Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Těžký život géniův aneb nejen o lámání kódu Enigmy
Těžký život géniův aneb nejen o lámání kódu Enigmy
autor: Michal Rybka , publikováno 6.2.2015
Těžký život géniův aneb nejen o lámání kódu Enigmy

Minulý víkend jsme zašli na Kód Enigmy (Imitation Game), film o snaze Alana Turinga a jeho kolegů o prolomení Enigmy. Není historicky přesný, ale přesto jde o velice silný příběh, mimo jiné proto, že se spíš než na Enigmu soustřeďuje na problematickou osobnost podivínského matematika. Jak se asi cítí talentovaní matematici, programátoři...


Humor geniálních lidí je často necitlivý, ofenzivní a drsný, jejich postoje jsou nekompromisní, což se jim může ošklivě vymstít v reálném světě. Znal jsem studenta matfyzu, který byl legendární svými urážlivými dotazy, kterými vytáčel ostatní na koleji. Osudným se mu stala návštěva jednoho nonstopu, kde podobným způsobem oslovil nějakého člověka, který tam hrál na automatech. Ten, na rozdíl od běžných pijanů nezareagoval pohoršením či nadávkami, ale podle svědků si nejprve klidně odložil pivo a dotyčného studenta potom doslova prohodil automatem, přičemž mu zlomil ruku, dvě žebra a čelist. Po několikaměsíční rehabilitaci se student vrátil a, abych tak řekl, stal se poněkud sociálně vnímavějším.

Tím to ale nekončí. Opravdu extrémní osobnosti je často obtížné rozlišit od bezdomovců anebo přímo lidí duševně nemocných. Znal jsem studenta s opravdu ohromným matematickým nadáním a velmi neobyčejným způsobem myšlení, který se zabýval jen matematikou, péčí o kočky a o místní kino. Kdybyste ho potkali na ulici, měli byste patrně obavu, protože vypadal jako zanedbaný bezdomovec. Přitom měl skutečně neobyčejný způsob uvažování, který byl ryze abstraktní: Zatímco normální studenti začínali příkladem, nezřídka vizuálním a potom z něj odvozovali obecná pravidla, on postupoval obráceně. Řešil problém abstraktně a obecně a potom do něj dosazoval konkrétní hodnoty, což paradoxně vedlo k tomu, že jednodušší příklady řešil déle než ty složité. Formalizoval dokonce i politické a filozofické debaty a dokázal vysoudit, že ten či onen filozof je špatný, protože „z jeho premis se nedá dospět k jeho závěrům“.

Přes svůj extrémní talent byl v praktickém životě také extrémně nepraktický. Podle mého názoru takoví lidé mohou přežít pouze na akademické půdě, která je do značné míry chrání před nebezpečím okolního světa. Dokážou vymyslet zajímavé věci, ale nezřídka je nedokážou proměnit v praktickou věc anebo si svůj nápad nechají ukrást. To jde obvykle celkem jednoduše, pochválíte je a necháte si jejich nápady vysvětlit, obvykle je ani nenapadne, že se je chystáte obrat o plody jejich práce.

Je možná divné dívat se na akademické instituce jako na zaopatřovací ústavy pro jedince postižené genialitou, ale do jisté míry to tak je. Často působí na normální lidi v okolí přímo odpudivě a štvou je (jak poznamenala Sheldonova matka, „problém není v tom, že jsi chytřejší než ostatní, ale v tom, že jim to neustále připomínáš“). Přitom mají nezřídka komplikovaný život plný samoty, protože mají problém najít někoho, s kým se snesou. Protivné lidi nemá nikdo rád a oni sami mají často problém žít s někým, kdo je sice má rád, ale absolutně jim nerozumí.

Těžký život géniův aneb nejen o lámání kódu Enigmy

Z filmu Kód Enigmy (The Imitation Game)

Poměrně depresivní konec Kódu Enigmy to naznačuje: Můžou si rozhádat svoje okolí tak dokonale, že zůstanou zcela sami a to nakonec neunesou. Vysoká inteligence nakonec nemusí v životě představovat výhodu, může se naopak stát komplikací. Z hlediska toho, čemu se říká „životní úspěch“ je podstatná spíše kombinace přiměřené inteligence a cílevědomosti, schopnosti setrvat na jedné dráze, která někdy geniálním lidem připadá nudná.

Máte ve svém okolí geniálního člověka? Buďte na něj hodní, on za to nemůže. I když je často divný a protivný, jeho motivace může být jednodušší, než se zdá. A kdo ví, třeba nám jednou pomůže vyhrát válku anebo zachránit svět.



Tagy: turing  engima  iq  rybka  genialita  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
6.2.2015 14:27:16   195.113.99.xxx 2710
Asi jsem omylem překlikl na edna .cz
6.2.2015 14:49:26   80.79.86.xxx 116
Ake stastie ze niesom gej, inak by som si myslel ze je to cele o mne . Jo som hrozne protivny a nikto ma nema rad lebo mam takmer vzdy pravdu. Ale inak v pohode
6.2.2015 16:05:20   77.247.224.xxx 2817
ze tato "neskutocne utlacana" mensina bude vladnut dalsie tisicrocie nad nasimi osudmi- utlacatelskych bielych heterakov.
casom ostatne vyjde najavo, ze 2. svetovu vojnu vyhrali armady (jasne ze vylodenim v D-Day hned na zaciatklu 2. svetovej v r.1944...) kvoli homosexualom , ze objav tlace, kolesa, sipu, jadrove stiepenie a prvy kozmonaut patri IM.
6.2.2015 16:32:06   90.177.175.xxx 2421
To referendum už vám taky leze na mozek, co?
7.2.2015 08:44:13   77.247.224.xxx 75
"vylodenim v D-Day hned na zaciatklu 2. svetovej v r.1944..."
Díky, tohle pobavilo.
2. světová válka (1939-1945)

asi si Nepochopil IRONIU...nevadi.
tak ti to vysvetlim inak- su iste kruhy, ktore sa snazia zmenit historiu uz aj cez hry a zvyraznovanim ulohy svojich vojsk dosiahli to, ze dnesna mladez uz vidi 2. svetovu cez hry typu Call od Duty ... Plaz Omaha je pre nich rozhodujuci obrat vo vojne...
7.2.2015 08:45:27   77.247.224.xxx 26
"vylodenim v D-Day hned na zaciatklu 2. svetovej v r.1944..."
Díky, tohle pobavilo.
2. světová válka (1939-1945)

asi si Nepochopil IRONIU...nevadi.
tak ti to vysvetlim inak- su iste kruhy, ktore sa snazia zmenit historiu uz aj cez hry a zvyraznovanim ulohy svojich vojsk dosiahli to, ze dnesna mladez uz vidi 2. svetovu cez hry typu Call od Duty ... Plaz Omaha je pre nich rozhodujuci obrat vo vojne...
6.2.2015 16:49:48   89.24.232.xxx 105
"vylodenim v D-Day hned na zaciatklu 2. svetovej v r.1944..."
Díky, tohle pobavilo.

2. světová válka (1939-1945)
7.2.2015 08:46:22   77.247.224.xxx 36
"vylodenim v D-Day hned na zaciatklu 2. svetovej v r.1944..."
Díky, tohle pobavilo.
2. světová válka (1939-1945)

asi si Nepochopil IRONIU...nevadi.
tak ti to vysvetlim inak- su iste kruhy, ktore sa snazia zmenit historiu uz aj cez hry a zvyraznovanim ulohy svojich vojsk dosiahli to, ze dnesna mladez uz vidi 2. svetovu cez hry typu Call od Duty ... Plaz Omaha je pre nich rozhodujuci obrat vo vojne...
7.2.2015 13:18:05   89.24.232.xxx 133
Ne, tu ironii nejen nechápu, ale ani ji tam nevidím.
Pokud narážíte na fakt, že snad někdo je veden k představě, že válka začala až vstupem US na evropskou půdu, je to pořád pokrok. Jsou lidé, kteří nejsou schopní ji ani +- správně datovat.
V neposlední řadě - lidi, kteří čerpají historické i jiné informace výhradně skrze "neodborná" média a vzdělávací proces na nich nezanechal stopy, jsou pro mě za horizontem mého světa. S hlupáky a nevzdělanci se manipulovalo, manipuluje a bude manipulovat, dokud bude lidský druh lidským druhem.
Debaty o konspiracích se nezúčastním.
7.2.2015 14:35:47   85.163.149.xxx 410
Uz davno som si povedal, ze predsviecat buranov nema cenu.

Ako sa hovori, buran ostane buranom az kych nepochopi, ze je buran.

Skoda, ze na Slovensku je tych buranov nejako viac a taha to inteligencia a ti, ktori boli vo svete. Na druhej strane co cakat od ludi, ktori nevideli dalej ako za svoj plot, dedinu, okres. Slovensko nie je tak urbanizovana krajina ako Cesko a od dedincanov, ktori poznaju len ten svoj dvor sa nikto nic nedocka, ti su najviac manipulovatelni, toto plati nie len pre Slovensko, ale pre vsetky malo urbanizovane krajiny vratane Ruska

Nic v zlom samozrejme
6.2.2015 19:05:06   85.163.113.xxx 1123
Kamo, hrabe Ti z toho Pluralitna a tolerantna spolocnost je dalsi vyvojovy stupen, ale zial mnohi a asi aj Ty by radsej vsetko nalinkovane diktatorskym sposobom na styl komunizmu, nacionalizmu, fasizmu atd.. pripadne nabozenskymi rozpravakami
7.2.2015 08:44:57   77.247.224.xxx 27
"vylodenim v D-Day hned na zaciatklu 2. svetovej v r.1944..."
Díky, tohle pobavilo.
2. světová válka (1939-1945)

asi si Nepochopil IRONIU...nevadi.
tak ti to vysvetlim inak- su iste kruhy, ktore sa snazia zmenit historiu uz aj cez hry a zvyraznovanim ulohy svojich vojsk dosiahli to, ze dnesna mladez uz vidi 2. svetovu cez hry typu Call od Duty ... Plaz Omaha je pre nich rozhodujuci obrat vo vojne...
6.2.2015 16:08:06   77.247.224.xxx 109
o Popierani utlacania homosexualov
6.2.2015 19:09:02   85.163.113.xxx 1423
Neviem, ci chces byt vtipny, ale kazdopadne Ti to moc nejde Mne homosexuali nevadia, skor mi vadia buzeranti z nejakych aliancii za rodinu a nabozenski fanatici, ktori polarizuju spolocnost
6.2.2015 22:22:25   213.192.25.xxx 25
Jasně – bojovníci za „práva“ jako Shanley Kane nic nepolarizují.
6.2.2015 18:44:40   85.207.89.xxx 40
Kdyby někdo chtěl pomoct s dekodováním zpráv z enigmy tak existuje projekt
http://www.enigmaathome.net/
Prosím no Boinc flame.
6.2.2015 22:56:39   89.29.32.xxx 108
1. onen komentar pochazi od autora, ktery v podobnem tonu pise prakticky o kazdem filmu, takze je to krapet mimo vyvozovat z toho jakekoli zavery. Stacilo mi 5 slov, abych pochopil, jak je autor clanku mimo a nema tuseni o co tady jde.
2. tak nejak mi nejde do hlavy, co takovy clanek dela na PCT.
7.2.2015 00:01:21   88.100.171.xxx 74
..zajímavé psát o sobě, že?

Hezký článek, ale veřejnost (plebs) to asi neocení.
7.2.2015 07:54:55   188.92.11.xxx 31
Tato úvaha o problémech géniů není ani nová ani originální. Tento problém byl krásně popsán možná vědomě, ale také možná nevědomě obšlehnut autorem článku z jednoho románu Arkadije a Borise Strugačtích, kde došlo u určité skupiny lidí k evolučnímu skoku a jejich genialita vystavěla zeť mezi nimi a vlastní rodinou(neměli si s nimi co říci). V románu tito lidé nakonec opustili planetu zemi a odebrali se vybudovat vlastní svět a ty co tento evoluční skok neprodělali ponechali (včetně svých rodin)na zemi. Doporučuji si románovou trilogii přečíst, je mistrně napsána.
7.2.2015 08:55:50   82.113.54.xxx 235
z ČSFD a wov je zcela mimo mísu. Verbal má totiž naprosto nekorektní komentáře u všech filmů, včetně těch, které se mu líbí. Takže vybrat si jeho komentář bylo čistě účelové, že?
7.2.2015 22:44:38   37.188.129.xxx 07
Je to zabavne, nad rozcilenim stupidniho komentare, na csfd, se zde rozepsat nudnou ac inteligenci srsici uvahou! :-)
V podstate csfd dnes nenabízí zadny obsah co se tyce filmu, a jejich prihlouple komentare akorat poskozuji filmy,tedy cesky divak se stava otrokem dezinformaci a tedy i spatnym usudkem: proc si ten film nepustit...bod1.
A ano chytry,chytrejsi,byt na jinym Levlu,este neznamena byt matematik + upjate priklady,ktery zde nachrlil autor clanku...bod2.
Jako celek nehodici se clanek...
8.2.2015 14:43:20   212.67.92.xxx 110
Verbal má problém, že jej řada lidí chápe doslovně a tudíž špatně. Pokud si přečtete stovku jeho komentářů a odmyslíte si vatu, která je velmi vulgární, pak má Verbal velmi dobrý přehled o filmu a je asi dostatečně inteligentní a asi i vzdělaný (řada citací a odkazů, které se nejen na střední škole nenaučíte)

Svým komentářem nám jen řekl, že mu vadí oslava Turinga na pozadí Enigmy a navíc že Turing nebyl ten jediný za Enigmou. A v tom má pravdu.
Autor jeho slova využil, ale asi není na ČSFD často, neb by jim nedával doslovný smysl.
10.2.2015 12:41:01   46.13.170.xxx 20
No kdyz uz ten nick padnul, tak Verbal problem nema. "Problem" maji lide, kteri nevedi... Moje zena byla z jeho komentare taky hotova, nicmene po par jinych komentarich zmenila nazor a tomu prvnimu se smala. Verbal je svuj a ja jeho komentare rad ctu, ikdyz ne vzdy s jeho hodnocenim souhlasim. Kazdy ma svuj nazor, takze tak. Nektere filmy mi prijdou precenene, jine nedocenene, ale paklize nejaky film opravdu chci videt z jakekoliv jine pohnutky(treba akce, shledni to co ma pod 10%) tak uz filmy pod 70% ani nesleduji - obvykle skoda casu.
10.2.2015 20:53:32   89.24.182.xxx 23
Já bych si naopak tipnul, že si ten člověk nějakej svůj problém tímhle léčí (ale nejsem žádnej psycholog, takže bych to dál nerozebíral).

Jasně, nepochybuju o tom, že kinematografii rozumí, ale způsob, jakým píše, je úplně mimo. Takhle se prostě vzdělanej inteligentní člověk nevyjadřuje (a může si to před sebou omlouvat, jak chce). Pokud rozeberu jen ten jeden komentář k Enigmě, tak tolik urážek na téma homosexuality a navrch označení Keiry Knightley (a jakéhokoliv jiného člověka) "odpudivým krysím oparem", to je prostě buranství nejhrubšího zrna. V mejch očích to věcnou stránku jeho komentářů naprosto znehodnocuje. Zajímalo by mě, jestli se takhle vyjadřuje i v hospodě nebo na firemním plese.
13.2.2015 21:07:46   77.242.90.xxx 02
presne takovy komentare ma verbal nejradsi. to je voda na keho mlyn.
23.2.2015 06:15:51   62.209.192.xxx 00
tak to je snad poprvy kdy nesouhlasim s Michalem ohledne nastartovani jeho uvahy, pac zrovna Verbal je podle me clovek, ktery se svyma prispevkama na CSFD proste bavi. Ano snad v kazdem prispevku je vulgarni a navazi se do jakekoliv skupiny obyvatel nezavisle na rase, nabozenstvi ci sexualni orientace, ale navazi se do kohokoliv. Uz jeho profil ukazuje ze si nepripousti zadnou kritiku na svoji osobu a je ochoten si delat srandu i ze sebe. To jestli filmy hodnoti spravne ci spatne si musi kazdy urcit sam podle sveho vkusu, tzn. jak moc se shoduji v hodnoceni ruznych filmu. Jestlize se snim shodnu v 1 z 10 filmu, tak prece nebudu brat jeho komentare vazne a najdu si jineho cloveka, ktery ma stejny vkus a nebudu predpokladat ze kdyz to Verbal strhal jako "odpad", ja to uvidim stejne
8.2.2015 11:30:17   178.23.219.xxx 55
Tento článek není ani recenze filmu, ani nic o HW / SW a jediné, co v článku se týká světu PC, je zmínka o tom, že Turing je víceméně zakladatel moderní informatiky (ale to si každý může dohledat i na té stupidní wiki) takže se ptám: Co to tu proboha dělá?
8.2.2015 14:26:17   213.226.245.xxx 54
Jakto, že není o HW/SW? Enigma není počítač tedy HW? A když se ti to nelíbí, tak proč nenapíšeš vlastní?
9.2.2015 05:11:41   88.103.103.xxx 14
Asi jsem to přehlédl, ale konkrétně jaká kapitola se zde věnuje Turingově Bombě?
8.2.2015 12:10:02   93.99.51.xxx 22
Film zajimavy ale mel vice potencialu to vice rozvest do sirky.Mohlo to byt lepe vysvetleno pro laiky.Navic tam mohl byt i uveden odkaz ne jen v zaverecnych titulcich.Nechapu tu zbytecnou vsuvku o homosexualech.Zbytecne to rusilo film.
Navic asi sem uz paranoidni me prislo ze dekodovani enigmy vyhralo bitvu ve stalingradu ale asi to byl muj dojem.
Na zaver muzu rict ne jen inteligentni a genialni lide maji problem ve skolach ale vsichni ti co nejak precuhuji ci se lisi od ostatnich.
8.2.2015 14:27:52   213.226.245.xxx 20
Tady se můžete podívat, jak to funguje:
http://www.videacesky.cz/navody-dokumenty-pokusy/pristroj-enigma
8.2.2015 15:32:29   77.247.224.xxx 26
bude navrhnuty na OScara.
A vyhra.
Su tak silni a v mediach maju taku Moc, ze to vedia zariadit.
9.2.2015 08:42:41   165.72.200.xxx 47
Prumerny clanek o podprumernem filmu by byl jiste ozdobou kulturni rubriky libovolneho ceskeho zpravodajskeho webu.
Ale proc je kua zde na PCT?
Dockame se brzo i jinych temat - pestovani kaktusu, letectvi, pripadne vypraveni o cestovani po JV Asii?
13.2.2015 21:02:35   77.242.90.xxx 21
Pracoval jsem na civilce mezi mentalne postizenyma. Ze studii znam osobne a stykam se se dvema prima klukama co jim zivot "nadelil". Ctu genialni mozkovny a zajimam se o jejich teorie- coz je taky prunik do jejich zivotu, i kdyz ne osobne.
A muzu rict ze: Stejne jak jsou totalni idioti, zli lidi, naprosto krasni lidi co by se rozdali atp. mezi mentalne zaostalymi, tak jsou i mezi prumerem a tak i mezi genialnimi lidmi. Procento namyslenosti, ja ja ja jenom ja, zlych neprejicich zavistivcu- je vsude stejne.
Jak se ale rika: nejvic nebezpecnej je chytrej zmrd (plus kdyz ma funhci-Kalousek
23.2.2015 06:04:09   62.209.192.xxx 10
nj jenze jak prave pise Michal, cim je clovek inteligentnejsi (respektive cim vic rozumi urcitymu problemu, ktery je slozity na pochopeni) a snazi se svuj pohled na vec vysvetlit nekomu kdo v tom neuvidi zadny souvislosti, zustava nepochopen a takovy clovek po desitkach/stovkach vysvetlovani a desitkach/stovkach nepochopeni uz nebude mit motivaci to vysvetlovat porad dokola dalsim lidem, coz pak ve vysledku vytvari socialni izolaci od ostatni mene inteligentni populace. Pokud si vezmu mentalne postizeny osoby, tak tam je zas ta situace obracena a oni si vetsinou nejsou schopni priznat ze na svete existuje nejaky zlo, respektive ze by jim mohl nekdo vedome a ucelove ublizit (zranit/zabit pro par stovek) nebo nejsou schopni rozeznat ze clovek vedle nich ma uplne stejne potreby jako on a zijou si ve vlastnim svete (kde je vsechno jejich apod).

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

114 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 34.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.