Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel

Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

12. 9. 2014 12:00 69

Seznam kapitol

1. Fronty na ovoce 2. Jablečný absťák 3. Design prodává 4. Proč se podbízet?
5. Všechno pod kontrolou. Všechno. 6. Umí to dotáhnout. Až do konce. 7. Všechno je sluníčkové 8. Věrni zůstaneme

Zákazníci Apple jsou častým terčem posměchu „těch chytřejších lidí“ a také konkurence. Jenomže právě konkurence se může zalknout závistí: Každý by chtěl zákazníky, kteří jsou zcela loajální a začnou se sami poslušně řadit do fronty ještě předtím, než zahájíte prodej. Jak to jenom v Apple dělají?

Reklama

Nepouští do světa špatné zprávy.

Všimli jste si, že Apple uvedl iPhone 6? Určitě jste si toho všimli. A všimli jste si, že zrušili klasický harddiskový iPod Classic?

Ne, toho jste si téměř jistě nevšimli. Proč? Protože o pozitivních věcech Apple mluví, zatímco o negativních zcela systematicky mlčí. Věci, které už nejedou, se tiše odstraní, web se updatuje, neprodané zboží se stáhne. Opravy a změny se provádějí potichu.

Infrastruktura pro přenos streamovaného vysílání se při představení iPhone 6 v podstatě zcela zhroutila kvůli přetížení, ale o tom ví jen ten, kdo se pokoušel opakovaně připojit na web Apple (a nakonec byl rád alespoň za proud textových zpráv). Na Jablíčkáři se můžeme dočíst, že „Během představení iPhonu 6 a Apple Watch Twitter doslova explodoval".

Tweety s geotagem zmiňující produkty Apple 9. září (čas PST), zdroj: CartoDB
i Zdroj: PCTuning.cz
Tweety s geotagem zmiňující produkty Apple 9. září (čas PST), zdroj: CartoDB

No, já bych pořádnou explozi viděl spíš u nezvládnutého streamingu, ale o tom se nemluví. Video stream vypadával, často byla k vidění jakási „televizní“ obrazovka a stream, který jsem viděl, byl neposlouchatelný, protože do něj nějaká paní švitořila mandarinštinou či podobným jazykem. Mám podezření, že správce sítě a organizátor akce je patrně již popraven a zahrabán v nějaké díře u Cupertina, ale nemluví se o tom a taky se o tom nikdy mluvit nebude.

Strategie „hlavně žádné špatné zprávy“ má zajímavý dopad na zákazníky: Vytváří dojem klidné, stabilní společnosti, která vždy ví, co dělá a tiše pracuje na nových výdobytcích, které svět překvapí a složí na kolena. To je mimochodem také důvod, proč Apple systematicky „drží pysk“ a nemluví o svých připravovaných projektech: Když nikomu nic neřeknete, nemusíte v případě neúspěchu nic dementovat. Fakt, že Apple Watch byly prozrazeny půl roku před počátkem jejich prodeje, indikuje nejen velkou změnu, ale taky nějaké problémy. Traduje se, že firma není spokojena s výdrží baterie a na tomto problému se intenzivně pracuje. Ale ani tohle veřejně nepřiznají. Vše je pod kontrolou, sluníčkové a funkční.

Jobs a jeho charisma.

Je to pravda: Steve Jobs měl „reality distorsion field", dokonalou schopnost ohýbat fakta a manipulovat. Byl v tomhle směru absolutně perfektní, částečně proto, že byl do určité míry sociopat. Každá předváděčka byla nacvičená lépe, než leckteré divadelní představení. Záložní plány měly záložní plány, lidé se smyslem pro detail si povšimli na záznamech ze starých předváděček, že se občas z promítání demonstrovaného zařízení přepnulo na záložní nahrávku. Nicméně to Jobsovi převážně fungovalo (na rozdíl od streamingu z 9. září).

Jeho techniky komunikace byly tak brilantní, že by je měl studovat každý, zvláště ten, kdo ho nemá rád. Vážně, měl brilantně zvládnutou nejen prezentační techniku, výborný smysl pro časování a gradování prezentace, ale taky nonverbální komunikaci. A pište si, že zrovna tohle spousta lidí pod kontrolou vůbec nemá. Člověk by nikdy neřekl, že tenhle klidný, ale velmi zábavný člověk dokázal podle svědků vyvádět jako šílenec anebo vyhazovat lidi na místě kvůli jedné větě (pro tento typ vyhazovu se ustálil obrat „dostat Steva").

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama