Fallout 4: rozbor hry a vliv nastavení detailů na obraz a výkon | Kapitola 2
Seznam kapitol
Dlouho očekávané pokračování legendární RPG hry Fallout je konečně zde. Příběh čtvrtého dílu se odehrává v okolí post-apokalyptického Bostonu. Jak se povedla grafika nového dílu a jak je na tom s optimalizací si odpovíme v dnešním rozboru. Podíváme se na jednotlivé nastavení detailů a jaké mají vliv na výkon.
Oficiální požadavky hry
Minimální sestava
— Operační systém: 64 bit: Windows 7 nebo Windows 8 nebo Windows 10
— Procesor: Intel Core i5-2300 2,8 GHz nebo AMD Phenom II X4 945 3,0 GHz
— Operační paměť: 8 GB RAM
— Pevný disk: 30 GB volného místa
— Grafická karta: Nvidia GeForce GTX 550 Ti 2GB nebo AMD Radeon HD 7870 2GB
Doporučená sestava
— Operační systém: 64 bit: Windows 7 nebo Windows 8 nebo Windows 10
— Procesor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz nebo AMD FX-9590 4,7 GHz
— Operační paměť: 8 GB RAM
— Pevný disk: 30 GB volného místa
— Grafická karta: Nvidia GeForce GTX 780 3GB nebo AMD Radeon R9 290X 4GB
Oficiální minimální požadavky nejsou zrovna nejnižší. Vyžadován je čtyřjádrový procesor Intel Core i5-2300 nebo AMD Phenom II X4 945. Z toho lze usoudit, že hra bude hodně závislá na výkonu CPU. Také požadavek na minimum 8 GB operační paměti je v našich rozborech rekord. Požadavek na 64bitový operační systém Windows 7 nebo více už je dnes naprostý standard. Nejzajímavější je ale požadavek na grafické karty. Zatímco u Nvidie by na hru měla stačit slabá low-endová GTX 550 Ti z generace Fermi, u AMD je jako minimum uveden výrazně výkonnější Radeon HD 7870.
U doporučené sestavy ještě více narostly požadavky na výkon procesoru a je doporučován Intel Core i7 4790 3,6 GHz nebo osmi jádrový AMD FX-9590 4,7 GHz. Vyšší množství paměti RAM naštěstí vyžadováno není a tak dnes standardních 8GB RAM by mělo bez problémů stačit. Z doporučených grafik lze odhadovat, že hře nejspíše budou více sedět grafické karty značky Nvidia.
Testovací sestava
Hlavní testovací PC je založeno na starším, ale stále dobrém procesoru Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge), který je přetaktován na 4,5 GHz. Šestnáct gigabajtů RAM by mělo s rezervou zajistit, aby testované hry měly dostatek operační paměti. Hry budou instalovány na 1 TB SSD disk, a tak z případných nepřiměřeně dlouhých časů načítání můžeme vinit špatnou optimalizaci a nikoliv na pomalý HDD.
Na herní rozbory byla zapůjčena referenční GeForce GTX 980 Ti, která bude sloužit jako referenční grafická karta pro hodnocení grafiky hry a zjištění samotných nároků hry na videopaměť. A také ji využiji k tomu, abych vás informoval o tom, zda si danou hru v plných detailech zahrajete i ve 4K rozlišení (3840 × 2160).
Druhá grafika je velice známý a oblíbený model GeForce GTX 670 v přetaktované edici od Gigabyte. Tato grafika svým výkonem pokrývá široké spektrum podobných grafik ( výkon kolem modelů: GTX 760 OC, GTX 770, GTX 960, R9 280, R9 285), a tak bude použita v rozborech pro ukázání vlivu detailů na výkon.
Druhá sestava obsahuje procesor AMD FX 8370 přetaktovaný na 4,5 GHz, stejně jako Intel Core i7 2600K. Operační paměti je dnes již standardních 8 GB. Na této sestavě se budou pouze hrát hry a pořizovat případné screenshoty, takže kromě systému je celá paměť dostupná pouze pro hry. Grafická karta je zde Gigabyte Radeon R9 290X WindForce. Hlavním účelem této sestavy je porovnání chování hry na grafice AMD a Nvidie.
Na obě sestavy byl nainstalován nejnovější operační systém Windows 10 s podporou DirectX 12, takže obě sestavy jsou již dnes připraveny na budoucí hry. Ale jak jste si mohli přečíst v našem herním mini-testu Windows 10, nový systém se vyplatí používat i na dnešní hry.
Metodika testování a nastavení hry
Protože rozbory her a nastavení detailů nejsou a nebudou běžným benchmarkováním několika grafik, a protože ne každý efekt se projeví na jakékoliv scéně, bude se vždy testovaná lokace lišit podle detailu a nastavení, které právě zkoušíme. Fallout 4 je hra s otevřeným světem, takže po pár hodinách hraní je snadné si vybrat ty správné testovací úseky a ověřit si vliv detailů ve více částech hry.
Fallout 4 má bohužel volbu detailů mimo samotnou hru, takže kvůli jakékoliv změně detailů je nutné hru vypnout. Takové zastaralé nastavování se už dnes běžně nevidí. Na nutnost restartu hry kvůli změně detailu si ještě některé hry potrpí, ale změna nastavení grafiky úplně mimo hru? Naštěstí hra má quick save a tak lze rozbor detailů provést s přesností na pixel. Tedy téměř. Hra po každém načtení mírně odlišně rozmístí dekorativní objekty (tráva, kamení...).
Test vlivu jednotlivých detailů bude proveden na grafické kartě GTX 670 při následujícím referenčním nastavení detailů: