosti o 9,7 miliardy USD. A nedosti na tom, podporu pro adblocking přislíbil i Apple, pro který to je viditelně skvostná příležitost, jak trochu zkomplikovat život Googlu, který z reklamy žije.

Business Insider navrhuje „řešení“, které spočívá ve vzdělávání uživatelů (to bude pecka, na to se těším!), technické obcházení adblockingu a odemykání obsahu za mikroplatby. Takže můžeme čekat pláč, nářky a stížnosti, ba obviňování freeloaderů z krádeží, asi jako když si Simpsonovi pořídili TIVO a Marge pak obviňovali z toho, že je „content burglar“. Některé weby, jako Wired, přistoupily do módu „plné otravnosti“, rovnou zakryjí obrazovku a dožadují se whitelistování nebo poplatku. „Peníze nebo whitelist!“ - wow, novinka!

Jak nás vydavatelé dohnali k AdBlocku a teď zuří
i Zdroj: PCTuning.cz

AdBlock sám už přitom před nějakou dobou navrhl řešení, kterým je neintruzivní reklama, tedy ne vyskakovací celoobrazovkové animované hrůzy, ne reklamní záplavu připomínající Niagaru, ale přiměřené reklamy na obsah, který se uživateli líbí. Když se nad tím zamyslíte zcela střízlivě, i regulérní obsah funguje jako reklama – přečtete si recenzi na zajímavou hru, knížku a dostanete chuť si ji koupit. Přesně takhle jsem si koupil svoje první originálky, Battle Isle 2 a Steel Panthers: Přečetl jsem si recenzi, prohlédl si obrázky a zjistil, že tohle prostě chci.

To, co uživatelům vadí, je přemíra reklamy, její agresivita, její nevybíravost a její stupidita. Na hodinách marketingu nám sdělovali reklamní moudro, že základní pravidlo reklamy je to samé, co dělal Vietcong při „výrobě machurianského kandidáta“ – tedy opakovat stejnou kravinu co nejčastěji, aby se lidi naprogramovali a pak automaticky tu věc kupovali, ať už se jim chce anebo nechce. Asi se dopracovali k tomu, že techniky, které fungovaly KGB v 50. letech, budou fungovat i dnes.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama