Digitální demence a antidigitální džihád Manfreda Spitzera
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Digitální demence a antidigitální džihád Manfreda Spitzera

Digitální demence a antidigitální džihád Manfreda Spitzera | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

10. 7. 2014 18:00 39

Seznam kapitol

1. Antidigitální džihád 2. Kdo je Manfred Spitzer? 3. Hororové příběhy pro staromilce 4. Zlatá osmdesátá (bez dementů)
5. Míchaný salát 6. Kdo je tu zralý na terapii? 7. Jaké časy, jaké mravy!

Přečetl jsem za vás pamflet antidigitálního džihádisty Manfreda Spitzera „Digitální demence“. Trpěl jsem za vás, abyste vy nemuseli: Tato náboženská kniha, maskovaná za „neurovědecké poznání“, je klasickou ilustraci, jak můžete oklamat většinovou populaci, aniž byste k tomu potřebovali jakákoliv digitální média.

Reklama

Dlouhý způsob: „Digitální demence“ je pouze další líbivá knížka hororových příběhů pro lidi zděšené budoucností. Tato sbírka báchorek nemá žádnou oporu v epidemiologických datech. Je to absolutně stejný případ báchorek, které nalézáme v debatách o násilných počítačových hrách: Jednotlivé případy jsou generalizovány na populaci, aniž by se přihlíželo k populačním datům. Tohle je neuvěřitelná chyba ve vědeckém uvažování, která se ale opakuje znova, znova a znova.

Vybrané perly z pera Manfreda Spitzera

„V minulosti mi občas při různých příležitostech bývalo vyčítáno, že nemám tušení, o čem píšu. (...) Odstup a relativně nezúčastněný pohled zvenčí jsou nezřídka nejlepšími předpoklady k tomu, abychom dokázali posoudit podstatu problému alespoň jakžtakž objektivně.“ (s. 10) – Nyní již chápu, proč jsou nejhlasitějšími kritiky psychiatrie obvykle lidé, kteří o ní nic neví. Ve smyslu této úvahy bychom rovněž měli hledat nejobjektivnější literární kritiky mezi analfabety.

„(...) mladý člověk se nestane expertem (v jakémkoliv oboru), pokud se zeptá experta.“ (s. 18) – Milí studenti, hlavně se pana profesora po přednášce na nic neptejte, stejně vám to nepomůže.

„Počítače existují déle než herní konzoly“ (s. 168) - První komerční arkádový automat Pong vznikl v roce 1972, první komerční domácí počítač, Apple I, až v roce 1977.

V rámci zvýšení dopadu na čtenáře se zde pracuje s fakty velice flexibilně.

V kapitole o hrách Spitzer zmiňuje studie pozorující desenzibilizaci, tedy jev, že hráči, hrající násilné hry, reagují na násilí podstatně méně. Přesto ho to vede k paradoxnímu závěru, že hry způsobují nárůst násilného chování. Je to úplně to samé, jako když genderové aktivistky hlásaly, že snadno dostupná pornografie vede k nárůstu sexuálního násilí, i když statistiky ukazují pravý opak. A nejen to, dokonce se etabloval pojem „digitální kastrace“ pro poruchu způsobenou přesycením dostupnou pornografií ta, že zájem o reálný sex mizí. Takže ano, snadno dostupná pornografie může představovat problém, ale úplně opačný problém, než proti kterému brojily aktivistky.

U her je to úplně to samé. Na stranách 176–183 Spitzer cituje celou řadu studií, které ukazují, že expozice násilnému materiálu snižuje reakci u hráče. To, na jednu stranu, představuje snížení zájmu o pomoc ostatním (o tom autor mluví), na druhou stranu to ale taky snižuje pravděpodobnost, že konflikt zahájíte, anebo se k němu přidáte (o čemž pro změnu nemluví).

Příběh o tom, jak hry zvyšují zločinnost, vyvrací pozorovaná data, například statistiky FBI. Naopak pohádky o tom, jak byl svět bez digitálních médií lepší, opět vyvrací data, která ukazují, jak hrozná byla ve skutečnosti například 70. léta, kdy byla zločinnost v USA proti dnešku prakticky dvojnásobná.

zdroj: SHERRY, J. Research on violent video games and aggression: A translation. Digital media: Transformations in human communication. New York: Peter Lang, 2006.
i Zdroj: PCTuning.cz
zdroj: SHERRY, J. Research on violent video games and aggression: A translation. Digital media: Transformations in human communication. New York: Peter Lang, 2006.

Jako červená niť se knihou táhne sebechvála autora na to, že s kategorickým imperativem posuzuje věci, kterým vlastně nerozumí. Fakt, že moderní technologie nechápe, považuje za výhodu, která mu dává tu lepší perspektivu je hodnotit. U člověka, který se v každém druhém odstavci ohání učením, přemýšlením a tak dále, je to pozoruhodný postoj. Ono obecně, na člověka, který se chlubí trojím vzděláním (filozofie, psychologie a psychiatrie), je počet a míra nepřesností, chyb a vyložených nesmyslů v textu skutečně zarážející. Odhalení a oprava takových chyb je v podstatě triviální záležitost, leč autor zjevně necítil potřebu si svoje tvrzení ověřovat.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama