Too much innovation error: Předběhli svou dobu a dojeli na to | Kapitola 2
Seznam kapitol
Nedostatek inovace může firmu zničit. Co ale přemíra inovace? I když to vypadá podivně, příliš velké vizionářství, příliš rychlý růst a fakt, že jste první na trhu a máte ho celý pro sebe, může být stejně devastující, jako když se na inovace vykašlete úplně. Každý si asi vzpomene na mraky zařízení, technologií a služeb, které vypadaly skvěle, a neuspěly.
Všichni věřili na raketový vzestup a tak startupy spotřebovávaly počáteční investice ohromným tempem. Protože investiční peníze byly snadno dostupné, pouštěli se zakladatelé internetových startupů do opravdu šílených věcí. Tak například WebVan během osmnácti měsíců získal 396 milionů USD v investičním kapitálu, načež se rozhodl expandovat do 26 velkých amerických měst a u společnosti Bechtel si objednal stavbu moderních skladů v celkové hodnotě jedné miliardy USD.
Přitom všem si ale nikdo – ani zakladatelé, ale ani investoři – nevšiml, že marže na zboží běžné spotřeby je velmi malá. A navíc musí bojovat s Wall-Martem, který má nulové náklady na rozvoz zboží k zákazníkům. V listopadu 1999, kdy WebVan vstoupil na burzu, měl obrat 395 000 dolarů při provozní ztrátě 50 milionů dolarů. Manažeři se dokonce rozhodli koupit konkurenční HomeGrocer, který rovněž masivně prodělával. Tohle nemohlo dopadnout dobře – firma projela investiční kapitál, a protože bylo jasné, že neexistuje způsob, jak v rozumné době dosáhnout bodu zvratu, v roce 2001 zbankrotovala.
Principiálně ale nešlo o špatný nápad. Vybrali jste si nákup, zaplatili kreditkou, určili jste si půlhodinový interval, ve kterém vám měli zboží přivézt – a to bylo vše. Ideální pro důchodce, matky v domácnosti a lidi, kteří prostě neradi chodí ven. Ve skutečnosti je to nápad tak dobrý, že ho Amazon v lednu 2009 znovu vzkřísil a WebVan je dnes součástí „rodiny obchodů Amazon“, ovšem s tím, že se zaměřuje na trvanlivé zboží.
Podobný model dodávek až do domu funguje i u nás – například Dáme Jídlo nebo Potraviny Domů či iTesco. Webové portály dokonce nelikvidují kamenné obchody, ukazuje se, že můžou koexistovat a web dokonce může do obchodů a restaurací přivést nové zákazníky. Zkrátka a dobře: Označit služby, jako byl původní WebVan anebo Kozmo, za projev hlouposti a iracionality, je extrémně krátkozraké. Nebyl to špatný nápad, byla to inovace, která přišla příliš brzy, nastupovala příliš agresivně a – v případě dotcomové bubliny – také v příliš velkém počtu startupů najednou.