Televize s rozlišením 4K a 8K? Super, ale kde vzít obsah?!
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Televize s rozlišením 4K a 8K? Super, ale kde vzít obsah?!

Televize s rozlišením 4K a 8K? Super, ale kde vzít obsah?! | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

16. 5. 2014 11:00 53

Seznam kapitol

1. Den Toshiby 2. Rozlišení 4K v notebooku 3. Budoucnost televize: 4. Když jsou standardy sto let za... technologií
5. Digitální „kvalita“ 6. Nová vlna starých hitů? 7. Chcete obsah ve 4K? Vyrobte si ho sami

Zatímco Jan Neruda se snažil zbavit svého slamníku a tázal se u toho „Kam s ním?“, my máme v jistém smyslu problém opačný. Full HD televize jsou standardem, do našich domácností se začínají tlačit televizory s rozlišením 4K a na horizontu je 8K, ale nemáme na tom co přehrát. Takže: Jak do nich něco dostaneme?

Reklama

Toshiba ovšem středoevropské novinářstvo nepřivezla proto, abychom se slzou v oku vzpomínali na úspěchy minulosti, ale aby se pochlubila produktovou řadou pro tento rok. Jejich laptopy začínají u strojů určených jako náhrada levného desktopu – rozměrných, plastových a levně provedených, a končí u profesionálních mašin se 4K displeji, procesorem Core i7, 16 GB RAM a 512GB SSD diskem.

Televize s rozlišením 4K a 8K? Super, ale kde vzít obsah?!
i Zdroj: PCTuning.cz

A právě nástup 4K displejů mě zaujal: Co takhle laptop s rozlišením 3840 × 2160 bodů, stačí? Ve srovnání s generickým všude prodávaným šuntem pro civilisty, který má rozlišení 1366 × 768 bodů, je to skok do jiného světa, i když displej je tak jemný, že ovládací prvky Windows na něm vypadají opravdu maličké.

UHD (Ultra High Definition) je heslem pro tuto sezónu. Toshiba na prezentaci sice zmiňovala televizi s 3D obrazem nevyžadujícím brýle, ale na akci ji nepřivezla. Přestože 3D zobrazení byla před pár lety velká věc, zdá se, že se opět ukládá, alespoň dočasně, k ledu. Zato byla k vidění celá řada televizí s velejemným UHD obrazem, na kterém vypadalo běžící demo vážně dobře. No, zdá se, že se pozvolna blíží doba, již naznačená ve Futuramě, kdy se vám nebude chtít ven, protože vaše televize bude mít vyšší rozlišení než realita. Údajně až 20 % televizí, které jsou právě ve vývoji, je už 4K.

Televize s rozlišením 4K a 8K? Super, ale kde vzít obsah?!
i Zdroj: PCTuning.cz

Je velkou otázkou, kdy a zda vůbec se prosadí OLED. Podle odborníků z Toshiby se vlastnosti moderních LCD panelů blíží OLED s tím, že jde stále o levnější technologii. Nejnovější televize od Toshiby mají jas zvýšený až o 75 % a dokážou zobrazovat o 14 % větší barevný prostor. Zlepšení se netýkají jenom kvality obrazu, ale také zvuku, zvláštní vlastností nových televizí je schopnost separovat řeč a šum pozadí a individuálně je zeslabovat či zesilovat. Takže v případě, že sledujete sportovní zápas, můžete potlačit ruch na stadionu, abyste lépe slyšeli komentář. Tato částečná schopnost potlačovat šum je velmi originální, chápu její smysl u telefonů, ale její použití u televizí by mě v životě nenapadlo, rozhodně plánuji vyzkoušet, jak to v praxi funguje.

Příchod 4K televizí také nebude zcela přímý – zatím nemáme prakticky žádné rozumné zdroje kvalitního obsahu pro 4K. Pro menší televize s úhlopříčkou mezi 40–55" je 4K displej drahý a možná až zbytečný, rozhodně pro běžné spotřebitele. Většina civilistů sice ocení velkou úhlopříčku a ostrý obraz, ale ve skutečnosti moc nelaborují s nastavením televize anebo přehrávače, prostě je propojí a nikdy si obraz neupravují. Podle odborníků z Toshiby může jít až o 90 % zákazníků, kteří prostě předpokládají, že to je nastavené správně už z výroby. Proto se v Toshibě připravuje nová kategorie televizí, které říkají „Premium 2K“.

Televize s rozlišením 4K a 8K? Super, ale kde vzít obsah?!
i Zdroj: PCTuning.cz

Půjde o televize s mírně vyšším rozlišením než je Full HD, 2048 × 1080 bodů, tedy určená hlavně pro BluRay a HD vysílání s tím, že budou už továrně barevně předkalibrované. Hlavní výhodou pro zákazníka by měl být kvalitní obraz a nulové nastavení za přijatelnou cenu.  Jde samozřejmě o přechodné a levnější řešení, po kterém přijde 4K a 8K.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama