Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Digitální demence a antidigitální džihád Manfreda Spitzera
Digitální demence a antidigitální džihád Manfreda Spitzera
autor: Michal Rybka , publikováno 10.7.2014
Digitální demence a antidigitální džihád Manfreda Spitzera

Přečetl jsem za vás pamflet antidigitálního džihádisty Manfreda Spitzera „Digitální demence“. Trpěl jsem za vás, abyste vy nemuseli: Tato náboženská kniha, maskovaná za „neurovědecké poznání“, je klasickou ilustraci, jak můžete oklamat většinovou populaci, aniž byste k tomu potřebovali jakákoliv digitální média.


Štkaní Manfreda Spitzera všichni vzdělanci znají: O tempora o mores! Na tom není nic nového. Problém je v tom, že v jeho případě nejde ani o rozkošný text rozmrazeného Ötziho, který si stěžuje na to, že lidstvo pokleslo a už si lukem neloví vlastní laně, ale prostě si zajde do supermarketu. Nejde ani o rozverný simpsonovský článek „Děda nadává na mrak“. Opravdová katastrofa je v tom, že zatímco Prof. Dr. Dr. Manfred Spitzer vede svůj antidigitální džihád založený na osobních pohnutkách, přimíchává do něj skutečné a zcela reálné problémy, které se v záplavě jeho zmatených ideologických výlevů ztrácejí a v poselství o chození po loukách a pojídání bobulí taky zcela zanikají.

Vybrané perly z pera Manfreda Spitzera

„(...) je však ale také možné, že žáci se špatnými školními výsledky sahají po herní konzole, aby se odreagovali nebo aby na školu (a vlastní neúspěchy) prostě zapomněli“ (s. 169) – Škoda, že neexistuje nějaký způsob, jak navázat komunikaci s hráči a zjistit, proč vlastně hrají.

„Žádnými negativními účinky (ale ani žádnými pozitivními!) darování herní konzoly nepůsobilo na školní výkony v matematice. Proč? Zřejmě nejjednodušším vysvětlením bude, že žáci základní školy se ve svém volném čase beztak matematice téměř nevěnují.“ (s. 174) – Tento závěr koreluje s mým pozorováním, že autor nemá matematiku a logiku rád, čili jde o výpověď hluboce osobní.

„Tématem jedné takové talkshow bylo „násilí v médiích“, šlo o počítačové hry a o to, co můžeme nebo bychom měli děla proto, abychom se vzepřeli jejich účinkům – nárůstu reálného násilí – jenž jsou dokázané už po desetiletí.“  - Bohužel, vědecké studie, o které se autor opírá, nekorelují s pozorovanými daty v policejních statistikách. To autorovi ani v nejmenším nebrání, aby s tím operoval jako se všeobecně známou a prokázanou věcí. (SHERRY, J. Research on violent video games and aggression: A translation. Digital media: Transformations in human communication. New York: Peter Lang, 2006.)

A přitom je skutečně nutné řešit bezpochyby vážné problémy, které nové technologie přinášejí, mezi nimiž jmenujme:

1. Redukce objemu práce, která vede k nárůstu nezaměstnanosti. Globalizace vzala práci méně vzdělaným, nástup umělé inteligence ji bude brát i vzdělaným. Budoucností světa, ve kterém bude objektivně málo práce, se ale zatím zabývá málokdo.

2. Informační přehlcení, kdy příliš velký objem informací vede k „rozhodovací paralýze“. Obrovský objem dostupných informací způsobuje, že klasické modely práce s informací jsou bezcenné, prostě tu horu věcí nelze zpracovat. Zvýšení rychlosti zpracování a „klouzání po povrchu“ jsou přitom logickým důsledkem informačního přehlcení. Pokud máte v knihovně tři knihy k tématu, můžete si je přečíst. Pokud máte k dispozici online kolekci, kde jsou podobných dokumentů tři miliony, máte opravdu problém.

3. Vyhledávací problém, který má dvě komponenty: Nutnost naučit se informace efektivně vyhledávat a klasifikovat a potom problém s předtříděním informací, které dělá za vás neviditelně umělá inteligence (Google bubble). Jsou to přitom spojité nádoby: Umělá inteligence vám může pomoci s hledáním, ale rozhoduje za vás. Anebo někdo, kdo ji řídí, ji řídí tak, že rozhoduje za vás.

4. Strašlivá, šílená a naprosto zcestná penetrace reklamou, která se v řadě případů maskuje za regulérní informace, aby zvýšila svůj impakt. Tento problém se týká všech médií, která zavedla tak zvané „komerční články“, které často hraničí s podvodem, protože uvádějí čtenáře v omyl.

5. „Problém švédského stolu“, který vede k tomu, že místo užitečných informací vyhledáváte ty zábavné, což vede k prokrastinaci a k omezení osobního rozvoje.

6. Výchova k digitální hygieně, tedy k dosažení vyrovnaného a udržitelného životního stylu. Dětské koncentrační tábory bez internetu jsou v tomto směru stejně špatné, jako nekonečné herní maratony. Jak ale vychovávat k balancovanému životu se neví, protože zatím nám jsou tyto tábory předkládány jako moderní terapie. (Vsadím se, že za dvacet let se na ně budeme dívat stejně, jako na lobotomii, elektrokonvulzivní terapii anebo inzulinové šoky.)

7. Otázky soukromí, špionáže a bezpečnosti. To je asi nejviditelnější problém dneška.

8. Sezení na zadku a naprostý nedostatek fyzického pohybu, což není dobré obecně, ať už tak činíte u digitálních médií, anebo v klasických školních škamnách a kancelářích.

9. Mezigenerační propast, kdy si starší a mladší generace nerozumí (ale ta je u téhle knihy velmi patrná a má šířku Tichého oceánu). Tato propast způsobuje, že si „nový svět“ buduje svoje vlastní pravidla a může jen velmi omezeně čerpat ze zkušeností starší generace. Tato propast není prospěšná pro nikoho, ale Bin Ladenovský a Spitzerovský pohled na věc (co je nové, to je špatné) problém neřeší, naopak ho akceleruje.

Co na závěr říci? Ušetřete si tři stovky a kupte si místo tohoto zmateného neuroteologického pamfletu nějakou dobrou knížku. Něco inteligentního, kde se dozvíte nové a zajímavé informace o digitálních médiích. Tak například knihu „Signál a šum“ od statistika Nate Silvera, která se zabývá otázkami predikce, proč většinou nefunguje a proč někdy ano. Vydalo ji nakladatelství Paseka v elektronickém provedení vás přijde na necelé dvě stovky. Je to brilantní a chytré čtení, přestože autorovi je jenom 36 let. A mimochodem, na rozdíl od Prof. Dr. Dr. Manfreda Spitzera, který nemá ani heslo na anglické Wikipedii, se Nate Silver v roce 2009 dostal do žebříčku „sta nejvlivnějších lidí světa“ podle časopisu Time. Chápu proč, Nate Silver je svými kvalitami někde úplně jinde.

Takže asi tak.



Tagy: Digitální demence  Manfred Spitzer  úpadek  technologie  Rybka  úvaha  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
10.7.2014 21:26:32   78.80.78.xxx 5645
Tak digitální demence určitě existuje a snižování inteligence většinové populace také. Promiňte mi, ale lidé jsou dnes líné trubky, které nejsou už sami schopni dostatečně zapnout mozek a brzy to bude jak u amerických mikrovlnek s nápisem neslouží na sušení domácích zvířat. Otázkou je, čím je to způsobeno, protože tento jev pozoruji v celé společnosti plošně a jedná se jev o velice nakažlivý, protože se vás ta většina snaží asimilovat a abyste s nimi mohli komunikovat musíte se "nějak" přizpůsobovat a snažit se nezblbnout. Myslím si, že je to převážně způsobeno přepracovaností jednotlivců, protože se šetří - dnes jste prakticky furt v práci a nemáte čas skoro na nic jiného. Pozoruji ten ubýtek času za zrychlující se. Práce a všechno rychle a hned a stále - člověk z toho blbne. Pokud se budu držet IT, pak je představa taková, že IT zná naprosto všechny obory - od programování přes sítě, sw, web, hw má paragraf 50 a jako bonus bude zapojovat světla a zásuvky (ano takové pozice jsem opravdu viděl) a bude v práci furt. Dříve byl člověk přes servery, bezpečnost sítě, síťař - dnes v rámci šetření jeden člověk a dostáváme se k bodu přeinformovanosti, rychlému zapomínání a blbnutí. Zmínil jsem IT schválně, protože tam je tento jev nejznatelnější (kdo z IT zná dnes všechny vydávaná cpu, vga nebo např. celou dostupnou nabídku telefonů s androidem?) ostatní obory jej nicméně rychle dohánější. Co se týče mladších ročníků a jejich vědomostí je to o motivaci, lenosti, našem školství (ryba smrdí od hlavy) a scifi ve které se sami vidí po vejšce s wishkou, doutníkem v práci za 40k nástupní plat s hraním soliteru na pc.
Společnost jako taková nastoupila cestu spirály, která povede k jejímu zhroucení, protože to, co se mimo jiné popisuje v článku a tedy žití z požitků bylo hlavní v říších Egypta, Řecka, Říma a jak dopadly tyto předchůdci sjednocených zemí do velkých celků víme z dějepisu, tedy jen někteří ti ostatní se nechají zmanipulovat mediama jako TV v nichž neváhají ukazovat i to co dělá voda v mrazu...Promiňte mi pesimistický závěr, ale tato civilizace se výhledově do 5 let propadne na úrovni ekonomické a pak se uvidí, co přijde...
10.7.2014 22:51:49   95.82.139.xxx 6416
Digitální demence víceméně neexistuje. Existuje obecná demence a to odjakživa. V digitální době je nejspíš cool jí nazývat demencí digitální. Například zmatený digitální příspěvek pod článkem na internetu je dementní stejně, jako zmatené blábolení přepracovaných dělníků po rozestavěnou pyramidou ve starověkém Egyptě.
11.7.2014 05:59:00   78.80.78.xxx 1932
Děkuji za přesnou reakci, kterou jsem čekal Místo, abyste rozebral v čem je můj příspěvek dementní je jednodušší pro Vás jej takto označit. Opravdu hlubokomyslné Spousta věcí, jenž jsem zmínil vychází z reality a pozorování stavů věcí (možná žijete ve velkém městě kde tyto vlivy nejsou tak znát nebo jste prostě horší pozorovatel?). Popravdě jsem ani neočekával, že se setká s kladným ohodnocením díky tomu, že lidé nechápou, že v dnešní době je vše propojeno se vším, takže spousta věcí souvisí s dalšími a navíc pokud nazvete věci pravými jmény dostane se Vám poděkování v dnešní době moderní: a)jste dement b)jste komunista c)jste rasista a xenofob, ale v čem nemáte pravdu se nedozvíte, protože byste ji určitě díky zařezení do skupin a), b), c) nepochopil Ale i tak děkuji za reakci
11.7.2014 07:24:35   90.179.49.xxx 394
Přečtěte si reakci "TankGeorge" ještě jednou...

Možná zní jako narážka na Vás, ale pokud si ji přečtete nezaujatě, tak Vám neoponuje. Tedy Vás jen opravuje, plus malé přirovnání.

A má pravdu... digitální demence neexistuje.

No abych Vám myšlenku trochu obohatil:
Ne všechny informace jsou pro každého.
(zastávám se názoru, že taky svoboda není pro každého)
Už ve škole musí být každému jasné, že na něco nemá. Což je nejdůležitější si být vědom... jináč to dopadá tak, že ministr(ině) obrany se stane právník.

Problém dnešního světa je, že se stále více a více rodí hromada "Intelektuálu", kteří kážou ve jménu vyššího dobra... takový novodobý "Ježíšové". Pak jsou tady EGOcentrici, kteří se se svými "znalostmi" potřebují vytáhnout a zaplnit jakousi díru nedoceněnosti.

Dnešní svět zatěžuje lidi hlavně bludama, co nemají žádnou informační hodnotu. (viz. reklamy, akce, bonusy, slevy, na to půjčky, exekuce)
Taky všechny profese, zaznamenávají úpadek, nebo naopak přesycení... jen z toho důvodu, že se všechna produkce přesměrovává do jiných státu. Tím pádem se nadaní lidé nevzdělávají, protože jsou (jak jste podotkl) zatažení do té spirály. Každý nemůže být právník, lékař, vědec, stavař, dřevorubec atd. Možná v statistikách vypadá pěkně zaměření státu na "vědu" a "techniku", ale realita je prostě až trapně jednoduchá.
Což právě ta hromada "Intelektuálu" co se dostává do popředí zblblých, uplacených, zkorumpovaných, medií... nechápe, nebo neakceptuje, nebo jsou to prostí EGOcentrici, nebo narcisté.
Osobně to vidím jako vedlejší efekt Kapitalismu, kdy nás Velké firmy pohlcují natolik, že nám doslova kážou, co je pro nás nejlepší. Kdy lidský život je pouhá statistika.
Takže úpadek je hlavně akcelerován dobou, ne nějakýma Internetama, hrama, pornem, nebo nevím čím ještě.
Teď asi zním jako "Manfred Spitzer", no pravda je taková, že myšlenku nevnucuji, ale argumentuji.
(podle svého vědomí a svědomí)

Nakonec jsme ve "svobodné" krajině, tak třeba začít používat rozum, s rozumem.
12.7.2014 08:39:00   62.209.197.xxx 111
Když se odmyslí ten fanatismus, tak ten člověk má v určité míře pravdu.
Pro spoustu lidí dneska stroje představují v podstatě jedinou náplň života. Na úkor sociálních kontaktů, pohybu, koníčků. Myslím, že není nic dobrého na tom žít život od bedny k bedně, není to přirozené a člověku pak mnoho chybí, i když si to třeba ani neuvědomuje. Potom přichází spoustu problémů, jako deprese, pocity méněcennosti, paranoia, ztráta komunikačních schopností. Kolik mladých kluků dneska zná holku akorát z redtube, ale v životě se žádné živé ani nedotli?
12.7.2014 11:31:27   90.179.49.xxx 60
Ano, byla by lež říct, že lidé neztrácejí sociální návyky díky elektronice. No vše je tak nějak o té správné komunikaci, naladěnosti, a hlavně výchově.

Dám Vám příklad, který se mi denno denně potvrzuje.
Mladý chlap, pracující, sociálně přizpůsobiví, zasažený moderní dobou.
Holka, pracující, sociálně přizpůsobivá, zasažená moderní dobou.

V podstatě mají stejné podmínky a přes to si nerozumí, nebo se neshodnou, nebo se rovnou nenajdou.
Problém je samotná výchova, kdy sociální návyky jsou retušované starými zvyky a zkreslenými cílí. A právě ty přehnané cíle, (akcelerované Americkými sny z TV, WEBu, Medií) umocněné pohodlím, zabraňují tvořit páry. Jednodušší je si pak povyrazit opilý někde na zábavě, pod záštitou socializace. Nakonec vztahy z 85% dopadají tak, že žena s dítětem hledá zabezpečeného (staršího) partnera. A zase naopak mladí kluci (ne)čekají na mladší (ne)těhotné generace. Což je tak nějak běžná praxe lidstva.

Jak podotkl "zspasitel", vše souvisí se vším, nelze za vše zlo vinit jednu instituci. Ač by to možná na chvíli uvolnilo napětí.

Jednoduše... asi ještě nedospěla výchova a doba do takového stádia, aby ty statistiky vypadaly optimističtější. No ustoupit pokroku, zrušit Internety a já nevím co, je návod do pekel.
Jak to bylo za druhé světové války... neinformovanost znamená naivnost a zranitelnost.
Dokonce dneska jsme svědky nechutné manipulace s Ukrajinou, kdy veřejné informace jsou pouhé dezinformace. Na to výpadky elektřiny v zemi zapříčiní další napětí.
11.7.2014 14:16:40   95.82.139.xxx 119
Strávil jsem horu hodin na wikipedii, přelouskal půlku univerzitní knihovny, vyzpovídal starou Novákovou a po opakované hlubokomyslné analýze vašeho prvního příspěvku došel ke stejnému závěru, který pro náležité pochopení opakovaně uvedu: váš digitální výplod je zmatený.

Že vás zaujalo především přízvisko "dementní" vedlo k potěšení mého trolLEGA a ukázkově vztahovačné odpovědi. Děkuji, pobavil jsem se dobře.

Nejde o to, že nemáte pravdu, ale o to, že váš příspěvek je v podstatě ukázka z knihy, kterou autor článku celou dobu cupoval. Nesouvislé rádoby-osvícené vizionářské blábolení o věcech vytržených z kontextu na základě pozorování&hloubání - což je výborný vtip na závěr článku!

Jestli chcete argumentovat, napište něco, co má hlavu, patu a pointu - pokud možno jednu. Zatímco budete závodit na paralympiádě, tak já si jdu pěstovat svojí digitální demenci.
11.7.2014 07:59:41   82.113.54.xxx 282
Lidi jsou na tom s inteligencí dnes prakticky stejně jako před 20 lety. Jediné, co se změnilo, je to, že dnes má internet každý blbec, takže je na ně víc vidět.
17.7.2014 11:39:02   85.70.225.xxx 41
Kdyby jenom před 20 lety, myslíte si snad, že jsou lidé dnes nějak inteligentnější, než byli běžní obyvatelé starověkého Říma?
11.7.2014 08:08:35   194.228.197.xxx 250
Mohu potvrdit. Když jsem byl na škole, tak jsem si psal povídky a dával jsem jen tak z rukávu dvě tři měsíčně. Prakticky hned po nástupu do zaměstnání jsem zjistil, že nemám potenciál jen tak něco z rukávu vyplodit.
Není to digitální věk, který brzdí mozek v rozletu, ale práce a rutina. Rutina odbourává kreativitu. Jakmile máte povinosti, tak na ně myslíte a prostě nedokážete mozkovou kůru donutit, aby přišla s něčím novým.
Těším se na to, až bude plná automatizace, lidi se začnou nudit a vymýšlet kraviny, protože to bude další voda na náhon invence.
11.7.2014 08:20:25   77.48.77.xxx 191
Díky za názory. Cením si jich A mohu souhlasit i potvrdit,že práce a rutina ničí kreativitu
11.7.2014 13:03:51   85.207.11.xxx 40
Prý že v Německu nemají aféry s koírováním.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Karl-Theodor_zu_Guttenberg
11.7.2014 13:08:44   90.181.93.xxx 110
Kdo touží po poznání bude poznávat. Dnes je výhoda v dostupnosti informací. Jejich důvěryhodnost je stejně diskutabilní jako byla před 20, 50 i 100 lety.

Ostatní si vynalezli výmluvy.
10.7.2014 21:28:06   195.122.213.xxx 1732
Pan Rybka se usilovně snaží, aby vypadal cool a IN. A tak zde máme tažení proti pojmu "digitální dement", protože jakákoliv kritika negativ v souvislosti s rozvojem IT je nepřípustná :-) A kdo to nechápe, je podezřelý "zpátečník".
I při vědomí chyb a problémů, spojených s osobností autora onoho pojmu nemohu tu myšlenku zavrhnout. Takových digitálních dementů kolem sebe vídám poměrně dost a nikdo mně nevymluví, že ty technologie byly kdysi vyvíjeny inteligentními lidmi pro inteligentní lidi. Když se to dostane do rukou těch druhých, je to svým způsobem legrace...ale pak vám jich začne být vlastně líto...

Dejte třeba opici do klece zrcadlo...
10.7.2014 23:04:31   88.102.74.xxx 251
Lidská blbost je neomezená a pravědpodobně tak dlouho trvající jako lidstvo samo. Jen má lidstvo zrovna jiné hračky k dispozici, tak se chová jak bandička debilů s nima. Nástroje za to nemůžou..
10.7.2014 21:56:13   90.149.74.xxx 1122
prvy clanok od rybky po rokoch, ktory prenikavo nachadza paralely a pasce v nasich psychach..ked pozriem ake individia tu diskutuju na fore..totalny intelektualny odpad deciek a ich rodicov co dkazu maximalne stiahnut ci nahrat torent na cztorente...IQ 0 ale pudy na 100%..ocividne nevedia co je to iq a pudy..pripadaju si silno... to nejdem vysvetlovat..lol ked citam vlakno tu pod clankom..cesi ucte sa aspon jeden cudzi jazyk perfektne!! tak ako nori alebo svedi!! lebo momentalne ste za tupcov! ked pozzeram pohlreicha a tam vidim to priemerne vyjadrovanie ludi v restikach a kucharov..akoze.. sak toho by tu v zahranici ubili capicami a poslali domov..a to nevravim o slovenskych detoch co tu pisu proruske tuposti bez akejkolkvek skusenosti!! zo zivotom..
11.7.2014 01:48:31   86.5.227.xxx 122
Seznam problémů na poslední straně je výborný (nad některými z nich přemýšlím už nějakou dobu) a dal bych celkem dost(minimálně kliknutí na odměnu autorovi) za rozabrání některých či většiny z nich.
11.7.2014 06:18:11   89.102.20.xxx 1210
Toto je jeden z mála autorových článků, se kterém se neztotožňuji.

Nezpochybnitelným faktem je úroveň dnešních gymnazistů a studentů VŠ, která je bezesporu výrazně nižší než před 15-20 lety, a to jak po stránce znalostí, tak i schopnosti se verbálně vyjadřovat, která je leckdy dosti žalostná...
12.7.2014 15:41:42   195.113.228.xxx 131
To je sice pravda, ale neřekl bych, že to souvisí s nějakou "digitální demencí". Na vysokých školách dnes studuje daleko více lidí než dřív. A jak už tu někdo psal, zdaleka ne každý ze studentů na to má. Pokud se nabírá stále víc a víc studentů a všichni mají být schopni školu dokončit, tak je docela logické, že nároky se budou snižovat.
17.7.2014 11:43:20   85.70.225.xxx 50
To ale není dáno inteligencí studentů, ale cíleným snižováním nároků na ně. Není problém učit jako před 20 lety, ale na to není politická objednávka...
11.7.2014 07:12:57   165.72.200.xxx 36
Pane Rybkuv clanek je jako obvykle vtipny. Jen je mi zahadou, proc kopat do mrtvol, tj. psat o nejakem nabozenskem fanatikovi, ktereho notabene nikdo mimo Nemecko nezna. Do digitalniho soucasna prece tepe kdejaky uchylak s vlastnim pseudonabozenstvim. To by pak Michal taky mohl psat jen o nich. ;o)
11.7.2014 07:29:31   90.179.49.xxx 160
Čas od času je dobré poukázat na takové lidi si myslím. Není tak?
11.7.2014 08:26:56   193.179.215.xxx 102
Já bych tyhle mašíbly nepodceňoval. Koneckonců na vyvolání globální vakcinační hysterie stačil všehovšudy jeden doktor a jedna sexbomba z Playboye.
14.7.2014 07:04:09   165.72.200.xxx 00
Prijde mi, ze Rybka "plytva" pismenky a radeji bych si od nej precetl neco zajimavejsiho..
11.7.2014 07:35:01   188.123.111.xxx 39
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.7.2014 07:44:32   194.228.197.xxx 42
Toho neurobiologa asi vytáhnul z Neuromancera. Používá jej stejným způsobem jako Asimov pozitronový mozek - zní zajímavě.

Pokud jde o ničení technologií, mnohem lépe ten proces popsala rodina Herbertů. Sága Duny je krásným příkladem ničení technologií ze strachu. Tam k tomu ale měli tak trochu důvod.

Pokud jde o mě, hraju hry kvůli tomu, že digitální svět je prostě lepší, spravedlivější a férovější. Bez náhrady tohodle otravného světa bych asi hledal ventil jinde. Mnohým lidem by se pak asi moje akce nelíbily. Hlavně těm, kteří momentálně drží moc.

A co se týče přístupu k informacím... Denně navštěvuji weby, kde mi informace podávají lidé. Google není všemocný. Projít vědecké a zpravodajské portály považuji za nutnost, díky které mi neleniví hlava.
11.7.2014 08:07:04   195.168.70.xxx 70
Nejak nam na povodne cisto IT weboch zacinaju rozmahat clanky na vseobecne socialno politicko ekonomicke temy . Ako na tomto tak aj napr. na diit o dopadoch robotizacie.Nevadi aspon je to nejake spestrenie pocas HW/SW uhorkovej sezony.
K teme.Knihy nabozenskych propagatorov zasadne necitam. Nabozenstvo je len jednym z nastrojov vymyslenym na ovladanie stada oveciek.Taka ina reklama ci politika.Radsej mam literaturu scifi. Ukazuje nam nahlady nasich moznych buducnosti a navrhuje sposoby rieseni problemov.
Ak by niekoho zaujimali moje skromne nazory k uvedenemu zoznamu problemov.

[i]1. Redukce objemu práce, která vede k nárůstu nezaměstnanosti.../i]
To samozrejme vedie k potrebe prirodzeneho poklesu premnozenej populacie. Logicky je to len a len dobre. Naco plytvat ludskou energiou na hrubu pracu ktoru mozu pre nas robit nase stroje.
2+3. spolu suvisia.
Dolezite je podporovat rast vzdelanosti. Nie doterajsiemu sposobu vyucovania zameraneho na kopirovanie uz objavenych udajov medzi ludmi. Na memorovanie dat mame strojove databazy.Treba viac pritlacit k rozmyslaniu nad tymito udajmi,triedeniu zrna od pliev a k tvorbe novych nazorov a vedeckych objavov.
4 a 5. Strašlivá, šílená a naprosto zcestná penetrace reklamou, svedsky stol, prokratinace atd
Suhlas,bohuzial na vacsinove stado propaganda (reklama,nabozentstvo atd.)
funguje coraz viac a viac.
TV pozeram minimalne len sport a spravy. Reklamy sa snazim ignorovat.Niektorym som vsak aj ja podlahol. Napr v r 2008 som neodolal akci automobiliek "srotovne -2000 eur "
6. extremne pokusy ako riesit predigitalizovanie deti ,odvykacie liecenia atd
Jo dolezite je usilovat o rovnovahu. Inspirujme sa historicky osvedcenym Jing-Jang. Chvilkove obcasne odtrhnutie od spolocnosti (ci uz fyzickych stretnuti alebo virtualnej na FB ci lanparty ) je prospesne pre mysel. Umoznuje relaxovat a v klude nerusene porozmyslat.

7. Otázky soukromí, špionáže a bezpečnosti.
Tos tu sa da vela polemizovat. Teoreticky v idealnej spolocnosti kde by ludia necitili potrebu navzajom si ublizovat tak by ani nebolo nutne nic medzi sebou skryvat.Pojem spionaz by stratil na vyzname. Zostalo by zdielanie. Ved vela krat by sa dali nedorozumenia rychlo vyriesit telepatickym nahladnutim do mysle ktore by nebolo zatazene chybami v preklade do fyzickej reci alebo obmedzeniami v schopnostiach vyjadrovat nahlas svoje myslienky.
8. Sezení na zadku ..
Jo suhlas, mnohym z ludi chyba osobna vedoma sebaregulacia energetickej bilancie. Za seba mozem povedat ze hoci presedim vacsinu prac dna za PC tak mam uz 15 rokov BMI +/- iba 21. Staci pravidelne zasportovat a hlavne nejest viac ako je nevyhnutne treba.
9. Mezigenerační propast ...
Ta tu bola,je aj vzdy bude. Nieje dobra ani zla.Je uzitocna. Nastastie niesme nesmrtelni lebo by to zabilo evoluciu. Podstatne je aby sa nastupujuca generacia vedela vzdy poucit z chyb odchadzajucej generacie.Volame to vychova.
11.7.2014 08:28:05   194.228.197.xxx 65
Obávám se, že v bodě nezaměstnanosti s Vámi musím hrubě nesouhlasit (k ostatnímu jsem se nepročetl, protože jsem líný).

Nezaměstnanost je procentuální. Prostě to funguje tak, že schopnost uživit celé obyvatelstvo a udržet civilizaci v chodu momentálně visí na 45% populace a stále to klesá. Tím, že se zbavíte nezaměstnaných jenom zmenšíte trh, čímž vyrobíte další nezaměstnané, protože ty lidi nebudou potřeba kvůli nadprodukci.
Naopak, když se vyvolá vyšší porodnost, nezaměstnanost to dočasně sníží (bude potřeba víc školek, škol, učilišť, bude se nakupovat víc potravin...) a dlouhodobě se začne vytvářet trh se substituty kvůli krizi zdrojů. Tím se vytvoří další pracovní místa.
Pokud se pokusíte snižovat porodnost, civilizace nejdřív bude stagnovat a nakonec se zhroutí. V případě přirozeného snižování porodnosti pak je vidět, že něco není v pořádku. Možná by to stálo za zamyšlení...
11.7.2014 21:00:30   77.247.224.xxx 24
Good point!

Moj nazor je, ze bude stale narastat uroven `prerozdelovania` - prospesna vlastne pre vsetkych,
a mnohi ludia budu musiet pochovat ideologiu o tom jak ma kazdy `poriadne makat alebo zdochnut`

Jednoducho cast populacie bude viacmenej `prezivat` akoze na ukor tych `uspesnejsich`, ktoti by ale bez tych `looserov` boli ovela menej uspesni.

Resp. nie tak v extreme bude silno rast pocet ludi pracujucich len prilezitostne/ciastocne.
11.7.2014 09:31:57   82.113.55.xxx 64
Se clankem se stotoznuji. Zvlast prvni poblem na posledni strance je pod mne hodne aktualni. U nas v praci se vyhazuje jak o stosest (a vse se presouva do Polska). Neboli na co lokalni IT, kdyz se pres vzdalenou plochu zvladne 99% problemu. Maximalne postaci jeden brigadnik na zapojeni noveho pc....
Mno nakonec vezmu do ruky krumpac a budu se zivit jinak... Zadny stres a jeste vyresim druhy problem, ktery generuje sedave zamestnani....
11.7.2014 11:49:42   109.193.132.xxx 69
Mam pocit, ze Rybka tu zcela nesmyslne naskocil na vlnu emocniho prujmu a proste to vsechno hodil na doktora. At uz zaslouzene ci nezaslouzene, tohle neni Rybka jak ho zname.

Jedina strana, ktera ma smysl, je posledni 7., zbytek je o nicem.
11.7.2014 11:57:45   195.168.70.xxx 10
Elevea napsal:
Obávám se, že v bodě nezaměstnanosti s Vámi musím hrubě nesouhlasit (k ostatnímu jsem se nepročetl, protože jsem líný).

Nezaměstnanost je procentuální ...

Nuz sucasnu situaciu s terajsim ekonomickym modelom Ste popisali samozrejme spravne. Dochodkove systemy padaju ak domcek z kariet. Ale ake je riesenie bez toho aby donekonecna rastla populacia ?? Zostava jedine zmena uz zastaraneho socialno-ekonomickeho modelu. Nevravim ze to musi byt sprofanovany termin komunizmus ale proste nejaky novy vhodny mix vsetkych doteraz vyskusanych modelov. Miesto toho aby sme ludi robili jeden na druheho tak budu na nas robit automaty "zdarma". Vsimnime si napriklad tusim v Kuvajte. Miestni ludia tam dostanu vsetko prakticky bez poplatkov. Zaplatime im to my neKuvajtania platbami za ich ropu. Ale to im samozrejme nemoze fungovat donekonecna lebo ropa uz dochadza....
11.7.2014 13:03:06   85.207.11.xxx 32
Pane Rybko, po dlouhé době jsem si od Vás přečetl článek.
I když s Vámi v 9 z 10 článků nesouhlasím, v tomto souhlasím na 100%.

Doporučoval bych doplnit poznámku, která vyvrací Spitzerovu domněnku, že v Německu nikdy neměli problém s tím, že by politici kopírovali své diplomové práce.
Vzpomněl jsem si na Karla Theodora zu Guttenberga (německými médii překřtěného na barona von Googleberga).


http://cs.wikipedia.org/wiki/Karl-Theodor_zu_Guttenberg
11.7.2014 13:19:14   89.176.157.xxx 20
taky něco k tématu....
http://www.growjob.com/clanky-personal/mentalni-mor-vlastni-neobjekt ivita/
11.7.2014 15:11:35   93.99.182.xxx 20
Vývoj lidí po digitalizaci jejich prostředí bude velice zajímavý... Něco na té degeneraci však bude. Začínám to pozorovat u sebe, jak veškeré problémy, které mám, řeším přes Google (internet). Google (internet) lidi už dokonce přestává motivovat k nějaké záloze, uložení svých znalostí, výsledků a řešení. Kolikrát si řeknu, že ten návod, co jsem si našel na internetu si neuložím, protože je přece furt uložený na internetu, no ne? Tak co bych si s ním zabíral místo na disku. Dokonale to předvádějí Chromebooky. Ty vám dají maximálně tak místo na cloudu, na který se ale nemůžete spoléhat na 100 %. Otázka však je, jestli to je dobře či špatně... Máme to brát jako zefektivnění vyhledávání a získání informace nebo lenošení prostého člověka?
11.7.2014 21:17:46   78.80.69.xxx 01
Děkuji za zajímavý článek. Mám jen dotaz k větě "Vsadím se, že za dvacet let se na ně budeme dívat stejně, jako na lobotomii, elektrokonvulzivní terapii anebo inzulinové šoky." Elektrokonvulzivní terapie je stále používanou léčebnou metodou v psychiatrii. Proč je uváděna jako příklad činnosti, kterou za pár let úplně zavrhneme?
12.7.2014 22:13:01   84.242.66.xxx 50
všichni googlujem celej život. Kdy, kde, kdo/co, jak a proč?
Podstatný je nepřestávat a aby někdo/něco odpovídalo.
Problém je, že těm dětem rodiče neodpovídaj, učitelé neodpovídaj nebo se jim snaží nacpat svoji cestu. Děti to pak přestane si ty otázky pokládat bavit a přestanou si tu svoji cestu hledat. Tzn i ta globální znalostní databáze jakou internet je, i když stále nedokonalej, je lepší než to co se jim plošně podsouvá. Ten nějak odpovídá vždycky. A pak už úřadují predispozice jedince k tomu jak si vyloží a zasortuje informace , kterých se mu dostane.
Zajímavý video z TEDu
http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_the_child_driven_education#t-414327


A k tý knížce. I kdyby to byl kompletní trolling vyvolává to nějakou diskusi.

Na světě se mění vše a neustále se vývoj akceleruje stejně jako přísun informací. Otázka je jak hodně se lidstvo v aktuální situaci orientuje a jestli se většinově člověk vůbec dokáže ve svojem bytí najít. Natož z toho pro sebe najít nějakou výhodu a tu následně použít.
A podle mne nejfatálnější otázka je, zda klasická mezigenerační výměna je vůbec sto zachovat nějakou akceschopnou kontinuitu nebo je naopak kontraproduktivní.

Pan Rybka dobře identifikoval zmatenost autora (knihu jsem nečetl a nemám důvod nevěřit). Otázka je, kde je ta příčina toho chaosu?

Konflikt starých a nových pořádků lze pozorovat celou historií. Já bych chtěl upozornit například na 60/70 léta kdy došlo k totální emancipaci v chápání svobody jednotlivce. Tu následně system normalizoval a další generace již díky nové startovací pozici takovou vlnu touhy po svobodě nezažila.

Podobný to bylo po konci komunismu, z ničeho najednou všechno. V 89 mi bylo 13 a po 89 ty opravdu byla totální euforie a anarchie, která se pozvolna zase normalizovala.

Otázka tedy teď zní, zda vlna kolem internetu a možnosti enormního toku informací bude taky dočasná a za čas dojde k nějaké normalizaci a následná generace to přijme jako normu a věc denní potřeby jako třeba toaletu, nebo jsme na pokraji nějaké totální změny hodnot a pohledu na smysl lidské existence.
To je to co vlastně hlavně nedokáži rozkličovat. Podle mého názoru nejde v budoucnu fungovat se stejnejma motivacema jako po 1000 let doposud. Nedokážu si představit jak. A pokud hledám nějakou grupu, která motivačně a hodnotově odpovídá teoreticky potřebám budoucnosti jsou to vědci.
I podle evoluční biologie je větší komplexita jediným možným pozitivním vývojem. Alternativou je jen stagnace,atrofie a konec.

A jedinej kdo efektivně přirozeně dokážě rostoucí komplexitu dynamicky redukovat jsou vědci. Tzn zatím mi to vychází na posun od informační, znalostní k vědecké společnosti kde všechno bude jinak.


Ono to nějak půjde. Díky za článek a důvod k zamyšlení :-).
13.7.2014 00:49:55   213.192.25.xxx 40
S těmi patenty na začátku opatrně. Korelace a kauzalita jsou dvě různé věci. Máme tu patentové války a patentové úřady už nějaký ten pátek nestíhají kontrolovat, co je jim to vlastně předkládáno.
18.7.2014 08:30:28   77.242.95.xxx 21
Nemyslim si, ze by se kdy nekdo z ctenarstva PCtuningu chystal kdy koupit tuto knihu. To bych strach nemel. A vubec, podobne knihy jsou a vychazeji co je internet internetem, ale nikoho to nezajima, takze co. Celkem zbytecnej rozbor. Posledni cast dobra a pravdiva, ale na toto rybka narazi pomerne casto a ani on nema a nebude mit reseni. Nakonec proc by melo nejake reseni existovat, kdyz je mozne, ze proste pokud se na vec podivame realne, tak vyresit nejde. Jsou to nove problemy, ktere budou soucasti nasi spolecnosti. Neco za neco.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

139 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 59.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.