Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel

Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

12. 9. 2014 12:00 69

Seznam kapitol

1. Fronty na ovoce 2. Jablečný absťák 3. Design prodává 4. Proč se podbízet?
5. Všechno pod kontrolou. Všechno. 6. Umí to dotáhnout. Až do konce. 7. Všechno je sluníčkové 8. Věrni zůstaneme

Zákazníci Apple jsou častým terčem posměchu „těch chytřejších lidí“ a také konkurence. Jenomže právě konkurence se může zalknout závistí: Každý by chtěl zákazníky, kteří jsou zcela loajální a začnou se sami poslušně řadit do fronty ještě předtím, než zahájíte prodej. Jak to jenom v Apple dělají?

Reklama

Jenomže Apple nepotřebuje uplácet své zákazníky, jim se před obchody hromadí sami. Čím déle lidé čekají, čím šílenější věci dělají, aby dostali nejnovější „magickou věc", tím více se plní média a diskusní internetová fóra, aniž by marketing Apple musel hnout prstem anebo je to stálo nějaké peníze. Zákazníci přitom nestojí ve frontě jenom při zahájení prodeje, fronty zůstávají celé dny. Jako by stání ve frontě představovalo nějakou sjednocující, téměř náboženskou zkušenost, součást rituálu nakupování Nové Nejlepší Jablečné Věci na Světě.

Jeden z komentátorů napsal, že ho skutečně udivuje, proč lidi stojí celé dny ve frontě, když si můžou výrobek objednat tak, že jim ho až domů doveze Fedex. Nepochopitelnost, s jakou jsou zákazníci Apple schopní několik dní trpět ve frontách, dokonce vedla konkurenci k tomu, aby je zkoumala.

Myslím, že většina firem by dala duši za to, aby získali takhle loajální zákazníky. Stačí jenom ukázat zatím ještě neexistující produkt, jako jsou dnes ještě neprodávané Apple Watch – a už se sype pozitivní zpětná vazba, jako je „recenze“ z webu Hodinkee.com. Jediná významnější kritika? „Digitálky jsou pro nerdy, solidní bohatý týpek chce mechanické hodinky.“ Jinak je to zpěv plný chvály – a charakterizovat ho jako „recenzi“ mi rovněž přijde poněkud předčasné.

Apple ovce, aneb jak Apple k iZákazníkům přišel
i Zdroj: PCTuning.cz

Konzervativci, jako například specialista na luxusní hodinky Jean-Claude Biver, naopak označili design Apple Watch jako něco „bez sexappealu", jako „příliš ženský“ a že vypadají jako něco, „co navrhl student designu ve svém prvním trimestru". Pán zjevně není zákazníkem Apple a rozhodně by ve frontě nečekal.

Někteří zákazníci se pro produkty Apple nechají doslova rozkrájet. Velmi známý je případ z Číny, kde si student nechal vyoperovat ledvinu, aby si mohl koupit iPad.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama