Zrození nakousnutého jablka
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Zrození nakousnutého jablka

Zrození nakousnutého jablka | Kapitola 3

Pavel Tronner

Pavel Tronner

2. 9. 2015 18:00 12

Seznam kapitol

1. Zrození nakousnutého jablka 2. Založení Apple 3. Padesát počítačů pro Byte Shop 4. Apple I: Procesor „z kalkulačky“ a scházející Basic
5. Apple Computer Inc. 6. Manufaktura na pět kusů denně 7. Legenda, která kdysi nebyla legendou

Většina firem z počátků mikropočítačové revoluce je dnes již buď zcela neznámá, nebo jde o známá, leč historii patřící jména. Některá dodnes užívaná (Atari) už nemají se svými počátky mnoho společného. Jedině firma Apple, která na začátku taktéž stála, existuje doposud. Ba dokonce se jí podařilo kolem svého zrodu a prvních krůčků vytvořit legendu. Pokusíme se na tuto etapu jablečné historie podívat poněkud střízlivěji.

Reklama

Jobs se dohodl s vlastníkem Byte Shopu (prvního počítačového obchodu světa) Paulem Terrelem, který požadoval 50 sestavených počítačů, protože žádný kit, který by si zákazník měl sestavovat sám, prodávat nehodlal. Oba Stevové během května vyvinuli neskutečnou iniciativu, zaměstnali část Jobsovy rodiny a začátkem června měli díky tomu k dispozici padesát kousků Apple I. Nejednalo se ještě o počítač v dnešním slova smyslu. Za 666,66$ si zákazník mohl koupit základní desku, musel si vytvořit vlastní bednu, dodat svou klávesnici, zdroj a monitor.

Zrození nakousnutého jablka
i Zdroj: PCTuning.cz

Dobová reklama na Apple I Computer s MOS6502 (via: Wikipedia)

Spíše než o hotový produkt se jednalo o amatérský kit pro nadšence. Paul Terrel se také zprvu zdráhal tento částečně sestavený počítač zakoupit, ale Steve Jobs na něj tak dlouho dělal psí oči, až podlehl.

Apple I neměl žádnou grafiku, s výjimkou výše zmíněného monitoru žádný systém, sice nabízel rozšiřující slot, ale tak nějak nebylo nic, co do něj dát. Později Wozniak vyvinul interfejs pro nahrávaní z kazety, čímž se Apple I stal přeci jen použitelnější. Prodával se za 75 dolarů, navzdory tvrzení Jobse, že filozofie Applu je dodávat software „zadarmo či za minimální cenu“. To cenovou politiku této firmy v průběhu věků velmi dobře vysvětluje, neboť pětasedmdesát dolarů v cenách roku 1976 se rozhodně nedá chápat „zadarmo“.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama