Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Dotyková katastrofa: budeme někdy u PC mávat rukama?
Dotyková katastrofa: budeme někdy u PC mávat rukama?
autor: Michal Rybka , publikováno 3.10.2014
Dotyková katastrofa: budeme někdy u PC mávat rukama?

Microsoft představil Windows 9, tedy vlastně 10. Podobně jako Windows 8 mají podporu pro dotekové ovládání, která by se navíc měla automaticky přepínat, když přejdete z tabletového režimu do klasického a naopak. Proč Microsoft vyvinul takové úsilí, aby do Windows 8 zabudoval podporu pro doteková zařízení? A vyplatilo se to skutečně?


Z nějakého důvodu ale jak dotykové obrazovky, tak i dotykové aplikace živořily a celou dobu se ne a ne chytnout. Existovala řada velmi odlišných technologických principů dotykových obrazovek, například obrazovky s IR diodami a přijímači v rámu obrazovky, které detekovaly přerušení paprsků a podle toho odečítaly pozici prstu. Dotykový panel umístěný na běžné obrazovce byl vynalezen v roce 1965 Ericem Johnsonem a patentován v roce 1969, tedy ještě před začátkem mikropočítačové revoluce.

Dotyková katastrofa: budeme někdy u PC mávat rukama?

V roce 1970 byla doktorem Samuelem Hurstem vynalezena technologie pro rezistivní dotykové obrazovky (ty, které se ovládají stiskem / nehtem). V roce 1971 vznikl počítačový systém Plato IV (Programmed Logic for Automated Teaching Operations), jehož terminály měly akceleraci vykreslování grafiky (strhujících 60 čar anebo 180 vykreslených znaků za sekundu), ale taky dotykovou obrazovku. Plato IV byl navržen jako výukový systém, takže ve chvíli, kdy se dostaly počítače tehdejšímu potěru na stoly, měly podporu pro ovládání prstem.

Dotyková katastrofa: budeme někdy u PC mávat rukama?

PLATO IV Terminal, copyright by University of Illinois Archives

Teoreticky nechybělo nic pro to, aby celé dějiny domácích a osobních počítačů byly beze zbytku dotykové. Jenomže to se nestalo, dotykové obrazovky vždy představovaly okrajovost, obskuritu, podivnost – a tomu odpovídala i podpora ze strany operačních systémů. Zpočátku rozvoj komplikovala cena: Každý, kdo viděl Apple I, pochopí, že o nějaké podpoře dotyku tam nemohla být ani řeč, byli jste rádi, že to vůbec něco zobrazovalo. U prvních strojů šlo o to nějak zobrazit výstup a přitom držet cenu na minimu. A nešidily se jen obrazovky, první membránové klávesnice taky představují inženýrský experiment jak „ze dvou mastných papírů a sponky udělat funkční klávesnici“.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
118 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 50.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.