Jak skončit v Matrixu a neurvat si u toho hlavu | Kapitola 2
Seznam kapitol
Před nějakými patnácti lety jsme diskutovali nad nevalnou perspektivou skomírající virtuální reality. Tehdy vyslovil zakladatel Illusion Softworks, Petr Vochozka, pamětihodnou myšlenku: Dokud si lidi budou muset strkat hlavy do těch neforemných přileb, nemá virtuální realita šanci. Byl to věru prorocký náhled.
Na svoji dobu byla VFX1 řešena komplexně a pokročile. Přilba obsahuje obrazovku na výklopném panelu, takže jste v případě potřeby pouze vyklopili panel nahoru, nemuseli jste sundávat helmu celou. To je dost praktické, protože helma obsahuje i sluchátka na konstrukci, která není nastavitelná, museli jste do ni hlavu prostě vrazit.
Přizpůsobovala se trochu pružností plastů, ale stejně jste si nakonec nasazováním a sundáváním potrhali náušníky. V přilbě byl i snímač pohybu hlavy, který snímal v omezeném rozsahu úhel náklonu a otáčení.
Helma je doplněna zajímavým ovladačem Cyberpuck. Ten funguje jako virtuální joystick reagující na náklon dopředu a do stran, má tři spouště. Osobně si ovládání Cyberpuckem už moc nevybavuji, VFX1 jsem ve své době zkoušel pouze krátkou dobu na výstavě, ale majitelé systému si ho pochvalují a vyjádřili lítost, že se nedal připojit k ničemu normálnímu.
Cyberpuck bylo možné připojit buď přímo do helmy anebo do VIP ISA karty, konektor to má zcela proprietární.
Ovladače dovolovaly hraní her pro MS-DOS, Windows 95 a Windows 98. V té době šlo o hodně vyspělé zařízení, které dovolovalo hraní takových pecek, jako byl Doom, Magic Carpet, Flight Unlimited, EF2000, Quarantine, Mech Warrior, Heretic, Quake, Descent, Dark Forces či Ravenloft. Zážitek to byl nepochybně zajímavý, podle údajů výrobce brýle simulovaly sledování obrazovky o úhlopříčce 120“ ze vzdálenosti zhruba 3 metry.
Z videa Forte VFX1 Virtual Reality Headgear - Silicon Classics Ep.5, Youtube