Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti

Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

31. 10. 2014 03:00 17

Seznam kapitol

1. Zaplať a bav se, jak dlouho chceš 2. Nová technologie chce nový přístup 3. Cheaty na prodej 4. Candy Crush Trága
5. Neférová hra 6. Váš osobní (ne)výherní automat 7. Chceš hrát bez stresu? Plať!

Obvykle se u podobných článků věnujeme spíše hardwaru a ignorujeme to, jaký má vliv na podobu aplikací a her. Občas zmíníme nějakou exotiku, jako jsou augmentované aplikace, ale většinou je vliv technologické změny tak pozvolný, že ho vůbec nevnímáme.

Reklama

Ve skutečnosti jsem zažil i případy, kdy vám hra během celého levelu neumožní udělat ani jedno speciální cukrátko. Zvláště vypečené jsou případy, kdy začínáte na separátní ploše o výše 4 pole, na kterých prostě musíte sestavit cukrátka, co vám „probijí díru“ do zcela zaplněného izolovaného pole. Ideální je, když se vám podaří kombo hnědá koule + hnědá koule anebo hnědá koule + pruhované cukrátko. Taková komba dokážou za vhodných okolností dořešit celý level klidně na jeden pokus. Přestože některé levely taková komba fakticky vyžadují, nemáte žádnou garanci, že se vám podaří sestavit byť jen jediné. S počtem možných tahů šance roste, ale garance není.

Jak se takovéhle levely řeší? Jednoduše – opakováním. Zkoušíte to znova a znova a znova a jednou dostanete pro změnu dobrou kombinaci cukrátek, se kterým „neřešitelný“ level zvládnete levou zadní. Když se podíváte na diskusní fóra Candy Crush Saga, je tam tolik pláče a nářku, tolik stížností na neférovost některých levelů, že to připomíná spíše volání trosečníků po potopení Titaniku, než nadšené výskání spokojených hráčů. Řada z nich je zkrušená už z běžných levelů, u kterých se jim opakovaně nedaří odstranit dvojnásobné želé, přes které je nalepený jakýsi zaschlý sopel. To ale ještě nic není!

Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
i Zdroj: PCTuning.cz
Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
i Zdroj: PCTuning.cz

Opravdu zajímavé to začne být ve chvíli, kdy se ve hře objeví čokoláda. Čokoláda je designový prvek, který byl ve článku označen za „zvláště nefér, protože vás trestá ve chvíli, kdy se vám nedaří“. A z pohledu čokolády se vám nedaří v každém tahu, kdy se vám nepovede odstranit alespoň jedno políčko čokolády tak, že vedle něj něco bouchnete. Pokud v každém tahu alespoň jednu tabulku neodstraníte, tak vám místo toho jedna náhodně doroste, čímž vám zmenší prostor ke hraní, zlikviduje připravované kombo anebo vám klidně sežere speciální cukrátko.

Čokoláda je prostě miláček, který vám překáží tím víc, čím méně se vám daří. Skoro mám dojem, že autoři Candy Crush Saga čokoládu nenávidí a rozhodli se ji všem lidem na světě maximálně zprotivit. Skalní hráči označují čokoládu za „prioritu jedna“ a podle jejich názoru máte opravdu problém, pokud jste spotřebovali už třetinu tahů a přitom se vám ji ještě nepodařilo zcela odstranit. Pokud by vám čokoláda náhodou chyběla, ve vyšších levelech ji doplňuje čokoládová fontána, která vám ji v případě nepřítomnosti na plochu dodá.

Používání malusů, které hráče trestají, je obecně považováno za frustrující a proto nevhodné. Candy Crush Saga je nicméně používá zcela systematicky. Tradičně bychom řekli, že to není zrovna dobře nadesignované, ale otázkou je, co je v případě free-to-play vlastně cílem designu: Není to vytvoření hry, za kterou hráč zaplatil a má ho proto pobavit, ale spíš vytvoření návykového konceptu, který vás dovede daleko, a čas od času mezi levely, které budují iluzi pohybu vpřed, vám předhodí „ten skutečný level“. Level tak obtížný, že si měkčí naturely otevřou online obchod a půjdou si koupit boostery. Cílem free-to-play her totiž není pobavit hráče, ale vyždímat z něj peníze. Nenechte se oklamat tvrzením tvůrců Candy Crush Saga, že jim jde hlavně o zábavu: Zábava vám sedmimiliardovou valuaci neudělá. Obtížný level slouží k tomu, aby neplatiče „pověsil za přirození do průvanu“ a nechal je tam kymácet tak dlouho, než vyměknou a začnou nakupovat. Potom hra půjde zase nějakou dobu hrát normálně.

Zvláštním rysem Candy Crush Saga je právě to, že se hra pohybuje někde mezi hrou vyžadující zručnost a ryzí náhodou. Hráč nemůže ovlivnit, co mu padá a zda mu vůbec padnou ty správné barvy, může si ale zlepšit strategii natolik, že začne systematicky sestavovat komba a vyhrávat s nimi. V řadě vyšších levelů je výhra bez komb nemožná.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama