Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Jak jsme si kdysi hráli na hrdiny: nejlepší RPG z dávných časů
Jak jsme si kdysi hráli na hrdiny: nejlepší RPG z dávných časů
autor: Radek Friedrich , publikováno 25.1.2016
Jak jsme si kdysi hráli na hrdiny: nejlepší RPG z dávných časů

Začátek roku je vždy dobrým obdobím pro bilancování minulosti – všude tabulky, nejlepší věci loňského roku, propadáky, překvapení, výhledy na rok letošní atd. Není ale na škodu podívat se trochu víc do minulosti, i proto jsme pro vás připravili seznam dvaceti nezajímavějších RPG z (téměř) dávné minulosti.


Might & Magic series

  • New World Computing
  • C64/DOS (1986-2014)

Možná nejdelší RPG série, která započala už v roce 1986 knihou první: Might and Magic: Book One – Secret of the Inner Sanctum. Jejím specifikem, které mi osobně nebylo moc po chuti, je prolínání fantasy a sci-fi prostředí. Kdybych měl shrnout M&M v několika řádcích, znělo by to asi takhle: “Začínáte s partou, která nedokáže zabít osamělou mouchu za městem, postupem času ze všech uděláte über-mistry zakované v brnění nebo zahalené v magických róbách vybavené meči a holemi nesmírné magické síly, abyste na konci vyfasovali blastery a laserové pušky a dorazili zatrolené ufony v jejich létajícím talíři.” Ale jinak je série skvělá díky mnoha aspektům. Sám jsem se k ní poprvé dostal někdy kolem čtvrtého dílu Clouds of Xeen a rozloučil se s osmým dílem Day of the Destroyer. Devítku jsem vypustil úmyslně a předloňský návrat série v podobě M&M X: Legacy na mě zatím čeká v instalačním šuplíku. Pokud bych měl zpětně doporučit nějaký díl k zahrání, byl by to World of Xeen (spojené Clouds of Xeen a Darkside of Xeen), které umožňují hrát oba díly simultánně a po splnění hlavních questů obou her se otevře finální úkol, kterým můžete zachránit svět Xeenu. Z těch novějších dílů mě nejvíc bavil Day of the Destroyer, nemalou měrou se na tom podepsala vypiplaná minihra Arcomage poprvé představená v M&M VII – její popularita nakonec vedla k samostatnému vydání, můžete si ji zahrát i online.

Jak jsme si kdysi hráli na hrdiny: nejlepší RPG z dávných časů

Jak jsme si kdysi hráli na hrdiny: nejlepší RPG z dávných časů

Jak jsme si kdysi hráli na hrdiny: nejlepší RPG z dávných časů

Ultima Underworld: The Stygian Abyss

  • Blue Sky Productions
  • DOS (1992)

Pro mnohé je série Ultima synonymem opravdového RPG. A spin-off této série, Ultima Underworld, se zase pyšní tím, že jako první hra tohoto žánru použila tehdy převratného 3D prostředí. Skvělý příběh a temná atmosféra podzemí spolu s obtížnými boji působila se svým 3D zobrazením jako opravdové zjevení. Stejně jako v hlavní sérii Ultima tu vystupuje Avatar, hrdina (nebo hrdinka) – ve Stygian Abyss hledá unesenou baronovu dceru. Hře nechybělo nic z toho, co  fanoušci od RPG vyžadují – interaktivní prostředí, vývoj postavy, nutnost jíst a spát, omezený inventář, rozsáhlé podzemí k prozkoumání a spousta potvor stojících v cestě. Real-time boje obsahovaly i taktické prvky typu využití prostředí, možnost ustoupit z boje nebo se některým střetům úplně vyhnout. Spousta NPC znamenala i hromadu dialogů s výběrem odpovědí – správnou volbou šlo zjistit důležité informace a rady, někdy dokonce i získat použitelné předměty. Jak bylo tehdy zvykem, hra byla rozsáhlá a dohrát ji znamenalo investovat týdny, možná i měsíce do jejího hraní. Pokud ještě vlastníte první PlayStation, možná se vám podaří sehnat verzi pro tuto konzoli.

Jak jsme si kdysi hráli na hrdiny: nejlepší RPG z dávných časů

Jak jsme si kdysi hráli na hrdiny: nejlepší RPG z dávných časů



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
90 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 42.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.