Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu

Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

20. 3. 2015 03:00 33

Seznam kapitol

1. Stačí to pořádně vysvětlit 2. Hlavně když na to máte 3. Luxus je luxus 4. Zlato, platina, diamanty, třpitky...
5. Dá se to i elegantněji a funkčněji 6. anebo s monstrózní modernou 7. Dostupný luxus 8. Stejně by to někdo udělal – tak proč ne my

Víte, jak vznikl Archimédův zákon? Syrakuský panovník Hieron II. pojal podezření, že zlatník pančoval zlato v královské koruně stříbrem či mědí. Archimedes měl přijít na to, jak zjistit, zda je opravdu zhotovená z ryzího zlata. U Apple Watch podezření z pančování zlata nemáme, Apple se svým kompozitem snižujícím objem zlata zcela otevřeně chlubí.

Reklama

Nezáleží na tom, jak je to divné anebo nechutné. Jde o to, že to je drahé a vy si to můžete dovolit, zatímco ostatní na to nemají. Základním kamenem luxusního zboží je jeho relativní nedostupnost, o pragmatické kvality tam nikdy nešlo. Začalo to někdy v pravěku, kdy vaše žena měla kůži z běžného konzumního mamuta, zatímco ta sousedovic fiflena se natřásala v kůži z medvěda, ba co hůře, možná i z jeskynního lva. Protože měla kůži nedostupnější, znamenalo to, že její manžel byl schopnější. Generace reptajících žen, žádajících pro svá bedra luxus, tedy stojí za vyhlazením jeskynních lvů a nakonec za vyhlazením kvartérní megafauny vůbec.

Tento smutný trend pokračuje do dnešních dní. Bohatí Číňané žádají na svou erekci nakrouhané nosorožce – ne proto, že by fungovali lépe než Viagra, ale jsou nedostupnější a dražší než Viagra a proto jsou lepší. Srovnáme-li populační trendy mezi bohatými Číňany (jejich populace stoupá) a nosorožci (jejich populace klesá), vidíme zcela jasně, že nosorožci to mají spočítané, protože s klesajícím počtem nosorožců půjde o stále luxusnější zboží – a to až do okamžiku jejich totálního vyhubení.

Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu
i Zdroj: PCTuning.cz


"" by Bundesarchiv
Bild 135-S-15-17-39 / Schäfer, Ernst / CC-BY-SA. Licensed under CC BY-SA 3.0 de via Wikimedia Commons.

Jeden ze slavných experimentů s placebo efektem se zaměřil na otázku, zda je účinnější levnější placebo anebo dražší placebo. Ukázalo se, že placebo je tím účinnější, čím je dražší. Oba dva druhy placeba jsou přitom lékem zcela objektivně neúčinným, nicméně to dražší funguje lépe. Třicet gramů homeopatika za 600 Kč bude při léčbě nepochybně účinnější než litr destilované vody za 11 Kč, i když jde objektivně o to samé. Samotná cena je lékem sama o sobě.

Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu
i Zdroj: PCTuning.cz

Podobné je to i u elektroniky. Přestože vám hifista se smyslem pro luxus bude obšírně vyprávět o tom, že jen kvalitně uleželé, zahořelé, bezkyslíkaté a ideálně zlaté kabely přenáší jen ten nejčistší zvuk, v opakovaných double blind testech nebyli ani samozvaní znalci schopní rozeznat, zda se zvuk přenáší přes luxusní anebo normální kabel. (Double blind test je, kdy ani testovaná osoba, ani testující sám netuší, který kabel je zrovna zapojen, takže testující nemůže ani mimovolně naznačit informaci testovanému.)

Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama