SOMA: do temných hlubin ve sci-fi hororu od mistrů žánru | Kapitola 3
Seznam kapitol
Frictional Games, přeborníci v oblasti videoherního děsu a hrůzy, vydali novou hororovou hru. V ní nás trošku netradičně vzali na podmořskou základnu i do černočerných hlubin moře a pokusili se zodpovědět základní existenční otázky. Povedla se jim sázka na neokoukané téma a prostředí, nebo šlápli vedle?
Nejspíš se teď ptáte, co by vás asi tak mohlo strašit pod hladinou moře. Inu, je to jednoduché. Jak už jsem nastínila, hra vás vezme do budoucnosti, z čehož lze vytušit povahu nepřátel. Narazíte například na robotické ryby, které zrovna nejsou moc strašidelné, na hrbaté a výrostky porostlé postavy, na chodící roboty a na elektrické lidi.
Električtí lidé nejsou ustáleným výrazem, pojmenovala jsem si je tak sama. Jedná se o postavy, jejichž tělo má světelné body. Tyto postavy se přitom chovají podobně jako Slender Man. To znamená, že se tu a tam nečekaně objeví a pak se přibližují. Pokud jste někdy hráli Sleder Mana (třeba docela povedený Slender: The Arrival), potom jistě moc dobře víte, že v takové chvíli vás spasí jenom překotný útěk. Nedej bože, když se při takovém útěku rychle musíte zmáčknout nějaké tlačítko, třeba pro zavření dveří.
U některých nepřátel pak pomáhá okamžitě přerušit oční kontakt a koukat se například do země (či do zdi). Tento konkrétní případ obrany je podobně infarktový jako zbrklý útěk. Vlastně je často ještě mnohem horší. Dobrovolně se totiž rozhodnete stát namístě a neudělat nic jiného, než před nebezpečím strčit hlavu do písku a prostě se jenom otočit. Přitom moc dobře víte, že toto nebezpečí vám aktuálně dýchá přímo na záda a to na základě toho, že si sami pamatujete, proč jste se otočili, ale také kvůli tomu, že vám to hra dává najevo i chvěním obrazu.
Smrt je zde vyřešena velmi prostě – jakmile se vás nepřítel dotkne, obrazovka potemní a vy se narodíte na tom samém místě, nyní již bez nepřítele. Přitom dojde k rozmazání obrazu a zpomalení pohybu, ovšem zároveň s tím vidíte lépe světélkující nepřátele. Pokud se vás protivník dotkne řekněme počtvrté či popáté, dočkáte se klasického nápisu You Died a loadování na poslední uloženou pozici.
Jelikož hra není kdovíjak obtížná a jelikož se ukládá automaticky, přičemž záchytné body jsou prakticky co minutu cesty, není její náplní nějaká velká výzva, ale jde prostě jen o strašení. A jde jí to opravdu dobře.