Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vizionáři, nebo osli? Jak je těžké hledět do budoucnosti počítačů
Vizionáři, nebo osli? Jak je těžké hledět do budoucnosti počítačů
autor: Michal Rybka , publikováno 8.8.2014
Vizionáři, nebo osli? Jak je těžké hledět do budoucnosti počítačů

Každý má názor na to, jak bude vypadat budoucnost počítačů. Ve skutečnosti se ukazuje, že odhadovat budoucnost je nesmírně těžké – a to se bavíme jen o „věrohodných možných odhadech“, které dávají smysl. Pokud jde o schopnost odhadnout skutečný vývoj, je to mnohem, mnohem horší.


Někteří vizionáři jsou lepší než ostatní, jenomže je obtížné je srovnávat. Tak například Steve Jobs si představoval počítače, které zbaví uživatele závislosti na velkých sálových strojích, odstraní armádu operátorů a programátorů v bílých pláštích a demokratizují tvořivou práci. Douglas Engelbart naopak uvažoval o síti terminálů, která vám dovolí připojit se k velkým sálovým strojům a využívat jejich sílu odkudkoliv. Kdo z nich měl pravdu? Na počátku 70. let se zdálo, že to je spíš Engelbart, na konci 70. let to vypadalo spíš na Jobse, počátek 90. byl „něco mezi oběma“ a dnes se cloud a chromebooky opět blíží spíše Engelbartově vizi.

Vizionáři, nebo osli? Jak je těžké hledět do budoucnosti počítačů

Zdroj: opencliparts

Zdá se, že není ani tak podstatné hledat „tu správnou“ vizi, jako spíš „tu, která dává smysl“. Konzole, specializovaný počítač pro hraní her, dává smysl. Malý levný domácí počítač, který není nutně kompatibilní s PC, dává smysl. Levné PC taky dává smysl. Takže naplnit se může kterákoliv vize, otázkou je, která to bude v nejbližší budoucnosti. Když si budete pročítat různá sci-fi, pak zjistíte, že někdy autoři přijdou s odvážnou vizí, která inspiruje inženýry, jindy naopak autor napíše příběh o něčem, co viděl v odborném časopise. Tak nějak kroužíme kolem nápadů, včetně těch, které se už zkoušely, a testujeme, zda to zrovna vyjde.

Někdy se zadaří. Někdy ne. Tak například u tabletů najdeme koncept u Dynabooku, studii u projektu Snow White, realizaci u „plackovitých počítačů“ jako Cambridge Z88 nebo laptop AGC, pak najdeme laptopy bez klávesnice pro Windows for Pen Computing, potom podobné tablety na Windows CE, Apple Newton, HP OmniGo, Miru, dotykové digitální diáře, kapesní počítače s Windows CE, Tablet PC a tak dále, a tak dále. Z čeho lze vyvodit, že uspějí einkové čtečky a tablety a to zrovna dnes? A které ano a které ne?

Vizionáři, nebo osli? Jak je těžké hledět do budoucnosti počítačů

Každý se v něčem může zmýlit. Já se například velice hrubě sekl v odhadu toho, zda (a jak) bude populární Nintendo Wii. Mě až tak úžasné nepřišlo a předpokládal jsem, že nejvíce pofrčí výkonná a velmi multimediální konzole Sony PS3. Ve skutečnosti to Wii naklepla jak PS3, tak Xboxu 360, přičemž obě „pravé konzole“ skončily v čemsi, co připomíná pat. (Pokud mě nemýlí data, obě konzole prodaly zhruba 85 milionů kusů, což je významně méně, než Wii, které překročilo 100 milionů). Takový výsledek bych naprosto nečekal. Stejně jsem nečekal, že uspěje původní Sony PlayStation ve světě, ve kterém dominovalo Nintendo a Sega.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
146 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 67.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.