Počítače o dvacet pět let později
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Počítače o dvacet pět let později

Počítače o dvacet pět let později | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

28. 11. 2014 03:00 22

Seznam kapitol

1. O dvacet pět let později 2. Konzervy 3. Léta osmdesátá: Válka osmibitů vrcholí 4. Léta devadesátá: nastupuje PC
5. Vyhraje PC nebo Amiga? 6. Doba internetová 7. A flejmuje se pořád

Když se blížilo výročí 17. listopadu, byli jsme jako Alza Muzeum osloveni gymnáziem Na Vítězné pláni, abychom jim zapůjčili nějaké retro počítače coby součást retro expozice. A proč ne? Socialistické osmibity k historii patří, jakkoliv byly improvizované a nedokonalé. Když jsem ale expozici osobně navštívil a podíval se na relikty socialismu, musel jsem si sám zavzpomínat na to, jaké bylo počítačování za bolševika a kam jsme se od revoluce dostali.

Reklama

Spory mezi počítačovými kmeny byly tehdy stejně divoké, jako jsou dnes spory mezi fanoušky Androidu versus iPhone versus Windows Phone. Tahle mentalita kupodivu tehdejším fanatikům zůstala a i dnes se můžete setkat s lidmi, kteří se na retro setkání budou skutečně vážně přít o to, jestli „bylo lepší Atari anebo Commodore“, přestože obě firmy jsou už bezpečně dávno mrtvé a pohřbené.

zdroj: Wikipedia (1, 2)
i Zdroj: PCTuning.cz
zdroj: Wikipedia (1, 2)

Po roce 1989 se situace začala radikálně měnit. Cena PC začala klesat natolik, že lidé, kteří je vážně potřebovali, si už je mohli dovolit. Nejlevnější PC začínala na cenách kolem 50.000 Kč, takže stačilo vzít peníze „za knížku z kupónové privatizace“ anebo si vzít leasing a mohli jste na PC začít pracovat. Pokud jste si našli grafickou anebo programátorskou práci, dávalo to perfektní smysl. Ve školách se sice už začala objevovat „písíčka“, ale bylo jich málo a panovaly více či méně přísné zákazy na nich dělat výdělečnou činnost.

S tím, jak PC získalo slušné grafické a zvukové možnosti, nastala zlatá éra klasického PC hraní. Bylo to před příchodem 3D akcelerace a PC tehdy ještě soutěžilo s Amigou, ale už tehdy byla na trhu spousta vynikajících her, jako The Impossible Machine anebo Duna 2. S příchodem her jako Worms či Command & Conquer se stále více lidí zapojovalo do síťového a skupinového hraní.

Počítače o dvacet pět let později
i Zdroj: PCTuning.cz

Dnes je i moderní konzolové hraní velmi sociálně pojaté, můžete streamovat či účastnit se turnajů, začátky v první polovině 90. let byly ale skromnější. Parta týpků v noci obsadila počítačovou laboratoř a hrála se třeba „Civilizace na čas“, kdy každý účastník hrál singleplayer ze stejného savu a vyhrál ten, kdo se dostal první na Alphu Centauri. Anebo tam vegetovala podivná vyzáblá, neholená a nemytá parta podivínů, kteří hráli MUD, předchůdce dnešních MMORPG. Často jste tam narazili na kamarády – třeba já se seznámil s jedním príma týpkem ve chvíli, kdy jsem hrál Dunu 2. Laboratoř byla plná, on přišel ke mně a řekl: „Ty hraješ a já musím psát seminárku. Tak jsou dvě možnosti, buď tě vyhodím anebo budeme hrát společně!“ A tak jsme pochopitelně hráli společně a to nejen jednu noc. Byla to prostě paráda.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama