Jak svět objevil existenci „nejnovějších médií“
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek Jak svět objevil existenci „nejnovějších médií“

Jak svět objevil existenci „nejnovějších médií“ | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

27. 6. 2014 03:00 35

Seznam kapitol

1. Dinosauři vs. generace Z 2. Komunita si vystačí i sama 3. Je to zločin proti lidskosti... 4. A co my jako s tím?
5. Když se dva světy střetnou... 6. Ignorujte je, přestanou vás potřebovat 7. Jen se smějte...

Když začaly klasickým médiím mizet diváci a čtenáři, odborníci zkoumali hlavně to, jak tento propad zastavit. Většina z nich si nepoložila otázku, kam odcházejí a co dělají. Až když se začalo mluvit o milionových výdělcích úspěšných letsplayerů, všiml si i svět konzervativních médií, že jim „uprostřed Hollywoodu tak nějak vyrostla sopka“.

Reklama

„Nejnovější média“ jsou nejen vtipná, ale také provokativní až agresivní. Setkáme se nejen s ostrými výpady proti etablovaným médiím a zaběhaným pořádkům, ale taky s vyloženě partyzánskými projekty, ze kterých konzervativcům naskakují pulzující žilky na čele. Díky tomu někdy nakonec proniknou i do běžných médií a než se naděješ, už se vydávají knižně a jsou v muzeu. To nám to eskalovalo rychle! Ano, mluvím o Opráscích sčeskí historje, brilantní a velmi inteligentní jazykově-historické hříčce, která se pouze tváří jako mentálně zanedbaná.

Věřili byste tomu, že tento projekt byl označen za „zločin proti lidskosti a potupu české národní hrdosti“? Takto ho označil lingvista a sémiotik Otakar Šoltys, který – věřte tomu a nebo ne – vyučuje na Fakultě sociálních věd. Když člověk čte jeho názory o tom, že komiksu jde o „ponižování a urážku české národní hrdosti, brzdí vývoj obrázkové i jazykové sémiózy a vychovává z dětí dementy“, tak váháte, zda jde z jeho strany rovněž o elaborovaný vtip, anebo ho k nám teleportovali přímo z paluby USS Eldridge v rámci nepovedeného Projectu Rainbow. Buď jak buď, Opráski odpověděly na tepání jazykotepcem zcela v duchu „nejnovějších médií“ lakonickým, avšak střízlivě satirickým Sábavfnim Opráskovim fagtem číslo 42.

Pravda je totiž taková, že zatímco mladší generace provokuje, zlobí a chce změnit chod světa (což je její smysl), ta starší ji nechápe a kritizuje za boření pracně vybudovaných pořádků (což je pro změnu její smysl). Tohle je zcela normální a přirozený konflikt, který započal někdy v době, kdy ti zatrolení mladí přinesli písmo a zcela zničili kulturu starců, vyprávějících ze své paměti mýty a legendy. To vedlo k úpadku používání paměti, která byla nahrazena těmi škrabanicemi, které od té doby najdeme na každé zdi a každém střepu. Ne, myslím, že ten rozpor je ještě starší a započal v době, kdy mladí vynalezli oheň a začali na něm vařit maso, čímž se zkazili a vyměkli, protože tradice velí žvýkat srnu za syrova.

Smutným osudem každé generace je pak to, že se zpočátku domnívá, že je první inteligentní generací na planetě a před ní panoval pravěk. Ke konci svého působení ale sama ztratí kontakt s inovacemi, asi tak, jako ztráceli kontakt s realitou upíři z Interview s upírem. Ano, ti staří upíři v morbidním pařížském divadle, kterému šéfoval Armando a marně se pokoušel přesvědčit mladšího upíra Louise, aby s ním zůstal a zprostředkoval mu kontakt s moderním světem. Tenhle jev je bohužel zcela reálný a zcela přirozený. Starší generace se pokouší zachytit nových trendů, což se jí obvykle pohříchu nedaří.

Moderních trendů se pokusila chytit i televize, která například zkusila uvést pořad Stahovák, tedy jakési seznámení s YouTube pro lidi, co nemají přístup k YouTube. Ale seriózně: K čemu je pořad, kde dva předražení rádobyvlogeři komentují videa? To jsou v naší zemi stále ještě místa pokrytá pouze lesem a medvědy, kde na normální net nenarazíte? Prakticky každá moderní televize a každý BluRay přehrávač vám dovoluje přehrávat videa z YouTube přímo, nehledě na to, že to umí každý lepší mobil. Dnes si vlastní Stahovák může začít vyrábět v podstatě každý, nutné vybavení je vcelku minimální. Stačí vám webkamera a mikrofon (čímž je dnes standardně osazen každý notebook) a můžete začít. Anebo si můžete udělat vlastní herní pořad, k čemuž vám dopomáhej moderní konzole, které umí sdílet streamované herní video přímo.

Prudký růst „nejnovějších médií“ vedl ke vzniku youtuberských hvězd, jako je Slovák GoGo. Je výborný: Vtipný, zábavný, emotivní, a když to na něj přijde, tak i pěkně kousavý. Jeho impakt je skutečně impozantní, má skoro 700.000 odběratelů a sledovanost jeho videí je až 1.500.000 shlédnutí. Tím suverénně překonává časopisy i noviny a je srovnatelný spíš s celou televizí anebo mediálním domem. Páni. Slušné, vážně slušné!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama