Příliš málo, příliš brzy. Zemřel Jan Jirkovský
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Příliš málo, příliš brzy. Zemřel Jan Jirkovský

Příliš málo, příliš brzy. Zemřel Jan Jirkovský | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

30. 10. 2015 12:00 27

Seznam kapitol

1. Příliš málo, příliš brzy 2. Vývojář vývojářům 3. Herní tvorba 4. Kyberpunkové RPG Dex

V úterý 27. října zemřel Jan Jirkovský, český indie vývojář, hlavní designér kyberpunkového Dexu, organizátor Game Developers Session a člověk, který stál za trojicí knih Game Industry. Pamatuji si ho jako velice příjemného člověka s výbornými komunikačními schopnostmi, se kterým jsem chtěl na párty k uvedení Dexe, která se odehrála 25. června v klubu Tobaco, ještě pokecat. Nestihl jsem to a myslel jsem si, že se setkáme a pokecáme příště.

Reklama

Asi nejambicióznějším projektem, na kterém se podílel, bylo kyberpunkové RPG klasického 2D střihu Dex vyvíjené studiem Dreadlocks. Šlo o první českou hru, která vybrala na Kickstarteru více než 1 000 000 Kč, což jim dovolilo v tomto roce hru úspěšně dokončit a vydat. Lze ji zakoupit například na Steamu, kde má velmi solidní hodnocení 7/10. Když se podíváte na hodnocení například na Metacriticu, vidíte typický vzorec pro indie hry: Profesionální recenzenti ji hodnotí trochu hůře než samotní hráči, což je typické pro hry vyvíjené s nedostatkem zdrojů, ale velkou láskou k žánru.

Na vývoji přitom pracoval tým o třech a později pěti lidech, což Honza v rozhovoru pro Games.cz označil sám jako „šílenství“. Na tak malý tým je to skutečně impozantní výkon! Nemám ale pocit, že by se Honza u svých projektů někdy pozastavil nad nedostatkem času nebo peněz, vždy se to nějak dořešilo a to, co chybělo, se nahradilo elánem.

Rozhovor o hře Dex na Games:

Pokud se podíváte na některý z Honzových rozhovorů anebo přednášek, uvidíte člověka, který to měl vždycky v hlavě absolutně srovnané. Pouštěl se do šílených věcí, do projektů stále větších a větších a nepochybuji, že kdyby mu osud dal více času, dočkali bychom se mnoha zajímavých a originálních her. A nepochybně by inspiroval ještě více indie vývojářů, kteří by se nebáli pustit do takových šíleností, jako je vývoj ambiciózních her s opravdu omezeným rozpočtem. To totiž chce nejen ambice, ale notnou dávku odvahy.

Honza není první mladý talentovaný vývojář, kterého jsem znal a který odešel předčasně. Když odchází herní matadoři jako byl Satoru Iwata, je to smutné, ale zanechávají po sobě spoustu dokončených her, které si hráči pamatují. U mladých vývojářů je to dvojí tragédie, protože nejen odchází mladý talent, ale také s ním mizí jeho sny, ambice a projekty, které už nestihl realizovat.

Na začátku jsem citoval písničku Birthday od Cruxshadows. Není to ale song depresivní, spíš k zamyšlení.

„And tell me what really matters, is it the money and the fame?
Or how many people might eventually know your name?
But maybe you touch one life, and the world becomes a better place to be.
Maybe you give their dreams another day, another chance to be free.“

Každý naloží s životem tak jak umí. Každý máme vyměřený čas a Honza ho měl bohužel příliš málo. Ale co na tom? Čas, který měl, využil beze zbytku. Honzo, děkujeme ti za všechen tvůj elán a energii, kterou jsi do české indie herní produkce vložil!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama