Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu

Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

28. 8. 2015 03:00 13

Seznam kapitol

1. Když se pohřbívají konzole 2. Když svět šílel kvůli rozzuřeným ptákům 3. Sázka na jistotu, která stejně nefunguje 4. Když už ani dvojka neklapne 5. ...a není cesty ven 6. Vězení pro kreativce

Opakuje se to stále: Firma uspěje s herním trhákem, roste jako blázen, novináři ji oslavují, vstoupí na burzu – a všichni se ptají: Co bude další hit? Jenomže i když se vývojář snaží ze všech sil, druhý úspěch ne a ne přijít. Proto dokolečka recykluje původní hru – a čím déle to dělá, tím víc se zdá, že už s další peckou nikdy nepřijde.

Reklama

Na rozdíl od jiných vývojářů Rovio netrpí tím, že by se úmyslně snažilo opakovat jeden koncept stále dokola, spíš je k tomu nutí okolnosti. Jenomže se zdá, že zvláště u nové vlny tohle postihuje všechny. Zynga představuje legendární příklad firmy, která vsadila na Facebook a farmaření jen proto, aby zjistila, že málo lidí je ochotno hrát stavěcí simulátor budování zahrady, budování města, budování pirátské jeskyně a bůh ví čeho. Místo toho, aby se jejich stavěcí hry podporovaly, si začaly konkurovat navzájem, protože míří na stejné publikum. Teď se jim do toho ještě připletla celkem povedená simulace falloutovského Vaultu a taky free to play simulace SimCity BuildIt od EA.

King Digital sice opanovává první příčky výnosnosti a produkuje nové hry, ale fungují jim prakticky výlučně jen „něco crashe“. Jednobrdóznost firmy je taková, že zmožení autoři Wikipedie přestali být v polovině výčtu her od Kingu schopni opakovat, že „musíte vedle sebe srovnat tři věci“ a na popis pozdějších titulů se vybodli.

Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu
i Zdroj: PCTuning.cz

Zdá se, že je možné, že inovativní tituly u úspěšných firem možná ani vzniknout nemůžou, protože jsou jejich zákazníci zvyklí na určitý styl a jméno firmy samotné je asociované s herním stylem tak natěsno, že ho opustit nelze. Zynga – stavění, King – remaky Xixitu, Rovio – ničení domečků, Big Fish – hidden objects, EA – simulace a sport, iD – střílečky a tak dále. Už nejde o název firmy, ale spíš brand, něco jako jméno v automobilovém průmyslu. Pokud se King pokusí udělat střílečku a iD vlastní verzi Candy Crushe, dopadne to katastrofou. Firmy jsou odsouzeny dělat jenom to, v čem uspěly, s tím stoupají a padají.

Jak King Digital, tak Zynga minulý rok klesala, někteří analytici označují jejich výkony jako „abysmální“ a zdůrazňují, že jde o tak zvaně „top heavy společnosti“, tedy společnosti, u kterých více než polovinu zisků generuje jediný produkt. V případě free to play her se navíc ukazuje, že s postupem času hra přestává bavit normální občasně platící hráče a nakonec zůstávají jenom „velryby“, které jsou na hraní závislé a platí nehorázné sumy a potom „freeloadeři“, kteří „hry zdarma“ opravdu hrají zdarma. Je jich hodně, hrají pomalu a negenerují zisk.

Zdroj: Yahoo Finance

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama