DRM nefunguje, i kdybyste jen kafe vařili
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek DRM nefunguje, i kdybyste jen kafe vařili

DRM nefunguje, i kdybyste jen kafe vařili | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

15. 5. 2015 03:00 29

Seznam kapitol

1. Neznačkový spotřebák 2. Kalíšky 2.0 s ochranou spotřebitele 3. DRM free kalíšky? Díky hacku! 4. No dobře, tak si kupte licenci 5. Uzavření v ekosystému

Různé formy ochran najdeme i ve věcech, kde by to nikdo normální nečekal – v bateriích, v tiskárnách a dokonce i kávovarech. Nikdo je nemá rád, ale šéfy korporací nářky a stížnosti nevzrušují. Výnos je výnos, i kdyby se měla příroda prohnout a zákazník zaplakat.

Reklama

Řada firem vzhlíží k uzavřeným řešením, jako je systém Apple. Jenomže si neuvědomují, že pro to, aby byl takový uzavřený systém úspěšný, musí být nejen uzavřený, ale taky kvalitní a velice rozsáhlý, aby zákazníci vůbec nevnímali potřebu ho opouštět. Navíc může zákazníka zavřít, ale neměl by ho stáhnout z kůže: Pokud je cena za zboží v uzavřeném systému plus mínus stejná jako v otevřeném, nevadí mu to. Ideálním cílem chytrého uzavřeného systému není zákazníka obrat na kost, ale zařídit, aby se mu nechtělo systém opustit kvůli už provedeným investicím. Tedy ne obrat, ale zamknout.

Jenomže tohle neplatí u kávovarů. Tam „ekosystém“ neexistuje, je to jenom kávovar a náplně, které dlouhodobě představují větší část ceny. Zahodit sbírku hudby, filmů a her je složité, vyměnit kávovar je jednoduché. V okamžiku, kdy se u náplní Keurig objevilo DRM, začali si američtí uživatelé klást otázku, zda je náhodou firma nechce natáhnout a objevily se analýzy srovnávající cenu za šálek kávy. Z nich vyplynulo, že vařit si tradiční kávu je podstatně levnější, až pětkrát.

Někteří uživatelé se rozhodli zůstat u plastových kelímků, ale změnili značku kávovaru. Jiní si uvědomili, že tradiční káva je tradiční káva – a to nešlo o nějaké ekohnutí mysli za dobro planety Země a pěstitelů kávy, ale prostý výpočet ceny. Jen Keurig se rozhodl zůstat kde je a šířit kávové DRM evangelium stůj co stůj. Podle všeho to vypadá, že jejich sešup bude ještě pokračovat – a navíc je to super šance pro ostatní výrobce kávovarů, kteří dodají stroje schopné pracovat s libovolnými náplněmi.

No, tohle bude ještě zajímavá historka. Tak si k ní dejme šálek tradiční lahodné DRM-free kávy...

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama