Layers of Fear: pět hodin lezavého strachu za tři stovky
Seznam kapitol
Fanoušci hororových her vědí, že se v tomto žánru objevuje vskutku málo titulů (alespoň pokud mluvíme o těch kvalitních) a tak musíme být vděční za každý nový kousek. Jedna z takových her se před pár dny objevila na Steamu a sklízela pozitivní ohlasy, a tak jsme se rozhodli vyzkoušet, nakolik bude děsit nás...
Nedávno jsem četla rozhovor s jedním vývojářem hororových her. Tento tvůrce byl přesvědčen, že vývoj hororových her má o dvě úskalí více, než vývoj her z ostatních žánrů. V první řadě se jedná o to, že strach se musí dobře vyvážit, aby nebyl jenom nárazový, ale provázel nás od začátku do konce hry. V tom druhém potom zmiňoval, že jelikož je hra interaktivní médium, má větší schopnost vtáhnout nás do dění než film a tudíž se tvůrci musí krotit, aby nás nevyděsili k smrti.
Když si vzpomeneme na hry, jako je třeba Daylight, tak nám toto tvrzení na tváři vykouzlí úsměv. Někteří vývojáři hororových her totiž řeší docela jiné problémy a to například i zcela základní: Jak to udělat, aby se lidé během hraní alespoň jednou lekli?
Na začátku zmiňovaný vývojář však patřil k týmu Frictional Games, jednomu z nejproslulejších specialistů na hororové hry. Dá se věřit, že tento tým skutečně takové problémy řeší, neboť mají za sebou naprosto výborné tituly včetně Penumbra Overture, Amnesia: The Dark Descent nebo nedávno vydaného scifi titulu SOMA.
Samozřejmě Frictional Games nejsou jediní, kteří jsou schopní vydat kvalitní hororové hry. Na vlně obecně velkého zájmu o hororové hry se před několika roky svezli také chlapci a dívky z Red Barrels, kteří vydali výborný Outlast (a rozšíření s názvem Outlast: Whistleblower), nebo Bloober Team SA, tvůrci dnes recenzované Layers of Fear.
Bloober Team SA za sebou mají několik nevýrazných herních titulů včetně dvojice nepovedených plošinovek inspirovaných hrou Lemmings (A-MEN a A-MEN 2) a o něco lepší, avšak stejně nevýrazné kompetitivní arkádové hry BRAWL. Bloober Team SA tak papírově nemají moc předpokladů k tomu stvořit herní trhák (navíc přitom hororový, který je možná ještě o něco obtížnější), ale naštěstí pro nás hráče to vypadá, že s Layers of Fear se konečně našli, že hororové hry jim zkrátka tak nějak sedí z podstaty věci.