Grand Theft Auto V: hra s absolutním hodnocením! | Kapitola 11
Seznam kapitol
Je téměř jisté, že stejně jako na konzolích, sklidí GTA V na počítačích spoustu absolutních hodnocení. Ostatně i my jsme jí udělili vůbec první absolutní hodnocení hry v historii PC Tuningu. GTA V byste si měli pořídit i vy. Lepší hra na PC zkrátka není. Povíme si, čím si to vysloužila a jakých změn doznala proti konzolovým verzím.
Minimální hardwarová sestava:
- Operační systém Windows 8.1 64 Bit, 8 64 Bit, Windows 7 64 Bit SP1 či Windows Vista 64 Bit SP2
- Čtyřjádrový procesor Intel Core 2 Quad Q6600 s frekvencí 2.4 GHz či AMD Phenom 9850 s frekvencí 2.5 GHz
- 4 GB paměti RAM
- Grafická karta nVidia 9800 GT 1 GB či AMD Radeon HD 4870 1 GB
- API DirectX ve verzi 10
- Připojení k Internetu a 65 GB volného místa v úložišti
- Zvuková karta 100 % kompatibilní s API DirectX 10
Doporučená hardwarová sestava:
- Operační systém Windows 8.1 64 Bit, 8 64 Bit či Windows 7 64 Bit SP1
- Čtyřjádrový procesor Intel Core i5 3470 s frekvencí 3.2 GHz či osmijádrový AMD X8 FX-8350 s frekvencí 4 GHz
- 8 GB paměti RAM
- Grafická karta nVidia GeForce GTX 660 2 GB či AMD Radeon HD 7870
- DirectX ve verzi 11
- Připojení k Internetu a 65 GB volného místa v úložišti
- Zvuková karta 100 % kompatibilní s API DirectX 10
Ani doporučená sestava není zdaleka konečná, hra dokáže i v rozlišení 1920 × 1080 nebo 2560 × 1440 s maximálními detaily v náročnějších lokacích týrat i karty jako GeForce GTX 980. Pokud budete chtít s podobným nastavením provozovat rozlišení 4K, dost možná budete na detaily sáhnout i s nejvýkonnější GTX Titan X (přinejmenším na úroveň vyhlazování, ale říct to s jistotou nemůžeme, na hraní už jej nemáme).
S trojicí GTX 980 ve SLI prý běží hra s nastavením uvedeným na videu kolem 60 fps, otázka je, jak to potom vypadá s input lagem. Pokud to vaše PC i připojení zvládne, ukázku si přepněte do rozlišení 4K (2160p) klidně i na menších monitorech. Když už nic, bude obraz ostřejší a bude v něm méně artefaktů způsobených kompresí.
Podle zatím zveřejněných měření výkonu to možná vypadá, že s výkonem není problém, ale hru je zapotřebí držet na vyšších snímkových frekvencích (ideálně někde mezi 40-60 fps). Při nižším výkonu (kolem 30-35 fps) je podobně jako v řadě jiných moderních her cítit znatelný input lag, který dojem z hraní kazí.
Pokud jen neradi snižujete detaily tak, abyste se při zapnuté vertikální synchronizaci dostali přes 60 snímků za sekundu bez propadů a trhání pro solidní hraní s aktivním Vsync, jde o naprosto vzorový příklad toho, kdy se adaptivní vertikální synchronizace (ať už G-Sync nebo FreeSync) opravdu hodí.
Máte-li pocit, že je to v rozporu s tvrzením o skvělé optimalizaci, kterých je už teď plný internet, neděste se – není. Hru si můžete s nádhernou grafikou vychutnat i na mnohem slabších strojích. Možností, kde ubírat, aby se výrazně zvedl výkon a příliš nezhoršila kvalita obrazu, je více než dost.
Než se pustím do celkového hodnocení hry, chtěla bych zmínit ještě docela čerstvý „director's mód“, v jehož rámci si můžete natočit vlastní GTA V film. Jakkoliv to zní neužitečně a neprakticky, můžete si být jistí, že je velmi šikovný a že si s ním velmi dobře vyhrajete, tedy alespoň pokud ve vás dřímají hračičky. Každý krok Rockstar Games v poslední době je zkrátka promyšlený a naprosto bezchybný.
Samozřejmě je docela možná, ba přímo jisté, že jsem spoustu věcí v recenzi opomněla. Ono ani není dost dobře možné do jedné recenze vecpat všechno, co v GTA V můžete desítky i stovky hodin vyvádět. Hra se vyznačuje maximální volností a pestrostí obsahu, který by v podání jiných vývojářských studií a herních sérií vydal hned na několik různých her. Veškeré prvky jsou navíc precizně zpracovány a do hry citlivě implementovány, takže GTA V v podstatě nelze vůbec nic vytknout. Snad jedině skutečnost, že kvůli němu nadcházející týdny a měsíce budete chodit všude pozdě, nevyspalí a s děsným absťákem po další misi.