GamesCom 2015: Hardwarové tažení | Kapitola 6
Seznam kapitol
Kamióny a dodávky vjíždějí s počítači a barevnými dekoracemi do sklobetonového výstaviště na břehu řeky Rýn. Z nitra hal se valí testovací řev soundsystémů a ohlašuje tím, že brzy propukne další výstava GamesCom. V pořadí již sedmá. Předvedou se tu nejnovější hry, občas i v celé kráse a s trochou štěstí budou oznámeny novinky, na které nebyl prostor před pár týdny na pompézní výstavě E3 v Los Angeles.
Tobii EyeX: Hleďte!
První skutečně nekonvenční řešení ovládání her přinesla na GamesCom i Game Developers Conference firma Tobii, taktéž ze Švédska. Nejde o nic, co bychom již neznali (na PC Tuning se o nich již psalo): Jejich technologie EyeX umí sledovat pohyby očí a převádět je do hry, kterou hráč sleduje. Docílit toho může buď s pomocí nenápadného podstavce před monitorem anebo s brýlemi, které vypadají o mnoho úrovní lépe než jakékoliv pokusy o augmentovanou realitu, které nevyšly.
Především je to proto, že v nich nevypadáte jako Borgové ze Star Treku. Brýle jsou nicméně zaměřeny pro marketingové výzkumy (kam se člověk dívá na stránkách atp), zatímco podstavec je pro všechny hráče.
Zrak klávesnici nenahradí
Tobii má 600 zaměstnanců a své aktivity věnuje jak vývoji VR, tak AR. Právě to druhé jmenované přitáhlo pozornost švédského herního studia Avalanche (hry Just Cause, Mad Max), které společně s Tobii pracuje na vylepšení své starší hry Hunter. Jak název polopaticky napovídá, je o lovce, ale obsah není důležitý. Důležitější je způsob, jakým funguje ve spojení s Tobii. Především jde o zaměření pohledu očí a adekvátní reakci enginu. EyeX však nenahrazuje rozhled myší/gamepadem ani žádné jiné ovládací prvky, které musí být při hraní přesné a rychlé. Namísto toho mezi vás a hru klade neviditelnou reakční vrstvu.
Pro lovce i stratégy
V případě Hunter jde například zobrazit mapu pohledem do rohu obrazovky a stejným způsobem vyvolat v jiných rozích adekvátní informace o zdraví nebo počtu nábojů. Při prezentaci inženýři naznačovali, že pohledem by se daly uchopit předměty a odhodit do dálky anebo měnit hloubku ostrosti podle vzdálenosti předmětu v herním světě. Velké naděje vkládají i do strategií (jmenovali například DOTA, ve které by šlo o užitečnou tréninkovou technologii pro ligové hráče), kde se v kombinaci s rychlým ovládáním dá zrak použít na mnohem pohotovější reakce, označování a vysílání jednotek do bojiště, a tak podobně. Technologie Tobii je již nyní k dispozici pod názvem Sentry a její autoři doufají, že se jejich sledování pohybu očí dostane i do brýlí pro VR, s jejichž výrobci úzce spolupracují.