Jak nám Facebook ničí demokracii
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak nám Facebook ničí demokracii

Jak nám Facebook ničí demokracii | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

5. 2. 2016 12:00 31

Seznam kapitol

1. Jak nám Facebook ničí demokracii 2. Zavírání do bublin 3. Moderní propaganda 4. Jak se správně točí dav 5. Poznejte špatného proroka

Facebook a sociální sítě považuji obecně za špatnou věc. Lidé dobrovolně ve svém volném čase sestavují globální sociogram a nechají se profilovat buď pro účely soukromé anebo státní. Dnes však udiveně zjišťuji, že elitám svobodného světa začíná vadit i to, že na sebe lidi dobrovolně práskají, co si vlastně myslí – a cítí potřebu to glosovat.

Reklama

Zajímá vás, jak se orientovat v informačním chaosu a hledat informace v šumu? Shrnu to do několika zásad, které vycházejí ze zkušeností Jima Chanose.

Studujte prediktivní schopnosti autora.

Jim Chanos je zakladatel Kynikos Associates a brilantní analytik, který se zaměřuje na hloubkovou analýzu akcií. Považuji ho za podstatně většího myslitele, než je například Francis Fukuyama – Chanos správně identifikoval podvod v Enronu a předpověděl ekonomické potíže Číny, Fukuyama přišel s myšlenkou „konce dějin“ a dnes předpovídá kolaps Ruska kvůli nízkým cenám ropy (aniž by zmínil, že jde spíš o Saúdy vedenou válku proti frakovacímu businessu v USA) a tvrdí, že Islámský stát nebude problém.

Dobré je, že oba dokážou vyslovit tvrzení o budoucnosti, které lze ověřit. U Fukuyamy například víme, že jeho představa o „konci dějin“ po konci Studené války byl nesmysl jako hrom. Ale splést se může každý, důležité je sledovat celkovou úspěšnost. Existují však autoři, kteří se systematicky vyhýbají ověřitelným prediktivním výrokům o budoucnosti – tak těm se vyhýbejte úplně.

Informace a výroky studujte směrem dozadu.

Nemusíte čekat, až se naplní současná tvrzení. Můžete se podívat na minulé predikce a tvrzení a srovnat je s tím, jak to dopadlo. Samozřejmě, „špatní proroci“ se často pokoušejí svoje selhání zamaskovat. Lidi dokážou celkem dobře lhát směrem dopředu, ale neumí lhát dozadu, protože to je jednak těžké a jednak to stejně jen málokdo kontroluje.

Skvělým příkladem je video, srovnávající to, co v minulosti říkal Bernie Sanders a co Hillary Clintonová. A je jasné, položku po položce, že Sanders je sice socialista, ale je konzistentní ve svých názorech a má velmi střízlivý pohled na věc. Hillary zase umí skvěle litovat chyb, které udělala.

Dělejte si komplexní rešerše na autory.

Udělejte si komplexní rešerši a prostudujte si kompletní životopis autora. Dohledejte si všechny jeho články a knihy. Podívejte se na projekty, které dělal a jak to dopadlo. Řada lidí diskrétně vynechává některé části své historie, což lze objevit tak, že srovnáte kompletní životopis s jeho oficiální zkrácenou verzí. Dohledejte projekty, které vynechal, články, které vynechal a podobně. Někdy objevíte docela velké a docela zajímavé díry či díla, která vysvětlují jeho skutečnou motivaci.

Zajímejte se zvláště o chybějící informace.

Občas se stane, že se nějaká informace vypaří a nedá se najít. V okolí nějakého politika byl nějaký pomocník a najednou zmizel a nemůžete ho za živého boha dohledat, prostě se vypařil. Proč? Nemůžete najít nějaký dokument, nemůžete najít věrohodné svědectví o nějaké události a podobně. To je vždycky zajímavé.

Vždy sledujte toky peněz.

Zajímá vás, jak věci fungují? Sledujte toky peněz. Jak je možné, že existuje Islámský stát? Klíč k pochopení jeho existence je jeho financování. Kde bere peníze? Komu co prodává? Co si kupuje? A od koho? Snažte se zmapovat kompletní řetězec toku peněz – takhle to dělají vyšetřovatelé, novináři, tajné služby. Tuto techniku lze aplikovat v podstatě na cokoliv, od neziskovek po bankovní bonusy.

Používejte metodu pěti kroků.

Každý problém má svoji příčinu. Pokud chcete vědět hlubokou příčinu problému, ptejte se, co je příčinou problému, který je příčinou vašeho problému. Ptejte se ne v jednom kroku, ne ve dvou, ale rovnou v pěti. Pokud si chcete zmapovat skutečnou podstatu komplexního problému a hledat nejjednodušší metodu jeho odstranění, zkoumejte příčiny do hloubky.

Aktivně vyhledávejte a ověřujte informace.

Přistupujte ke každé informaci, která k vám doplave sama, jako k potenciální lži. Používejte maximum zdrojů, ke kterým se můžete dostat, abyste zjistili, zda informaci potvrzují i jiné zdroje anebo zda vychází z jediného zdroje a pouze se zrcadlí na síti. Většina lidí je líná i při opisování informace a kopíruje ji i s nepřesnostmi. Ideální je používat co nejvzdálenější či nejrozpornější zdroje. Vždy se vyplatí hledat alternativní interpretace stejné události.

Nejpravděpodobnější model je ten, který dává smysl.

Ať se budete snažit sebevíc, vždy budete mít jen fragmenty informací, které si často budou rozporovat. V takovém případě je dobré nejdříve rozeznat fakta a jejich interpretaci. Fakta jsou měřitelné údaje či prokazatelné události, ovšem jejich interpretace se může lišit. Nejpravděpodobnější správná interpretace je ta, která dává logický smysl.

Většina událostí je ve své hloubce racionální, protože velcí hráči se rozhodují hlavně racionálně. Iracionálně se chová hlavně dav, nicméně tím velcí hráči manipulují tak, aby dosáhli svých cílů. Pokud nevidíte v události logiku, tak se na ni pravděpodobně díváte špatně anebo vám něco v obrazu chybí.

Nevěřte autoritám.

Každý člověk má svoji agendu, vědomou či nevědomou. Nevěřte slepě autoritám, ať jsou zaštítěny kýmkoliv a čímkoliv. Argument autoritou je nejslabší argument vůbec.

Taberyho článek vyznívá v duchu, že byste neměli věřit všemu na sociálních sítích a měli byste dát na svobodná, věrohodná média. Já říkám, že byste neměli věřit všemu ani na sociálních sítích a ani v médiích, ať se tváří jakkoliv svobodně a věrohodně. Nevěřte raději ani mně. Základem demokracie není ani dav programovaný sociálními sítěmi, ani dav programovaný novináři. Základem jsou jedinci, kteří myslí sami za sebe. Přemýšlejte, ověřujte si a mějte vlastní hlavu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama