Test osmi gamepadů nejen pro hraní na PC
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Test osmi gamepadů nejen pro hraní na PC

Test osmi gamepadů nejen pro hraní na PC | Kapitola 2

Aleš Ulm

Aleš Ulm

5. 1. 2015 03:00 29

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Na co si dát při nákupu pozor? 3. Logitech F310 – Modročerný průměr 4. Genius MaxFire Blaze 5 – Výstřel mimo 5. Microsoft Xbox 360 Controller – Jistá volba 6. Defender Game Racer Turbo RS3: překvapení...
7. Thrustmaster Ferrari GPX LightBack: Precizní závodník 8. Hama uRage Vendetta: tak snad příště 9. Logitech Wireless F710: příliš drahé stříbro 10. Nvidia Shield Wireless Controller: luxus, ale po drátě 11. Shrnutí a závěr

Řada herních žánrů se gamepadem hraje lépe (anebo si s ním můžete udělat větší pohodlí). Porovnali jsme gamepady renomovaných značek jako Logitech, Microsoft nebo Thrustmaster i levnější produkty Genius či Hama, příjemným překvapením byl neznámý Defender a trochu mimo soutěž je porovnáme i s gamepadem Wireless Controller k Shield Tabletu od Nvidie (i on funguje na PC, ale...)

Reklama

Na co si dát při nákupu pozor?

První věc, na kterou si musíte dát při koupi gamepadu pozor, je, jaký protokol (API) používá pro komunikaci s počítačem/hrou. Narazit můžete na dva typy: starší DirectInput a novější XInput. Nemá cenu plýtvat místem pro výčet rozdílů – ten můžete najít třeba na Wikipedii, nicméně rada je jasná – pokud nevyžadujete nějakou speciální funkčnost (jako třeba kompatibilitu s Playstationem, či staršími hrami), pořiďte si ten, který podporuje novější Xinput, nebo ideálně nějaký s podporou obou.

Test osmi gamepadů nejen pro hraní na PC
i Zdroj: PCTuning.cz

Protokol Xinput se úzce váže ke klasickému ovladači Xboxu a pokud jej bude váš gamepad podporovat, bude vám hra nabízet nápovědu zobrazováním obvyklých barevných koleček s písmeny A, B, X, Y  odpovídajících tlačítkům na gamepadu. Gamepady bez podpory XInput vám ve hrách nejen nebudou takhle vycházet vstříc, ale většina nových her vaše zařízení ani pořádně nerozpozná. Z mnou testovaných her obsahovala zpětnou podporu zařízení s DirectInput jen FIFA15 a je dobré vědět, že například ono „Full controller support“, uváděné u her na Steamu, se obvykle váže právě k XInputu, nikoliv ke zcela libovolnému ovladači. Jestliže jste však z jakéhokoliv důvodu takový gamepad pořídili, můžete to zkusit zachránit pomocí některé z utilit umožňujících přemapování ovladače (x360ce nebo třeba xPadder). Sám s tím nemám příliš velké zkušenosti, nicméně je to pochopitelně práce navíc a dle různých fór není výsledek vždy stoprocentní, takže pokud je to alespoň trochu možné, raději se tomu vyhněte chytrým výběrem. Je dobré zmínit, že zejména zmíněný xPadder používají hráči nejen pro emulaci XInputu, ale s jeho pomocí lze gamepadem ovládat i hry, které nemají podporu gamepadu vůbec – tedy namapováním kláves jednotlivým klávesám či osám gamepadu.

Jak poznáte gamepad s podporou protokolu XInput? Chtělo by se říct, že na první pohled podle toho, jestli jsou hlavní čtyři tlačítka označena písmeny A, B, X, Y – to obvykle značí kompatibilitu s XInput, zatímco číselné označení se používá u DirectInput.

Test osmi gamepadů nejen pro hraní na PC
i Zdroj: PCTuning.cz

To však bohužel neplatí vždy a i když odhlédneme od noname asijských výrobců, kteří jsou schopní na trh poslat skutečně prazvláštní hybdridy, tak jednu výjimku najdeme hned v našem testu – totiž gamepad Genius, který XInput podporuje, ale výrobce zvolil neutrální potisk čísly, snad aby neodradil potenciální kupce z řad uživatelů Playstationu, se kterým je také kompatibilní. Určitě je tedy dobré před koupí specifikace daného zařízení zkontrolovat na krabici či webu.

Koupi gamepadu s problematickým protokolem jsme se tedy vyhnuli, je čas se zaměřit na jeho vzhled a funkčnost. Z hlediska ergonomie mohu říct jen jediné – před koupí si gamepad pořádně osahejte a vyzkoušejte, jak vám sedí v rukou. Strávíte s ním desítky či stovky hodin a rozhodně nechcete už po těch prvních pociťovat nastupující křeč z nepřirozeného úchopu. Nutnost vyzkoušet držení pořádně platí dvojnásob pro uživatele s velkýma nebo naopak drobnýma rukama.

Vlastní testování proběhlo ve hrách ve hrách FIFA15, Middle-earth: Shadow of Mordor, Rayman: Origins a Grid 2. Gamepady jsem kontroloval ještě v aplikaci, kterou jsem si připravil pro sledování hodnot jednotlivých vstupů – například je dobré, když je kolem nuly analogu alespoň nějaká mrtvá zóna (tedy oblast, kdy i při lehkém vychýlení vrací gamepad stále ještě nulovou hodnotu, aby se předešlo samovolnému „ujíždění“ kurzoru, pohybu postavy atp.), která však nesmí být příliš velká, protože jinak je ovládání nepříjemné a těžko odhadnutelné.

Gamepady do testu poskytla Alza.cz, přičemž jsme vybrali ty nejprodávanější, se zajímavým poměrem cena/kvalita, případně ty zajímavé něčím dalším.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama