YouTube není médium, YouTube je svět
Seznam kapitol
Tento měsíc YouTube oslaví deset let své existence. Teprve deset let – jenže mladší generace si ho přivlastnila tak, jako by tu byl odjakživa a jako by nic jiného nemělo smysl. V naprosté tichosti podryl a podminoval celý mediální svět, aniž by to kdokoliv zaevidoval. Teprve nedávno si televize i klasický web začaly všímat, jak obrovský problém pro ně představuje.
O tom, že existuje „YouTube gap“, jsme už psali. Mladší generace víceméně opustila klasická média a věnuje se hlavně obrazové komunikaci, ať už jde o streaming anebo video. Výroky typu „na televizi jsem se nepodíval už tři roky“ u ní padají docela často. Populace se tak rozlomila vedví: Věková kategorie nad čtyřicet YouTube vesměs ignoruje, věková kategorie pod dvacet pro změnu ignoruje všechno ostatní.
Je mimořádně zajímavé, že mnoho producentů klasických televizí si YouTube stále nevšímá, případně si z YouTuberů dělá vyloženě legraci. Ne tak Google, jehož zakladatelé mají buď hodně dobrý instinkt a kteří už po roce a půl provozu službu odkoupili za 1,65 miliardy dolarů v akciích. Přestože jsem měl pocit, že video bude pro budoucnost internetu důležité, velikost téhle akvizice mě překvapila a považoval jsem ji za nesmyslnou. Lidi si na servery můžou nahrát, co chtějí zadarmo, můžou se dívat, na co chtějí taky zdarma – co má na tom tak obrovskou hodnotu?
Jenomže YouTube neuvěřitelně rychle vyrostl. O jeho velikosti vypovídají zveřejněné statistiky: Miliarda uživatelů, miliardy views denně, čtyři miliardy hodin sledování měsíčně, každou minutu uživatelé nahrají 300 hodin nového videa a čas sledování roste každoročně o polovinu.
Statistika YouTube
- YouTube má více než miliardu uživatelů
- Lidé každý den sledují Youtube stovky milionů hodin a generují miliardy zhlédnutí
- Počet hodin, které lidé stráví měsíčně sledováním videa na YouTube, se každý rok zvyšuje až o 50 %
- každou minutu je na YouTube nahráno 300 hodin videa
- asi 60 % zhlédnutí nepřipadá na zemi tvůrce
- YouTube je lokalizovaný v 75 zemích a dostupný v 61 jazycích
- Polovina zhlédnutí je z mobilních zařízení
Mladší generace je navíc technologicky agnostická a v podstatě jí je zhola ukradené, zda se dívá z počítače, chytré televize, konzole anebo mobilu. YouTube se tedy neúčasní žádné technologické války, naopak se veze na vlně pokroku v hardware i konektivitě.
U nás má podle Google z loňského září 5,6 miliónu uživatelů a u lidí 15–34 let je mediální jedničkou (i když televize se proti tomuto tvrzení ohradily)
Doba sledování je přitom srovnatelná s jakýmkoliv normálním televizním kanálem. To není špatné na zemi, kde zvláště mobilní konektivita stále pokulhává: Hlavní růst sledovanosti je přitom přes mobily. Podle toho, jak jsem pozoroval mladší generaci v jejím přirozeném prostředí, shromáždí se po škole u neomezeného napajedla v KFC či MacDonalds a napájí se jak jednou nekonečnou limčou, tak také nekonečným internetem přes Wi-Fi zdarma. Dnes na sledování videa stačí v podstatě jakýkoliv smartphone, který se přisaje k veřejnému zdroji Wi-Fi. A to není špatný výsledek na společnost, která před deseti lety ještě neexistovala, že ano?