Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel

Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel | Kapitola 6

Michal Rybka

Michal Rybka

12. 9. 2014 12:00 69

Seznam kapitol

1. Fronty na ovoce 2. Jablečný absťák 3. Design prodává 4. Proč se podbízet?
5. Všechno pod kontrolou. Všechno. 6. Umí to dotáhnout. Až do konce. 7. Všechno je sluníčkové 8. Věrni zůstaneme

Zákazníci Apple jsou častým terčem posměchu „těch chytřejších lidí“ a také konkurence. Jenomže právě konkurence se může zalknout závistí: Každý by chtěl zákazníky, kteří jsou zcela loajální a začnou se sami poslušně řadit do fronty ještě předtím, než zahájíte prodej. Jak to jenom v Apple dělají?

Reklama

Dotahují věci do konce.

Když se Apple do něčeho pustí, tak to (obvykle) dotáhne. Úspěch iTunes byl založen na tom, že Apple vytvořil celý ekosystém, počínaje přehrávači, obchodem a také obsahem. Ostatní firmy nabídly buď jen přehrávače, ale nezajímaly se o to, jak se zákazník dostane k obsahu – a nebo naopak prodávaly obsah, často s proprietárním DRM a bylo jim úplně ukradené, zda a na čem to půjde přehrát. Apple nabídl celou službu včetně jednoduchého placení. Prostě si vyberete co chcete a jedním kliknutím to stáhnete – a máte garanci toho, že vám to bude fungovat. Dokud zůstáváte u nich, máte nakupování obsahu velmi jednoduché.

Apple má dost prostředků na to, aby u nových služeb zařídil, že prostě budou fungovat. To může být důležité pro budoucí úspěch Apple Pay: Dokážou to prosadit jak u obchodníků, tak u bank. Tím se fundamentálně liší od ostatních výrobců hardware, kteří do svých telefonů prostě prcli NFC a nechali na fantazii uživatelů, k čemu by to mohlo být. To je extrémně špatná strategie, zvláště pokud jde o proces placení. Takže to, že se výrobci plácají po ramenech a holedbají se, že „měli v telefonech NFC daleko dřív", je jenom výraz jejich hlouposti.

Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel
i Zdroj: PCTuning.cz

Řada jiných vyrobila MP3 přehrávače a videowalkmany dřív než Apple, ale nedodali celou službu a Apple je proto i s pozdním startem převálcoval.

Apple je obecně technologicky konzervativní, dost často se nesnaží být první, ale sledují, jak to dělají ostatní. To souvisí s jejich velmi omezenou produktovou řadou: Když chrlíte stovky modelů, můžete si sem anebo tam udělat pokus. Pokud vyrábíte modely dva anebo tři, nemůžete riskovat, že se věc vůbec nepovede, protože přijdete o celou jednu produktovou generaci. Musíte být prakticky vždycky úspěšní, jinak vás to zabije.

Apple se mýlí, ale umí věci spravit.

Jobs byl dogmatik, který se aktivně bránil věcem, se kterými nesouhlasil. Tak například byl zcela proti větším telefonům. Velké telefony, phablety, se ale hodně prodávají, velmi úspěšné jsou hlavně v Asii, kde je lidé používají spíš jako tablety. I u nás je řada lidí, kteří nedají na phablet dopustit, ať už jde o techniky anebo obchodníky, kteří je využívají pro improvizované předváděčky.

Nu – a iPhone 6 Plus je klasický phablet, proti kterému se Jobs vymezoval. Samsung si dnes z Apple dělá srandičky v reklamách, ale Apple to nekomentuje, mlčí a tváří se, že phablet právě vynalezli. Fakticky tak uznali svoji chybu, ale jen fakticky a jen zcela mlčky. Nikde to nebudou rozmazávat, „takhle to bylo vždycky".

Podobné to bylo s na hlavu padlou změnou, kde u iPadu v jednom okamžiku změnili funkci přepínače z „Lock Screen“ na „Mute". Následovala smršť stížností – a voilá, v dalším updatu se funkce vrátila, respektive bylo možné chování přepínače vrátit zpět. Apple svoje zákazníky poslouchá, i když na stížnosti hned nereaguje.

Velmi legendární je reakce Jobse na stížnosti na iCloud, který zpočátku dost často nefungoval a dělal ošklivé věci, jako zdvojování anebo mazání sdílených kontaktů. Traduje se, že zařídil meeting pro celý tým, nechal tam člověka zodpovědného za iCloud vysvětlit, jak to má fungovat – a poté, co mu neodpověděl, proč tak tedy nefunguje, ho před očima všech pracovníků na místě vyrazil. V tradiční anglické válečné flotile se takovému postupu říkalo „zastřelen pro podporu morálky mužstva".

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama