Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
Hry Článek Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů

Petr Diviš

Petr Diviš

21. 4. 2015 05:00 62

1. Starý engine s lepší optimalizací 2. Nároky hry, testovací sestava, metodika 3. Vliv nastavení na hru I 4. Vliv nastavení na hru II 5. Vliv nastavení na hru III 6. Vliv nastavení na hru IV
7. Vliv nastavení na hru V 8. Maximální vs. minimální detaily 9. „Advanced tweaking“ – vylepšení grafiky přes ovladače VGA 10. Závěr 11. Galerie snímků ze hry ve 4K

PC verze Grand Theft Auto V je tady. Po více než roce a půl od vydání původní verze pro generaci konzolí Xbox 360 a PlayStation 3 vyšla i nejlépe vypadající verze pro PC. Jaké jsou možnosti nastavení detailů, jak jednotlivé detaily ovlivní vzhled hry a jejich vliv na výkon? To vše se dozvíte v našem technickém rozboru.

Starý engine s lepší optimalizací

V dnešním technickém rozboru se podíváme na jednu z nejočekávanějších her: Grand Theft Auto V ve verzi pro PC. Grand Theft Auto V je poháněno stejným Rockstar Advanced Game Engine (zkráceně RAGE) jako původní díl Grand Theft Auto IV. Spousta lidí se kvůli tomu bála, jak na tom bude hra s optimalizací. GTA IV totiž bylo ve verzi pro PC mizernou optimalizací pověstné. Ani dnes na nejvýkonnějších počítačích není možné hru udržet na stabilních 60 fps. Ve hře se dají najít úseky, kde při maximálních detailech a dohlednosti padá výkon ke třiceti snímkům za sekundu i na počítačích s procesorem Core i7 a nejnovější generací grafik (hra je velmi limitovaná výkonem CPU).

Rovnou na začátek si můžeme říct, že naše obavy se naštěstí nenaplnily! Grand Theft Auto V, ačkoliv běží na stejném základu jako Grand Theft Auto IV, engine je výrazně upravený a přibyla v něm podpora nejnovějších technologií (hlavně podpora API DX11, Nvidia přidala několik několik technologií z Gameworks a AMD přispělo svými měkkými stíny CHS). Výsledkem je, že hra naplno dokáže využívat vícejádrové procesory a potrápí i nejvýkonnější grafiky. Při hraní jsme sice na nějaké problémy narazili a dále v rozboru se o nich dozvíte, ale nejedná se o nic, co by nemohl opravit budoucí patch.

Grand Theft Auto V ve verzi pro PC nabízí opravdu krásně propracovanou grafiku. U předchozích dílů vždy grafika mírně nebo i více zaostávala za běžnými hrami té doby. Respektive zaostávala hlavně technologie, protože grafici v Rockstar Games vždy uměli i z toho, co měli k dispozici, vymáčknout maximum.

Díky tomu i technologicky zaostalé GTA San Andreas na svou dobu velmi věrně kopírovalo reálnou podobu měst, která mu byla předlohou. GTA V ale drží laťku grafické úrovně na dnešním standardu. Díky tomu si mohli autoři dovolit přidat do hry i režim hraní z pohledu první osoby, který je opravdu použitelný – hlavně při řízení náklaďáků.

A proč stále zmiňuji San Andreas? Protože GTA V se odehrává ve stejném městě, které bylo i v GTA San Andreas. V Grand Theft Auto V se znovu podíváte do Los Santos, kterému bylo v obou případech předlohou  Los Angeles v Kalifornii. Můžete vidět, jak za tu dobu grafika pokročila, a opravdu je rozdíl mezi oběma díly extrémní. Ta samá místa, která jste mohli vidět v GTA San Andreas (naleznete tu i Grove Street), vypadají úžasně (chvílemi téměř fotorealisticky), narozdíl od „kreslené“ grafiky starého Los Santos.

grafika GTA V vs. GTA San Andreas -pro zvětšení klikněte-

Barvy, efekty počasí, nasvícení a stíny – to vše je v novém GTA na mnohem vyšší úrovni než v předchozích dílech. Pokud máte grafiku nastavenou na maximum anebo alespoň blízko maximu, dočkáte se jedné z nejhezčích open-world her. Ano, detaily jako v Crysis 3 to sice nejsou, ale Crysis 3 je koridorová hra. GTA V nabízí velký otevřený svět, kde se navíc můžete kdykoliv podívat na jakoukoliv část mapy a samozřejmě bez jakéhokoliv načítání. K tomu přidejte plně dynamické počasí a 24hodinový cyklus (herního času)... bez přehánění dostanete hru s grafikou, která na této úrovni zatím nemá konkurenci.

Fyzika

Fyzikální model je, díky stejnému enginu jako v GTA IV, hodně povedený. Ale mírně zklame destrukce vozů. V GTA V mají sice auta, letadla a lodě mnohem detailnější modely s většími texturami a do detailů propracovanými interiéry, ale kolize nepůsobí tak věrně jako v GTA IV. Samotné efekty, jako výbuchy a kouře,  působí naopak ještě věrněji, takže je možné, že destrukce vozů musela být zjednodušena hlavně kvůli samotné složitosti jednotlivých modelů a hlavně výkonu konzolí. Nezapomínejme na to, že PC verze je jen vylepšený port pro „next gen“ konzole PlayStation 4 a Xbox ONE.