Too much innovation error: Předběhli svou dobu a dojeli na to
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Too much innovation error: Předběhli svou dobu a dojeli na to

Too much innovation error: Předběhli svou dobu a dojeli na to | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

7. 8. 2015 03:00 14

Seznam kapitol

1. No jo, to se dalo čekat. 2. Když se bublina nafukuje 3. Když v Itálii prodáte jednu klíčenku (a ještě se vrátí) 4. Vždycky není dobré být první
5. I Youtube bylo před pár lety jako sci-fi 6. (Ne)užívejte si 4K 7. Virtuální realita: Předbíhá už podruhé dobu?

Nedostatek inovace může firmu zničit. Co ale přemíra inovace? I když to vypadá podivně, příliš velké vizionářství, příliš rychlý růst a fakt, že jste první na trhu a máte ho celý pro sebe, může být stejně devastující, jako když se na inovace vykašlete úplně. Každý si asi vzpomene na mraky zařízení, technologií a služeb, které vypadaly skvěle, a neuspěly.

Reklama

Agrese, s jakou dotcomy nastupovaly, je dnes jen těžko představitelná. Jako jeden z největších excesů je uváděn prodejce oděvních doplňků Boo.com, kterému se podle „What Happened“ podařil v Itálii jen jediný obchod. Podařilo se prodat jednu klíčenku za 3 USD, se kterou ale zákazník nebyl spokojen a tak ji vrátil. Protože Boo.com platilo za dopravu vraceného zboží, tento jediný obchod jim přinesl ztrátu 11 USD. Anebo tohle: Manažeři chtěli, aby animovaná panenka na hlavní stránce Boo.com měla perfektní účes – a tak údajně zaplatili 30 000 USD za letenky pro slavné stylisty, aby jim účes navrhli. Není příliš divu, že Boo.com spotřebovalo mezi roky 1998-2000 160 milionů USD a pak skončilo.

Se střízlivým řízením by pravděpodobně mohli přežít, ale tehdy „firmy řídily dvacetileté děti bez jakýchkoliv zkušeností“, které „k investičnímu kapitálu přistupovaly asi tak, jako by to bylo kapesné od rodičů“. Na webu můžete narazit na šílené příběhy excesů, které se stávaly náhle zbohatnuvším zakladatelům internetových startupů. Kupříkladu CNN v roce 1999 natočila video se zakladatelem The Globe Stephanem Paternotem, ve kterém paří se svojí přítelkyní v luxusním nočním klubu na Manhattanu, tancuje po stole a vše dorazí výrokem „Mám bábu. Mám prachy. Začnu žít nechutně a kašlat na všechno.“ Bylo to velmi předčasné.

Podobný poměrně zajímavý případ představuje život zakladatele antivirových programů Johna McAfee. Celkem boží popis jeho životní trajektorie kombinující technologické inovace, zisk velkých peněz, ztrátu velkých peněz, chlast, drogy, paranoiu, kvéry, šílenství a excesy se objevil na Business Insideru.

John McAfee není klasický self made man, má zvláštní a potrhlý smysl pro humor. Velmi pozoruhodné je jeho video  „How to Uninstall McAfee Antivirus“, kombinující svéráznou kritiku „firmy, se kterou už patnáct let nemá nic společného, ale pořád mu chodí nasrané maily, jak ten šmejd odinstalovat“ a ujeté variace na gansta rapperský klip. Nedá se to úplně popsat, to prostě musíte vidět!

John McAfee měl ale štěstí: Většině raných inovátorů se nepoštěstilo odejít z firmy, kterou založili, se 100 miliony USD v kapse. Většina dopadla výrazně hůře.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama