Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti

Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

31. 10. 2014 03:00 17

Seznam kapitol

1. Zaplať a bav se, jak dlouho chceš 2. Nová technologie chce nový přístup 3. Cheaty na prodej 4. Candy Crush Trága
5. Neférová hra 6. Váš osobní (ne)výherní automat 7. Chceš hrát bez stresu? Plať!

Obvykle se u podobných článků věnujeme spíše hardwaru a ignorujeme to, jaký má vliv na podobu aplikací a her. Občas zmíníme nějakou exotiku, jako jsou augmentované aplikace, ale většinou je vliv technologické změny tak pozvolný, že ho vůbec nevnímáme.

Reklama

Skutečný rozsah proměny herního designu mi došel až ve chvíli, když jsem narazil na článek pojednávající o strategiích v Candy Crush Saga. V podstatě rozebíral, které designové prvky ve hře jsou nefér a proč jsou nefér. Už delší dobu jsem měl podezření, že s touhle hrou je něco špatně. Předně, každý level má jasné zadání, ale počáteční stav se pokaždé generuje jinak.

Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
i Zdroj: PCTuning.cz
Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
i Zdroj: PCTuning.cz

Za druhé, i cukroví, které se vám sype shora, je náhodné.  Jak potom můžou, k čertu, mít garanci toho, že je level s danou cílovou podmínkou dohratelný?

Dohratelnost by byla pochopitelná, kdyby výchozí podmínky a pořadí, v jakém se vám cukrátka sypou, bylo kauzální. Pak by šlo o puzzle, u kterého s určitým přemýšlením a učením se pořadí nakonec přijdete na to, jak level spolehlivě dohrát. Vzhledem k tomu, že vám shora padají náhodné věci, ale žádnou takovou jistotu nemáte. Klidně vám naprší cukroví, se kterým se level dohrát nedá. Ve skutečnosti je to ještě horší, protože vám shora můžou padnout dílky, které vám zničí kombo, na kterém pracujete a které nutně potřebujete. Proto se nevyplácí plánovat nějak zvlášť dopředu, protože vlastně nevíte, jak přesně který tah dopadne. Někdy se nestane nic, jindy dojde k lavinovité destrukci. A občas k lavinovité destrukci, kterou hra ocení nadšeným výkřikem, ale která vám bohužel zničí šanci odstranit „to želé v rohu“, takže prohrajete.

Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
i Zdroj: PCTuning.cz
Jak nám nový hardware změnil koncept hratelnosti
i Zdroj: PCTuning.cz

Ještě zajímavější je stav, kdy hra oznámí, že nemáte k dispozici žádné tahy a náhodně vám přemíchá cukrátka. Pravděpodobnost tohoto stavu roste s počtem použitých barev a zvláště výběrové je to u levelů, kde musíte vytvořit nějaká lepší cukrátka, protože bez nich nelze odstranit překážky v samostatných polích. Fakt, že spotřebujete všechny obyčejné tahy a hra musí zamíchat políčka naznačuje, že jste na tom opravdu špatně. Nezřídka spotřebujete třeba třetinu tahů v pokusech získat speciální cukrátko, které vám pomůže odstranit překážku.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama