Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel

Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

12. 9. 2014 12:00 69

Seznam kapitol

1. Fronty na ovoce 2. Jablečný absťák 3. Design prodává 4. Proč se podbízet?
5. Všechno pod kontrolou. Všechno. 6. Umí to dotáhnout. Až do konce. 7. Všechno je sluníčkové 8. Věrni zůstaneme

Zákazníci Apple jsou častým terčem posměchu „těch chytřejších lidí“ a také konkurence. Jenomže právě konkurence se může zalknout závistí: Každý by chtěl zákazníky, kteří jsou zcela loajální a začnou se sami poslušně řadit do fronty ještě předtím, než zahájíte prodej. Jak to jenom v Apple dělají?

Reklama

„Walled Garden“.

„Uzavřená zahrádka“ Apple je mnoha lidem k vzteku. Proprietární obchod s aplikacemi, iTunes a tak dále a tak dále. Apple si svoje království hlídá a nikomu od něj nepůjčuje klíče. To jim dává určitou výhodu ve vyšší bezpečnosti a také jednoduchost. Místo toho, aby si každý program či firma updatovala svoje aplikace svými updatery, mají jeden mechanismus. Místo všech těch Originů, Steamů a dalších protipirátských systémů je tu jenom jeden. A to je výhoda. Apple v minulosti jednou zkoušelo nabídnout ostatním výrobcům možnost tvořit vlastní klony počítačů a „málem je to stálo kejhák". A tak to dělat nebudou.

Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel
i Zdroj: PCTuning.cz


"Motorola ", klon Macintoshe.
Licensed under CC BY-SA 2.5 via Wikimedia Commons.

Proprietární systém znamená, že pokud si od nich koupíte obsah, nemůžete od nich snadno utéct. Nakoupíte si filmy, hudbu – a už vás mají. Navíc kontrolují všechny transakce, takže od každého výrobce obsahu dostávají procenta. Téhle věci se ostatní výrobci pochechtávali, ale jenom do doby, než se ukázalo, že to zákazníkům nevadí a Apple z toho má obří zisky. I Microsoft se zamyslel a uvědomil si, jak bylo nesmírně hloupé dovolit výrobcům, aby si distribuovali programy sami – a proto přišel se Storem jako exkluzivním kanálem pro Metro aplikace (čímž Metro tak nějak dorazil). Proč Microsoft myšlenku Store najednou tak tlačí? Protože moc, mooooc, mocmocmoc chce tu horu peněz, kterou mu Store přinese.

Kvalita provedení.

Apple dělá věci kvalitně. Baterie v jejich telefonech se nedá normálně vyměnit, ale je udělaná tak, že realisticky vydrží tři roky intenzivního používání. Potom si musíte pořídit jiný telefon, ale což, to už bude připraven nový.

Apple je v otázkách kvality poměrně nekompromisní. Vyžaduje exotické materiály (liquidmetal, safírové sklo) a vyžaduje jejich zpracování v naprosto šílených tolerancích. Pokud se nepovede věc udělat dostatečně přesně, ve vyhovující kvalitě a v nezbytném počtu, nepoužije se.

Pamatujete na liquidmetalový ejektor pro SIMku na iPhone 3GS? Neexistoval žádný důvod, proč by se tahle jednoduchá a malá věc měla vyrábět drahou technologií – ostatně náhradní ejektory se dělají za pár šlupek z normálního kovu. Traduje se, že liquidmetalový ejektor sloužil jako polní test využitelnosti materiálu pro širší použití. Nicméně se tam podle všeho vkradl nějaký problémek (možná nedostupnost?) a Apple liquidmetal v širší míře nepoužívá.

Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel
i Zdroj: PCTuning.cz

Občas se vyskytnou s kvalitou nějaké problémy (Antennagate, baterie, nabíječky...), ale obecně si Apple drží opravdu vysoký standard kvality. Jedinou významnější výjimkou jsou tradiční problémy s přehříváním, které měl už původní Macintosh a periodicky se objevovaly znovu a znovu, protože Steve měl rád ticho a tak nesnášel větráky.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama